04.11.2011 | 04:11
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Poláci to také umí

Největší polská školkařská výstava Zieleń to Źycie (Zeleň je život) přinesla v letošním roce již 19. pokračování. V průběhu tří výstavních dní se na výstavišti ve Varšavě sešlo více než 16 500 návštěvníků, z čehož bylo minimálně 5000 profesionálů. Obdivovat mohli prezentace více než tří set firem z 11 zemí.

Na pořádání této akce se podílí Svaz polských školkařů (Zwiazek Szkolkarzy Polskich) s partnerskou organizací Agencia Promocji Zieleni. K začátkům veletrhu se váže podobná historie jako k našemu Zelenému světu – veletrh Zelený svět se zpočátku konal na plochách jedné z pořádajících školek, Zeleň je život se prvně prezentovala v hale Zemědělské univerzity ve Varšavě. První ročník zaznamenal účast 25 školkařů. Hned ročník druhý přivítal zahraniční, nizozemské, vystavovatele. Postupně přibyli i čeští školkaři. Letos do Varšavy zamířili zástupci společnosti Arboeko, s. r. o., Horák a synové, okrasné školky, s. r. o., a Svazu školkařů České republiky.

Svaz polských školkařů
Od roku 1991 funguje na území Polska Svaz polských školkařů, který v současné době sdružuje více než 120 školkařských podniků. V rámci celé země se to nemusí zdát mnoho, jelikož v Polsku je odhadem dva až tři tisíce producentů školkařských výpěstků. Toto číslo však zahrnuje i takové podniky, které provozují školkařskou produkci pouze jako okrajovou a vedlejší činnost. Ve Svazu je odhadem sdruženo 70 až 80 % největších a nejúspěšnějších polských školek.
Svaz školkařů je podle jeho zástupců nejaktivnější zahradnickou i zemědělskou asociací v Polsku. Poplatek za členství v této organizaci je 1500 polských zlatých za rok, za podporu marketingovou je poplatek odstupňován v závislosti na ročním obratu podniku. Vedle zastupování školkařů a prosazování jejich zájmů na vládní úrovni patří mezi aktivity Svazu právě pořádání veletrhu Zeleň je život. Jako naši školkaři jezdí i Poláci na studijní cesty a každoročně pořádají školkařské dny. Vydávají katalog školkařského materiálu (polsky, anglicky a rusky), vytváří katalogy jednotlivých dřevin (růže, trvalky apod.), připravují a publikují kvalitativní doporučení okrasných výpěstků. Každé dva měsíce zasílají členům buletin a pro veřejnost pořádají mnohé konference a semináře. Členové pod hlavičkou Svazu mají možnost účasti na mnohých veletrzích a výstavách. Na webových stránkách Svazu je k dispozici databáze rostlin, která on-line zpřístupňuje nabídky jednotlivých školek (http://zszp.pl). Jsou vlastníky Agencia Promocji Zieleni, která je jejich pravou rukou. Zajišťuje pro ně marketingové aktivity a pořádání výstavy Zeleň je život.
Pro zjednodušení vyhledávání a nákupu rostlin fungují pod hlavičkou svazu i stránky www.polskierosliny.pl. Do tohoto projektu je zapojeno na třicet polských školek, které zde prezentují více než pět miliónů rostlin.

Produkce polských školkařů
První doklady produkce okrasných rostlin na polském území spadají ke konci 18. století. K velkému nárůstu produkce došlo v polovině 19. století. První svazová organizace fungovala od roku 1924. V průběhu světových válech se zvyšovala specializace polských školkařů a v průběhu první poloviny 20. století bylo představeno a propagováno mnoho nových odrůd. Po druhé světové válce se školkařství na tomto území přestalo vyvíjet. Jeho soukromá i státní obnova nastala v šedesátých letech, kdy se hodně hovoří o polské produkci růží. V 80. letech se země dostala do krize a prodeje tak opět klesají. Po roce 1989 se školkaři chopili nových možností a příležitostí a produkce okrasných dřevin se stala jedním z nejrychleji se rozvíjejících odvětví polského zemědělství. Nastal systematický rozvoj školkařství, v průběhu let 1990 až 2007 hovoříme dokonce o raketovém rozvoji tohoto odvětví. Prodeje výrazně stouply a dosáhly jedné miliardy polských zlatých. Plochy školek přesáhly pět tisíc hektarů a v nabídce figuruje okolo šesti tisíc druhů a kultivarů.
Polské školkařství je zastoupeno velkým množstvím drobných pěstitelů – plochou menší než jeden hektar disponuje 2500 producentů; plochu větší než 5 hektarů (s průměrnou plochou 16,85 hektaru) má k dispozici více než 180 pěstitelů. Průměrná velikost školky v Polsku dosahuje 1,5 hektaru. Produkce konifer v poslední letech mírně klesla na 38 %, zvyšuje se množství opadavých stromů a keřů, které narostlo k 37 %. V roce 2000 vyprodukovali polští producenti 26 miliónů rostlin, z čehož více než 50 % zaujímaly růže. Rok 2007 přinesl produkci ve výši 48 miliónu rostlin (skoro 100% nárůst) s převahou konifer. Bezmála 20 % produkce je prodáno do ciziny; nejvíce výpěstků směřuje do Ruska, Německa, Nizozemska a na Ukrajinu. Především v klimaticky horších podmínkách oceňují nakupující celkovou odolnost rostlin.
Až na pár výjimek se v Polsku setkáváme s producenty nespecializovanými a typické pro místní produkci jsou rodinné podniky. Nejvyšší prodeje jsou realizovány prostřednictvím zahradních center a přes zahradní a krajinářské architekty. Do maloobchodů směřuje zhruba pětina produkce. Přes velké markety se prodá 15 % výpěstků.

Zpátky k veletrhu
Veletrh Zeleň je život zaujímá přední pozice mezi zahradnickými a školkařskými veletrhy ve střední a východní Evropě. Na ploše 13 tisíc metrů čtverečních, rozděleno do tří hal i mimo ni, se představil široký sortiment zahradnických produktů a s nimi spojených technologií. Zahájení veletrhu se zúčastnil polský ministr zemědělství Marek Sawicki a další vzácní hosté.
Součástí veletrhu je i vyhlášení nejlepších novinek v oblasti nových rostlin a technologických novinek. Nejvyšší ocenění mezi 38 rostlinami si odnesla odrůda Clematis ´Krakowiak´PBR. Jedná se o rychle rostoucí druh dorůstající výšky tři metry. Květy jsou růžové s tmavě růžovými pruhy, veliké 5 až 8 centimetrů. Kvete velmi hojně od června do září. Je odolný proti mrazu a snese jakékoliv půdy. Pochází ze školek Szczepana Marczyńskeho. Stříbrná příčka patřila Physocarpus opulifolius Little Devil® ´Donna May´PBR. Dorůstá výšky 0,7 až 1,2 metru. Barva mladých výhonů je hnědočervená, listy jsou purpurově červené. Kvete v červnu bílými květy ve shlucích. Snese podmínky urbanizovaného prostředí. Tuto rostlinu najdeme v sortimentu Davida Zalesaka z USA. Třetí oceněnou se stal Populus deltoides ´Purple Tower´PBR. Jak název napovídá, vyznačuje se hnědočervenými výhony s intenzivně červenými mladými listy. Dorůstá 15 metrů. Odrůda vznikla v Číně, k dispozici je u nizozemského pěstitele WJ. Ravesteina.
Jako nejlepší produkt pro zahrady a plochy zeleně bylo hodnoceno dekorativní LED osvětlení domácí společnosti Schréder Polska. K oceněným patřila i vřetenová sekačka MomentumTM společnosti Fiskars. Systém StaySharp™ seče trávu, aniž by se nože vzájemně dotýkaly.
Tím se redukuje tlačná síla až o 30 % a nože zůstávají dlouho ostré. Stroj nabízí možnosti nastavení výšky sekání mezi 2,5 a 10 cm a umožňuje sekat blízko k obrubníku.
Letos je tomu právě sto let, co Marie Sklodowská-Curie získala Nobelovu cenu. V rámci úvodního programu veletrhu jí byl věnován nově vyšlechtěný kultivar Clematis ´ Maria Sklodowska-Curie´. Patří do skupiny plaménků pojmenovaných po známých polských osobnostech – ´Lech Valesa´, Jan Pavel II.´ a pochází ze školek Szczepana Marczyńskeho. Vyniká velkými bílými květy složenými z 35 až 45 okvětních lístků. V průměru dosahují 10 až 12 cm. K dispozici budou v průběhu léta 2012.

Aby toho nebylo málo
Souběžně s výstavou probíhala konference s názvem Zahradní centra budoucnosti. Kromě jiných zajímavých příspěvků zde vystoupil i známý John Stanley s poutavou přednáškou přímo naditou zajímavými informacemi. V posledních letech je kladen mnohem vyšší důraz na internet a jeho úlohu v podnikání. Mění se návyky nakupujících a zvyšuje se podíl internetového nakupování. Zde jsou nakupující většinou předem rozhodnuti, co nakupují. Oproti tomu při návštěvě kamenného obchodu mnohdy hledají, dávají se inspirovat a nakupují více. Proto je třeba nabídnout v kamenných prodejnách něco navíc. Plochy by měly sloužit jako zdroj inspirace, neuškodí vybavení dětským koutkem či drobným občerstvením. Čím delší dobu u nás zákazníci stráví, tím více zde utratí. Samozřejmostí by mělo být příjemné prostředí, dobrá dopravní dostupnost a parkování. Pravidelně bychom také měli nabízet různé zábavní akce; John Stanley doporučoval např. kulinářská představení. Na internetu je vhodné nabízet různé slevové kupóny, které lze uplatnit v kamenných prodejnách. Lidé slyší na různé značky a pozitivně působí i seznámení s producentem, jakési „najdi si svého školkaře“ případně seznámení s příběhem rostliny. K dispozici by měly být odpovědi na dvacet nejčastějších otázek. Měli bychom se zaměřit zvláště na děti; je třeba si uvědomit, že ty jsou našimi budoucími zákazníky. Nabízí se zavedení dětských peněz či možnost vyzkoušení některých pracovních operací. Možností je mnoho, základem je však příjemné prostředí a dobře zorganizované nakupování v rámci zahradního centra. Je třeba, aby od nás zákazník odcházel dobře naladěn a můžeme se brzy těšit na jeho další návštěvu.
Přednášce Johna Stanleyho, představení dalších novinek usilujících o ocenění či exkurzi po vybraných polských školkách se budeme věnovat v některém z následujících čísel našeho časopisu.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down