Čelní žací stroj John Deere 1445
Znáte to. Stačí krátký čas v určitém prostředí a vytvoříte si svůj rámec práce i seznam pomůcek, které vám pomáhají zvládat vše rychleji a s menší námahou. Je to pro vás výhodné i prospěšné, ovšem čas od času se vyplatí ze zajetých kolejí vystoupit. Jen tak lze objevit nové cesty a prostředky, které mohou být ve srovnání s předešlými ještě lepší.
Dnes se podrobněji seznámíme s čelním žacím strojem John Deere 1445. Není to sice klasický komunální traktor, zato má předpoklady jej v komunálních službách s PŘEHLEDEM PŘEDSTIHNOUT. Při sečení travnatých ploch to platí doslova – díky vpředu umístěnému žacímu ústrojí máte výtečný PŘEHLED a s pracovní rychlostí až 13 km/h (!) PŘEDSTIHNETE kohokoliv. Záleží samozřejmě na podmínkách. Na travnaté ploše s nevysokým, středně hustým porostem jsme si ověřili, že takto rychle lze opravdu jezdit – trávník byl posečen naprosto rovnoměrně a bez vynechávek. S nadsázkou lze tento žací stroj porovnat s kombajnem – je opravdu výkonný a také má řízená kola na zadní nápravě. Na řízení zadních kol si zvyknete hned a uvědomíte si, jak je šikovné. Při vysekávání členitého terénu vám nasměruje žací ústrojí přesně kam potřebujete. Zde je třeba opět zdůraznit dobrý výhled na ústrojí – neposečete nic, co byste posekat neměli (zarostlé stromky, květiny apod.) a nepoškodíte žací ústrojí (o kameny, zapomenuté předměty apod.)
Jízda je velice pohodlná, sedíte na měkce čalouněném sedadle s dlouhým zdvihem odpružení, u nějž lze seřizovat předpětí pružin. Své postavě si můžete přizpůsobit výškové nastavení sedadla, jeho opěrku i sklon sloupku řízení. I s poměrně malým věncem volantu se díky hydrostatickému posilovači řídí dobře. Pedál spojky či řadící páku byste hledali marně. Vpřed se rozjedete sešlápnutím pravého (většího) z dvojice pedálů Twin Touch pro pravou nohu. Levý je vyhrazen zpátečce. Rozjezd je hladký a přizpůsobení rychlosti snadné, stačí povolit či přišlápnout pedál a hydrostatická plynulá převodovka vše zařídí za vás. Nad dvojicí pedálů Twin Touch najdete ještě pedál parkovací brzdy, která se v zabržděné poloze zajišťuje červeným táhlem na sloupku řízení. Při startování motoru je třeba tento pedál sešlápnout, jinak se na otočení klíčkem žádné odezvy nedočkáte.
Levá noha ovládá pedály provozní brzdy, zvlášť pro levé a pravé kolo. Kotouče bezúdržbových brzd nejsou vidět, protože spočívají v olejové lázni po stranách převodovky. Posledním z ovládacích prvků na poměrně velké plošině pro nohy je malý pedál uzávěrky diferenciálu, nacházející se vlevo od sloupku řízení.
Palivová nádrž je umístěna na levé straně. Pojme téměř 55 litrů, analogový ukazatel stavu paliva je vlevo vedle sedadla, u držáku nápojů a malé přihrádky na drobnosti.
Posuvný ovladač akcelerátoru najdete vlevo pod volantem, vpravo je spínací skříňka. O všech provozních údajích stroje informují dostatečně velké kontrolky na matně vyvedené přístrojové desce, na které nechybí ani počítadlo provozních hodin.
Otáčky žacího ústrojí se spínají žlutým spínačem na pravé konzole, ovládajícím elektro-hydraulickou spojku, která otáčky zapne a po vypnutí žací kotouče zabrzdí. Hned vedle žlutého spínače ční páčka ovládající zdvihání a spouštění žacího ústrojí. Jejím posunutím úplně vpřed spustíte žací ústrojí do plovoucí polohy umožňující kopírovat terénní nerovnosti. O výšku sečení se už nijak nestaráte, je taková, jakou jste si ji nastavili předem. Nastavuje se na opěrných kolech vpředu a nosných ramenech ústrojí, takže se dá volit jak samotná výška, tak sklon žacího ústrojí. V nabídce je ústrojí s bočním (záběr 1,5 a 1,8 m) i se zadním výhozem (záběr 1,6 a 1,83 m). To oceníte například u parkovišť,záhonů a všech míst, které nechcete zanášet pokosem. Sortiment doplňuje žací ústrojí V-Flex o záběru 1,83 m s výklopnými bočními křídly určené pro výrazně nerovné plochy.
Z ovládacích prvků jsme zmínili již všechny, tedy pokud nemáte verzi s připojitelným pohonem zadních kol (jako náš testovací stroj). Ovládací páčka se nachází vpravo vzadu za páčkou žací lišty. Převod otáček na kola je mechanický a kromě pohonu kol přenáší také účinek brzd.
Práce s tímto strojem musí být opravdu příjemná, to se nebojím prohlásit ani po krátkém svezení. Většinu nerovností (hrbolků, drnů...) „polykají“ široké pneumatiky a hlavně – prakticky veškeré vibrace motoru pohltí silentbloky, na kterých je pružně uchycen k rámu. Vznětový tříválec Yanmar má výkon 31 koní, ovšem dodává se i model 1435 s výkonem 24 koní. Prostorový rám stroje je robustní a dole tvoří nejnižší část stroje. Při přejíždění obrubníku se tedy maximálně opřete o rám a nemusíte se bát, že byste zespodu poškodili motor či jinou část hnací soustavy.
Plošina podlahy pro nohy, karoserie se sedadlem i zadní kapota jsou odklopné a umožňují skvělý přístup ke všem prvkům údržby.
Kromě žacího ústrojí může tento stroj pracovat s čelní radlicí, zametacími kartáči a dalším příslušenstvím pro komunální služby, což z něj tvoří univerzálního a celosezónního dělníka.
From: Milan Bureš [mailto:mbures68@gmail.com]
Sent: Saturday, April 05, 2014 7:37 PM
To: Fiftýn (petr.foltyn@dhl.com); Kršan (m.krsik@email.cz); Melichar (j.melichar67@seznam.cz); Romič (Roman.Vavrous@seznam.cz); Šamša (j.samsa@globus.cz); Vodouch (jvod@post.cz); Vodouch (Jiri.Vodicka@cuzk.cz); Vokál (petr.vokal@montex.cz); Kršan (m.krsik@email.cz)
Subject: Biciyklová Polička
Zdravím Vás přátelé,a zvlášť Fořta
Ve čtvrtek jsem se vracel z Brna přes Poličku a vzpomněl jsem si, jak jsme tam krásně pařili. V pátek mi volal Petr, že jsme se dlouho neviděli. Tak jsem zavolal Milanovi, jestli prodal, řekl, že neprodal. Takže se přímo nabízí přijet ke mně ve čtvrtek 8.5. (nechám otevřít hospodu) a v pátek se projet na kolech do Poličky a neděli zpět. Komu by nevyhovoval termín má tři možnosti: může přijet později, dělat Kreuzigrům doprovod nebo zůstat doma.
Tak se mi rozhodněte.
Čau.