Na pozvání společnosti BONAS jsme se zúčastnili tradičních Dnů otevřených dveří konaných ve dnech 12. a 13. května v Milevsku. Navzdory předpovědi nakonec pořadatelům vyšlo počasí a počet návštěvníků akce byl i díky tomu vysoký. Vytrhnout alespoň na chvíli ředitele společnosti Ing. Radko Našince z nepřetržité řady jednání proto vůbec nebylo jednoduché. Ale podařilo se a náš rozhovor vám nyní přinášíme.
Můžete nám říci, kolikátý ročník Dnů otevřených dveří se dnes koná, jak hodnotíte ty minulé a jak dosavadní průběh letošní akce?
Dny otevřených dveří každoročně pořádáme od roku 2005, kdy jsme slavnostně otevírali tuto naši novou provozovnu v Milevsku. Počáteční ročníky byly spíše společenskými událostmi, postupně se však vyprofilovaly do akcí, při nichž odborné veřejnosti předvádíme novinky v našem sortimentu. Jsou navíc i příležitostí, které využívají naši smluvní prodejci k tomu, aby přijeli se svými zákazníky a na jednom místě jim ukázali a případně umožnili praktické vyzkoušení všech modelů. Konečně, posuďte sami, kolik návštěvníků sem přijelo.
Není pro vás přesto jednodušší podílet se na některém ze známých veletrhů a předváděcích akcí, kde je návštěvníků nesrovnatelně víc?
Ano i ne, účastníme se například veletrhů Techagro, Země živitelka a dalších. Jenom naše hlavní značka KUBOTA pro však nás reprezentuje téměř osmdesát modelů, k nimž dodáváme širokou paletu příslušenství. Při cenách veletrhů je zřejmé, že vystavovat celý sortiment by bylo neúměrně nákladné. Navíc tam ani nelze zajistit praktické testování. Při velkých předváděcích akcích se zase firmy spíše jen prezentují a není čas se v klidu věnovat všem zájemcům. Navíc na takových akcích, jako jsou Dny zahradní a komunální techniky v Sázavě či letos v Humpolci, návštěvníci uvidí v akci stovky modelů všech značek a tak může být i pro zkušené profesionály obtížné vše vstřebat. Sem k nám přijdou skutečně vážní zájemci, kterým se můžeme plně věnovat a co víc, nabídnout jim i dobré občerstvení.
Mluvíte o Kubotě jako o vašem hlavním sortimentu. Slyšeli jsme však, že nezastupujete přímo Kubotu Japonsko, ale jste distributorem prodejce z Německa. Jak to tedy je?
Ano, skutečně dovážíme výrobky z Německa, přesto však přímo od Kuboty. Ta má totiž v Německu dceřinou společnost Kubota Germany (KDG), podobně jako ještě v Anglii, Francii a Španělsku. Každá z těchto firem je zodpovědná za svoji část Evropy. KDG obhospodařuje německy mluvící země a země bývalého socialistického bloku. Jsme tedy plnohodnotným importérem Kuboty Japonsko – divize komunálních a zemědělských traktorů pro ČR se všemi právy a povinnostmi.
Občas je slyšet názor, že Kubota je neznámý výrobce z východu, který ani nevyrábí v Japonsku a je stejná jako jiné asijské výrobky. To vede k pochybnostem o kvalitě a životnosti strojů a jejich komponentů a schopnosti garantovat dodávky náhradních dílů.
Od roku 2001 dodáváme komunální traktory a třetí rok i traktory zemědělské. Čím více se na trhu prosazujeme, tím více se takových „zaručených informací“ objevuje. Abych to tedy uvedl na pravou míru, Kubota letos slaví 120 let existence. První spalovací motor vyrobila v roce 1922. Doposud na celém světě prodala přes 20 milionů traktorů, což svědčí o jejich výjimečné kvalitě. Traktory vyrábí v několika závodech výhradně v Japonsku, pouze část sortimentu sekací techniky a čelní nakladače se vyrábí v USA, kde má vlastní továrnu. Kubota je největším výrobcem vznětových, vodou chlazených motorů s výkonem od 10 do 130 koní na světě, s produkcí více než jeden milion kusů ročně. Zhruba čtvrtinu z nich využívá pro své traktory a stroje. Díky tomuto objemu si může dovolit vyrábět i téměř všechny ostatní vlastní komponenty, jako jsou převodovky, nápravy, kabiny, hydraulické systémy a podobně. A pokud jde o dostupnost strojů a náhradních dílů, spolupracujeme dnes s 28 autorizovanými dealery a další zájemci se hlásí. Tím snad je řečeno vše.
Pokud jde o konkurenci, kdo je pro vás největším protivníkem?
Ve vyspělém světě patří v sortimentu komunální techniky Kubota do silné trojky největších výrobců. Tato trojice se střídá o první místo a vede s obrovským náskokem před ostatními. Věřím, že po vystřízlivění českých zákazníků z opojení pouze nízkou cenou některých značek, se stejná situace vytvoří i v naší republice. Složitější je zatím u nás situace v sortimentu zemědělských traktorů. Kubota se totiž v Evropě angažuje až v posledních třech letech a snaží se prosadit na již obsazeném trhu. V Asii, Austrálii, ale dokonce i v severní Americe je situace zcela jiná. Například v USA ve své kategorii zaujímá více než 30% podíl na trhu. Ale zájemců o tyto spolehlivé traktory s velmi výhodným poměrem užitkové hodnoty a ceny i u nás přibývá, a to jak mezi zemědělci, tak mezi obcemi a městy.
Jaké novinky jste pro letošní rok svým odběratelům připravili?
V letošním roce je to nová značka – CANYCOM - a jak jinak, opět z Japonska. Jde o mulčovače pro údržbu extenzivních nebo extrémně svažitých ploch. Jsou to stroje schopné pracovat na svazích s neuvěřitelným sklonem až 100 % ( 45o ) a na základě dosavadních zkušeností si troufám říci, že se jedná o stroje vyráběné podle podobné firemní filozofie jako KUBOTA. Také tady platí - žádné přetechnizované konstrukce a minimum elektroniky. Rozhodující je promyšlená konstrukce, kvalita, funkčnost a maximální spolehlivost a to jsou hlediska, která stále více upřednostňují i naši odběratelé.
(red)