Největší mezinárodní školkařský veletrh Plantarium, který se každoročně koná v nizozemském Booskopu, je ukázkou nejlepší kvality školkařských výpěstků, rostlinných novinek, pěstitelských technologií a marketingu.
Letošní 28. ročník veletrhu, který se konal v termínu od 25. až 28. srpna byl ve znamení slova talent, jenž se zde skloňovalo ve všech pádech – při hodnocení a výběrů nových odrůd, prezentaci zboží zákazníkovi či jeho způsobu prodeje.
Zelené srdce Nizozemska, tak by se dalo nazvat patnáctitisícové městečko Boskoop, které je dnes považováno mezinárodní meccou školkařství. Historie pěstování ovocných a okrasných dřevin v této oblasti sahá až do 12 století. V té době spadala oblast Boskoopu do vlastnictví rijnsburgského opatství. Pro lepší zhodnocení majetkového inventáře přistoupilo představensto opatství k rozšíření počtu stromů a keřů na svém území. Zabezpečením dostatečného množství výsadbového materiálu byly pověřeny právě místní farmáři. Historie školkařství je rovněž silně ovlivněna samotnou polohou Boskoopu, který se nachází na silné vrstvě rašeliny – velice lukrativního materiálu, který zde byl v minulosti hojně využíván jako palivo. Vzhledem ke skutečnosti, že se Boskoop nacházel v tdobě největší těžby rašeliny daleko od velkých měst, jejíž doprava by výrazně ovlivnilo výslednou cenu paliva, byla tato oblast nešetrné těžby ušetřena. Díky tomu může dnes více jak 650 firem zabývající se produkcí školkařských výpěstků hospodařit na pozemcích s velice úrodnou půdou.
Stálý zájme vystavovatelů i návštěvníků
Letošní ročník veletrhu byl opět důkazem toho, že finanční krize nezasáhla školkařský a zahradnický sektor tak razantně jako tomu je v jiných odvětvích. Na výstavní ploše přesahující 25 000 m2 prezentovalo své výpěstky, zboží a služby spojené se školkařskou produkcí více jak 300 vystavovatelů z jedenácti zemí. Přes 55 pěstitelů, zprostředkovatelských firem a dodavatelů z Austrálie, Belgie, Dánska, Německa, Francie, Izraele, Itálie, Polska, Španělska a USA se zúčastnilo letošního ročníku. Vzhledem ke skutečnosti, že téměř ve stejném časovém období se konají výstavní a veletržní akce s podobným zaměřeným i v jiných zemích, považují organizátoři Plantaria tak velké zastoupení domácích i zahraničních vystavujících firem za velký úspěch. Veletrh si stále udržuje i vysokou zahraniční návštěvnost. Akci navštívilo v průběhu čtyřdenního konání přes 2200 profesionálních návštěvníků ze čtyřiceti zemí. Nejpočetněji bylo zastoupeno Německo (22 %), po kterém následovala Belgie (21%), Itálie (11 %) a Velká Británie (9 %). Více jak polovina návštěvníků veletrhu je vlastníky společnosti, 37 % je zaměstnanci školkařských firem a 14 % dotázaných bylo nákupčími. Letošní zvýšená účast zahraničních návštěvníků na veletrhu je pádným důkazem toho, že Plantarium nadále zůstává stěžejním školkařským mezinárodním veletrhem, jenž má co nabídnout.
Široká výstavní nabídka
Výstavní plocha veletrhu byla i tentokrát rozdělena do několika sekcí, do kterých jsou jednotlivé firmy zařazeny podle výrobní produkce a zaměření. Toto rozvržení přispívá k lepší orientaci návštěvníků mezi jednotlivými výstavními stánky a k přímému zaměření na cílový produkt vystavovatelů. Tak jako v loňském roce měly na veletrhu největší zastoupení firmy produkující mladý rostlinný materiál v různých růstových fázích určený k dalšímu dopěstování. Nepřehlédnutelnými se staly expozice společností zabývající se výrobou vzrostlého výsadbového materiálu určeného pro soukromou i veřejnou sféru. Samostatná část výstavní plochy byla věnována produktům určených pro drobné spotřebitele. Kromě živého rostlinného materiálu se na veletrhu samozřejmě prezentují firmy, jejichž výroba či služby souvisí se školkařskou výrobou. Nechyběla zde tak nabídka půdních substrátů, hnojiv, pěstebních nádob či přepravek a visaček. Neméně důležité zastoupení mají na veletrhu společnosti, které se specializují na odbyt a logistiku.
Ocenění ve čtyřech kategoriích
Kromě působivé přehlídky školkařských výpěstků je Plantarium celosvětově známo jako místo udělovaní cen. Získání prvenství v jedné z několika vyhlašovaných kategorií je díky velké pozornosti domácích i zahraničních médií pro oceněnou firmu či její produkt velice dobrou reklamou. V kategorii školek s matečným materiálem získala prvenství firma Hkw Exceptio BV z Boyl. Porotu zaujala především široká druhová a odrůdová nabídka trvalek, která byla návštěvníkům prezentována v poutavé expozici plné Plox, Rudbeckia a Liriope. K získání prvenství přispěl firmě rovněž výběr etiket poskytující zákazníkovy dostatečné informace o nabízeném zboží. Na prvním místě se v kategorii Produkce umístila známá firma Nolina Boomkwekerij BV z Woubrugge, jež se specializuje na pěstování růží. Výstavní plocha společnosti je na veletrhu každoročně nepřehlédnutelná. Letos si získala pozornost poroty zvláštní selekcí kvetoucích růží v několika barvách. Jednotlivý členové poroty vyzdvihli především poutavou prezentaci produktu, která podnítí zákazníka k jeho koupi. Vítězem kategorie Obchod se stala dánská firma PKM A/S Fairytale Flowers (pohádkové květiny) z Odense. Společnost na Plantariu svojí expozicí ukázala, že i exportně orientované zboží stále vykazuje vysokou kvalitu. Prvenství si z veletrhu letos odvezla v kategorii Dodavatel firma CNB (Coöperatieve Nederlandse Bloembollencentrale u.a.), která se zabývá obchodováním se školkařským materiálem. Na porotu zapůsobila expozicí laděnou do bílých tónů a harmonickým upořádáním produktů. Prezentace firmy byla velice výstižná a jasně znázorňovala čím se společnost zabývá od A až po Z.
Text Arnošt Jílek, Foto The Plantarium organization
Celý článek najdete v tištěné verzi časopisu Zahradnictví č.10/2010.