Kvalita zahradnické a školkařské produkce, nové trendy a styly v oboru, obchodování na mezinárodní úrovni: tři aspekty, které dělají z Flormartu světově proslulý veletrh navštěvovaný odborníky ze všech segmentů zahradnického oboru.
Místem konání mezinárodního školkařského a zahradnického veletrhu je severoitalská Padova, město vědy a kultury, které se ve své historii může pyšnit hned několika prvenstvími. Kromě jedné z nejstarších univerzit (založené již v roce 1222), v jejímž areálu byl v roce 1594 vybudován první pitevní sál na světě, se v Padově nachází nejstarší univerzitní botanická zahrada založená v roce 1545. Hlavním posláním zahrady bylo shromažďování léčivých a aromatických rostlin. V současné době je zde pěstováno na 6000 rostlin. Ne náhodu tak byla Padova zvolena za místo pro pořádání zahradnického a školkařského veletrhu. Pro evropský i středovýchodní trh Letošní 62. ročník veletrhu se konal 15. až 17. září. V průběhu tří dnů navštívilo výstavní akci přes 20 tisíc návštěvníků. Vysoká účast odborné veřejnosti je výsledkem cílené reklamní kampaně veletrhu. Kromě již tradiční prezentace v evropských státech se organizátoři akce zaměřili na propagaci Flormartu v zemích středního východu, kde se naskýtá potenciální možnost odbytu zahradnických produktů. Díky spolupráci s ICE (Italský institut zahraničního obchodu) navštívily letošní ročník veletrhu delegace z Kypru, Izraele, Jordánska, Libanonu a Saudské Arábie. Kromě zástupců obchodních firem z evropských zemí (Francie, Maďarsko, Polsko, Portugalsko, Ukrajina) využilo možnosti navázání obchodních kontaktů rovněž Rusko či Finsko. Pestrá nabídka produktů Flormart se i letos stal přehlídkou nejlepších produktů, jakou může zahradnický a školkařský sektor nabídnout. Na ploše 38 000 m2 prezentovalo své výpěstky, výrobky či služby přes 1000 vystavovatelů. Kromě pěstitelů mladého rostlinného materiálu, okrasných jehličnatých a listnatých stromů a keřů, záhonových a balkónových rostlin, pokojových květin okrasných listem a květem zde nechyběly ukázky půdních substrátů, pěstebních kontejnerů, zahradního nábytku a dekoračních předmětů. Tradičně se na veletrhu prezentují přední výrobci zahradní a komunální techniky a mechanizace. Dostatek prostoru byl rovněž věnován ukázkám pěstebních technologií, včetně zavlažovacích a stínicích systémů. Samozřejmostí je na veletrhu přítomnost odbytových družstev, marketingových společností či firem zabývajících se logistikou. Nejpočetnější zastoupení měli na veletrhu italští pěstitelé okrasných rostlin. Zahradnické závody ze severní Itálie představily v Padově kvalitní produkci kamélií, gardénií, azalek a rododendronů. Pěstitelé z oblasti Pistoii se na veletrhu prezentovali širokou druhovou a odrůdovou ukázku produkce okrasných stromů a keřů, které nabízí v nejrůznějších velikostních a tvarových formách. Středomořská flóra, včetně citrusů, olivovníků, palem a kaktusů a sukulentních rostlin, dominovala v nabídce školek situovaných v jižní části Itálie. Ze zahraničních vystavovatelů byly nejpočetněji zastoupeny na výstavní ploše firmy z Nizozemska, Španělska, Francie a Německa. Z České republiky se v Padově prezentovala prostřednictvím obchodního partnera (Mybatec S. R. L.) firma Symbiom, s. r. o., jež se zabývá výrobou produktů s mykorizními houbami. Zelené technologie Součástí veletrhu Flormart se i tentokrát stala výstava nazvaná T-Verde zaměřená na zelené technologie. Pro zástupce měst a obcí, zahradní architekty a realizační firmy zde byly prezentovány projekty a názorné ukázky použití nejnovější technologie při realizaci veřejné zeleně. Velká pozornost byla věnována především systémům střešních a vertikálních zahrad, protihlukovým stěnám porostlým rostlinami, hluboce kořenícím a zpevňujícím travním kobercům a půdopokryvným rostlinám. Nechyběly zde ani zdařilé ukázky zrealizovaných projektů zaměřených na ozelenění kruhových objezdů, dělicích pásů mezi jízdními pruhy či přilehlých silničních svahů. Zvláštní pozornost byla věnována shromažďování a recyklaci dešťové vody ze zpevněných ploch (parkovacích stání, chodníků atd.) k zavlažování veřejné zeleně. Pro rozšíření obzoru Kromě výstavní funkce plní Flormart i funkci vzdělávací. Organizátoři každoročně připravují pro návštěvníky bohatý doprovodný program, jehož součástí je cyklus odborných přednášek. Největší zájem vzbudil seminář Australana Johana Stanleya, který je celosvětově uznávaným odborníkem a konzultantem v oblasti obchodu a marketingu zahradních center a prodeje zahradnických produktů. Jedním z témat jeho vystoupení bylo např. Jak zvýšit prodej zboží. Kromě přidané hodnoty v podobě poskytnutí informací zákazníkovi o pěstebních nárocích rostliny a jejím využití v zahradě především prezentací samotného zahradního centra a jeho zaměstnanců. K tomu by měl každý majitel zahradního centra využít všech dostupných mediálních prostředků na regionální úrovní – prezentací v televizních pořadech, poskytování rozhovorů v rádiích, publikovat články v tisku a v neposlední řadě pořádat přednášky pro místní komunitu. Zajímavým tématem bylo rovněž podchycení zájmu dětí (budoucích zákazníků) o zahradničení. Jednou z rad, která od Stenleyho zazněla, bylo např. nabídnout v jarních měsících dětem zeleninovou sadbu a na podzim pořádat soutěž o největší sklizený výpěstek. Další témata přednášek byla zaměřena na používaní zahradnických technologií s minimálním negativním dopadem na životní prostředí. Velký zájem rovněž vzbudila prezentace technologií používaných při zhotovování střešních a vertikálních zahrad na budovách Fiordaliso v Miláně a Abercrombie & Fitch v Paříži. Pro pěstitele skleníkových kultur byla určena přednáška Silvia Fritegotta pojednávající o využití fotovoltaických panelů jako zdroj energie pro vytápění skleníků. Získaná ocenění Nedílnou součástí mezinárodního veletrhu Flormart je udílení cen nejlepším zahradnickým produktům. Cena časopisu FlorMagazine je udělována produktům určeným konečnému spotřebiteli. Italští novináři udělili ocenění Milazzo Flora Association za prezentaci odrůdy Chamelaucium ´Eric John´, která vznikla přirozenou mutací ze stálezeleného původního druhu z Austrálie. Kultivar se vyznačuje světle fialkovou barvou květů a dlouhou dobou kvetení. Cenu FlorMagazine získala rovněž společnost Baggio Group za nízkoenergetické zahradní osvětlení (,,Snake“) zhotovené z nerezu. Díky kloubovému spojovacímu systému lze světelné panely velice jednoduše k sobě spojovat v rozmezí od 30 do 150 stupňů. Z dalších oceněných produktů jmenujme stavebnicový systém Gerveso společnosti TLB Italy. Jedná se o plastové kontejnery, jejichž vertikálním či horizontálním skládáním můžeme vytvářet květinové stěny či terasy. Další z udílených ocenění je cena časopisu Oroflor, kterou mohou získat pouze výrobky či koncepty určené pouze pro profesionální pěstitele. Mezinárodní novinářská porota uděluje tuto cenu ve třech sekcích. V oblasti zahradního vybavení, mechanizace a zařízení získala ocenění firma Florafit za měřicí sadu Super Profi určenou ke zjišťování pH, teploty a stupně zasolení pomocí elektrické vodivosti. V kategorii inovačního či významného rostlinného produktu nedávno uvedeného na trh získala právem cenu věhlasná okrasná školka Gruppo Mati z Pistoie za kultivar Platanus platanor ´Vallis Clausa´, který je rezistentní vůči napadení Ceratocystis fimbriata f. sp. platani. Každý strom je před vlastní expedicí ze školky opatřen čipem implementovaným pod kůru, který slouží jako certifikát pravosti odrůdy. Ocenění za přínos v oblasti veřejné zeleně získala společnost Gallardini Sport za travní směsi Tif Sport a Sea Isle 200 vhodné k zakládání trávníkových porostů v oblastech s nepříznivými klimatickými podmínkami. Osobnosti zahradnického oboru Stalo se již tradicí, že na úvod slavnostního ceremoniálu vyhlašování cen je udělována nejlepšímu producentovi zahradnických výpěstků daného roku a osobnosti zahradnického oboru cena Fabia Rizzi. Porota složená z novinářů renovovaných zahradnických titulů, zvolila nejlepším pěstitelem květin letošního roku Filippa Vigoa, majitele společnosti Podere Luen of Ceriale ze Savony. Kromě jeho dlouholeté oddanosti zahradnickému oboru porota ocenila jeho vynikající manažerské schopnosti, díky kterým se společnost stala jedním z hlavních producentů mladého rostlinného materiálu na mezinárodní úrovni. Stěžejní produkcí společnosti s 50 zaměstnanci jsou dnes řízky Geranium a Gerbera pěstované na 4 ha. V průběhu let Vigro navázal komerční kontakty s předními šlechtitelskými společnostmi jakými jsou např. Da Pac, Selecta, TerrNigra nebo Fides. Osobností zahradnického oboru se letos stala Francesca Neonatová, zahradní a krajinná architekta a partnerka PN Studio-Progetto Natura v Miláně. Ocenění získala za navrhování a realizaci terapeutických zahrad a nové způsoby použití rostlin v nemocničních zařízeních.
Text a foto Arnošt Jílek