Čeští pěstitelé zažívají složité období. V roce 2010 jim v těžké situaci nepomohlo ani počasí, kvůli jehož rozmarům byla úroda nízká téměř ve všech zahradnických odvětvích. A nehledě na rok loňský, i ty předchozí nebyly pro české výpěstky příliš pozitivní. České ovoce, zeleninu, školkařské výpěstky, květiny a mnohé jiné válcují produkty ze zahraničí. Bojují především nízkou cenou a český spotřebitel tento aspekt přijímá a zapomíná na vlastenectví a mnohdy i ryzí chuť.
V ovocnářství jsou v posledních letech problémy s odbytem českých broskví, které těžko konkurují broskvím dovozovým a pěstitelé mají problém prosadit českou produkci do obchodních řetězců. Pesimistickou variantou je konec pěstování tohoto ovoce u nás, tak jako to podobně dopadlo v nedávné době s angreštem. České ovocné sady stárnou a ubývají. S tímto problémem pomáhají ovocnářům dotace na restrukturalizace sadů, prostředků na ně ovšem ubývá. Ze zeleniny se do naší země dováží mnohem více druhů než před lety. Zeleninu, kterou jsou naši zelináři schopni vypěstovat sami, poráží ta z dovozu, která je většinou levnější a pěstitelé nemají velké šance jí konkurovat. Například typické zeleniny pro Českou republiku – cibule – bylo v roce 2009 dovezeno 59 180 tun. Další tradiční českou plodinu – květák – budeme v nabídce obchodů hledat také velice dlouho.
Dost ale bylo špatných zpráv a prognóz, v loňském roce se naskytlo několik akcí, kdy se český pěstitel mohl zaradovat. Se znovuobnovením farmářských trhů se začalo o domácí produkci hodně mluvit. Zájmu si povšimla média a začala svými články a reportážemi pomáhat českým pěstitelům v boji s konkurencí. Tuzemský zákazník najednou byl ochoten za jakéhokoliv počasí vstát v brzkých hodinách a vyrazit vstříc co nejlepším úlovkům, v podobě českých výpěstků ovoce, zeleniny či květin. Nebývalý úspěch (téměř vstání z mrtvých) zaznamenal český česnek a poptávka po něm. Jeho čínští a španělští bratři najednou zůstávali v regálech obchodů bez povšimnutí a spotřebitelům nevadilo si za českou kvalitu připlatit.
Zástupci svazů a unií se snaží propagovat své produkty na mnoha akcích, jsou organizovány zajímavé projekty (Ovoce do škol) na podporu českého ovoce a zeleniny. Za úspěch lze také považovat spolupráci Zelinářské unie Čech a Moravy a řetězců Penny Market, která měla za cíl propagaci ochranné známky IPZ. Součástí této akce byly soutěže především pro děti, kterým měly přiblížit zeleninu jako přirozenou a esenciální součást jejich jídelníčku. Dobrou propagací je i volba regionální potravin roku, jak z řad ovoce tak zeleniny.
Český zákazník začíná slyšet na domácí produkty, je vybíravější při koupi a rád investuje více prostředků do výpěstků z domácí produkce. Pro naše pěstitele to je výzva a mně nezbývá, než popřát jim hodně štěstí a příznivého počasí do následující sezóny.
Jana Klečková