Čeští producenti ovoce a zeleniny se dlouhodobě potýkají s mohutným přílivem zahraničních produktů. Zahraniční zboží mnohdy pochybné kvality na trhu často vítězí a českým producentům potom často zbývají oči pro pláč a plné sklady.
Zelenina z dovozu tvoří v roce 2010 více než 60 % celkové nabídky trhu. Nejčastěji konzumujeme produkty z Nizozemska, Španělska, Německa, Polska a Itálie. Nejvíce se doveze rajčat, salátových okurek a cibule.
Zvýšit o 5000 hektarů
Na tyto dovozy reaguje i předseda Zelinářské Unie Čech a Moravy (ZUČM) Ing. Jaroslav Zeman. Některou zeleninu kvůli její sezónnosti a nárokům na pěstování nejsme v České republice schopni zajistit. Ale zeleninu jako mrkev, cibuli či zelí je podle něj nesmysl dovážet, jelikož naši producenti jsou schopni vyprodukovat ji v dobré kvalitě přímo na domácí půdě. Plocha, na které by se tato domácí zelenina mohla pěstovat, odpovídá zhruba pěti tisícům hektarů.
Jednou z cest, jak zvýšit prodeje české produkce, je i zvýšení zájmu českých spotřebitelů. Nabídka kontrolované a certifikované varianty zboží může být jednou z nich. Ovoce i zelenina se pěstuje v integrované produkci za použití ekologicky přijatelných metod a sníženého množství agrochemikálií.
Hitem se stalo IPZ
Z celkové plochy 9091 ha, na které se pěstuje zelenina, představuje integrovaná produkce zeleniny (IPZ) 4901 ha, tedy více než polovinu a i nadále se očekává její rozšiřování. Do roku 2013 předpokládá ZUČM pěstování zeleniny v IPZ na zhruba 6000 hektarech. ZUČM povoluje žadatelům dvouleté zkušební období, ve kterém je prověřováno plnění pravidel. Samotný certifikát je následně udělován s platností pouze na jeden rok, aby nemohlo dojít k případnému zhoršení plnění podmínek. I přes tyto náročné požadavky roste každým rokem počet certifikovaných zemědělců. Letos se jedná o 70 až 80 pěstitelů, z nich 54 je držiteli oprávnění k používání ochranné známky IPZ. Zelenina z této produkce začíná být vůči konvenční v poměru 45 až 50 %. Nejrozšířenějšími oblastmi pěstování IPZ jsou Nymbursko, Jižní Morava, Litoměřicko, Hradecko a Opavsko.
Více než rok v sortimentu
Jedním z největších odběratelů zeleniny produkované v IP je řetězec Penny Market, který zeleninu z IP nabízí již od loňského léta. V roce 2009 činil obrat této komodity 83 mil. Kč v nákupních cenách. Jedná se o ryze českou zeleninu, která se na pultech začíná objevovat od jara. Nejprodávanějším zbožím z celkem 22 položek byla v roce 2009 mrkev, cibule, ledový salát a ředkvičky. Odhad pro rok 2010 předpokládáal zalistování 25 až 27 položek. Mezi novinky pro rok 2010 patří například rajčata, okurky hadovky či různé druhy salátů. Do budoucna je plánováno do sortimentu zařadit brokolici, pórek, navýšit podíl českého květáku a papriky. Penny Market jako jeden z mála prodejců zeleninu řádně označuje – v tomto případě speciální zelenou cenovkou s logem IPZ.
Pro zvýšení povědomí
Koncem června proběhla na téma IPZ a jejích prodejů v řetězci Penny Market tisková konference. Jedním ze společně realizovaných projektů ZUČM a Penny Marketu byly propagační akce před prodejnami Penny Marketu. Před těmi vybranými probíhala soutěž pro děti, které se zavázanýma očima určovaly po hmatu,vůni či chuti deset druhů zeleniny. (Fotografie ke shlédnutí na http://zucm.rajce.idnes.cz/).
Předseda Zelinářské Unie Čech a Moravy Ing. Jaroslav Zeman uvedl, že děti byly v poznávání zeleniny překvapivě velice úspěšné, z čehož je vidět, že mají zájem o zdravou zeleninu pocházející z národních zdrojů. Někteří rodiče si stěžovali, že by kvalitní zeleninu rádi kupovali, ale na prodejních pultech je málo dostupná a nebo v nedostatečné kvalitě. Jaroslav Zeman uvádí, že snížení kvality zeleniny na prodejních pultech zřejmě způsobuje nešetrná manipulace a nevhodná péče zaměstnanců prodejen, kteří nevědí, jak mají s takto citlivým biologickým materiálem pracovat. To ovšem není pravidlem u všech prodejen. V některých prodejnách o zeleninu pečují správně, a proto ke snížení kvality nedochází. Taková zelenina pak lahodí oku na prodejním pultu i chuti na prostřeném jídelním stole.
Soutěžní akce již proběhly v Praze, Brně, Olomouci, Ostravě, Třinci, Karviné, Ústí nad Labem, Mostě a v Teplicích. Zaznamenaly veliký úspěch nejen u rodičů, ale zejména u dětí, které si ke stánku ZUČM přišly zasoutěžit. Ty děti, které byly v poznávání zeleniny velmi úspěšné, mohly mít radost nejen z úspěchu, ale z i vyhraných zeleninových cen, které za své znalosti obdržely.
Cílem těchto akcí je propagovat kvalitní, chutnou a zdravou zeleninu vypěstovanou v České republice a omezení dovozu často nekvalitní zeleniny ze zahraničí.
Pro zvýšení povědomí o zelenině IPZ a jejích kvalitách byly natočeny rozhovory s reálnými zemědělci. Ke zhlédnutí jsou na www.youtube.com/pennymarketcz. Současně probíhají i reklamní spoty v televizi (http://zucm.rajce.idnes.cz/IPZ_PENNY/).