Umíte si představit, že se ve škole vyučuje aquaponie? Čakovická ZŠ a MŠ dr. Edvarda Beneše předběhla dobu a umožnila svým žákům proniknout do tajů aquaponického farmaření, které propojuje pěstování rostlin a chov ryb v uzavřeném vodním cyklu. Pěstováním budoucnosti v systému hydroponie se v Čakovicích zabývají již děti v mateřské škole.
Know-how aquaponického farmaření předává studentům čakovické základní školy učitel biologie Mgr. Miroslav Popr, s hydroponií seznamuje děti v mateřské škole učitelka a současně zástupkyně ředitele Mgr. Natália Šťastná.ZŠ a MŠ dr. Edvarda Beneše v Praze 9 – Čakovicích patří se zhruba 1500 žáky k největším školám v tuzemsku. Vzhledem k rostoucí zástavbě a s ní i rostoucí kapacitě žáků se postupně rozšiřuje o další budovy, ve kterých nechybí specializované učebny. „V době dnů otevřených dveří školy patří aquaponická laboratoř k návštěvnicky nejpopulárnějším,“ podotkl Mgr. Popr.
Aquaponická laboratoř
Nová aquaponická laboratoř vznikla v základní škole těsně před covidovým lock-downem v březnu 2020. Původně mělo jít o přírodovědnou učebnu, ale díky finanční podpoře městské části Čakovice vznikla nakonec aquaponická farma. Systém uvedla do provozu společnost Farma pro všechny, která již v současnosti neexistuje. Tato společnost se poté rok po zprovoznění o laboratoř starala. Kvůli lock-downu se mohly s chodem farmy seznámit první žáci až zhruba za půl roku. „Musel jsem se nejprve sám naučit, jak aquaponickou farmu správně vést. S tím mi velmi pomohl kolega Ing. Miroslav Jozífek z České zemědělské univerzity v Praze,“ vysvětlil Mgr. Popr. V mateřské škole přivítá děti hned u vstupu regál s hydroponicky pěstovanými rostlinami, které pěstují od semínka. Aquaponickou laboratoř pravidelně využívají studenti šestého až devátého ročníku v rámci povinných i volitelných předmětů, na exkurzi sem zavítají i děti z mateřské školy a žáci prvního stupně. Princip fungování aquaponické farmy na čakovické základní škole je vcelku jednoduchý. Vodní režim spojený s chovem ryb tvoří uzavřený cyklus a je ve vzájemné symbióze s pěstováním rostlin. Díky mobilní aplikaci lze i na dálku udržovat ideální podmínky pro chov ryb a současně pěstování rostlin.
Zábava i poučení
Děti si v laboratoři zkouší prakticky vše, co je pro pěstování v aquaponii zapotřebí: krmí ryby, dělají rozbor vody, upravují pH vody, doplňují nitrifikační bakterie, sází semínka do rockwool kostky, kterou pak stačí jen přesunout do košíčku v pěstebním regálu atd. Nakonec si odnesou své výpěstky domů, případně poslouží pro školní jídelnu. Například salát v aquaponii sklízí žáci zhruba za tři týdny, v samotné hydroponii v mateřské škole asi za měsíc. „Pěstování v hydroponii bez chovu ryb je jednodušší než v aquaponii. Děti jsou nadšené, když mohou zasadit semínka, sledovat růst rostlinek od začátku a nakonec si odnesou domů salát nebo děláme ve školce mátovou limonádu. Aktuálně zkoušíme pěstovat rajčata. Od loňska jsme rozšířili aktivity ve školce také o chov slepic v kurníku na zahradě,“ uvedla Mgr. Šťastná. „Aquaponickým farmařením chceme děti nadchnout, spolu s hydroponií má určitě zajímavou budoucnost,“ myslí si Mgr. Popr i Mgr. Šťastná.
Celý článek si můžete přečíst na stránkách týdeníku Zemědělec.*
Úvodní foto: Mgr. Miroslav Popr a Mgr. Natália Šťastná dokážou pro pěstování budoucnosti děti nadchnout Foto Lucie Poláková