Odložení EU ETS 2 o rok, dodržování podmínek pro online tržiště a dodavatele mimo EU i lepší ochrana proti mikroplastům
V úterý 17. prosince se ministr životního prostředí Petr Hladík zúčastnil zasedání Rady ministrů EU pro životní prostředí. Hlavním tématem pro Českou republiku bylo otevření diskuze k vyřešení problému, který se týká nedodržování pravidel u zboží z on-line tržišť.
Dalšími důležitými tématy bylo zamezení rozšiřování mikroplastů z plastových pelet a stanovení realistických cílů pro cirkularitu materiálů z motorových vozidel. Ministr Hladík zároveň představil návrh ČR na odložení platnosti EU ETS 2 o jeden rok, tedy na rok 2028.
ČR žádá dodržování unijních pravidel pro e-shopy mimo EU a ochranu spotřebitele
Česká republika (společně se Slovenskem, Francií a Dánskem) na Radě upozornila na problém nedodržování unijních pravidel a povinností ze stran mimo unijních e-shopů a online tržišť. Týkají se zejména neplacení recyklačního poplatku v rámci tzv. rozšířené odpovědnosti výrobce. „Přes on-line tržiště a zahraniční e-shopy proudí do EU čím dál více produktů, které ovšem nedodržují pravidla EU a neplní požadavky vyplývající z rozšířené odpovědnosti výrobců, tedy neplatí recyklační poplatek. V praxi to tak znamená, že zboží nakoupené na internetu, například z asijských zemí, se časem stane odpadem, na který jeho výrobci nepřispívají, a náklady tak nesou členské státy. Naším cílem je chránit české a evropské zákazníky, aby se nedovážely výrobky, které porušují unijní pravidla. Je potřeba, aby zákazník věděl, že kupuje kvalitní výrobek, který splňuje požadavky na reklamaci a odpovídá pravidlům EU. To se nyní neděje a to chceme změnit,“ představil problém ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL).
„Do budoucna bude těchto výrobků a prodejců přibývat, podívejme se na rychlý rozvoj Temu, Shein, AliExpress a dalších. To znamená, že budou narůstat i náklady členských států na nakládání s těmito výrobky, až se z nich na území EU stanou odpady,“ dodal ministr.
Boj proti mikroplastům: Prevence ztrát plastových pelet jako klíčový krok
Úniky plastových pelet do životního prostředí jsou třetím největším zdrojem všech neúmyslných úniků mikroplastů. Je proto zásadní předcházet ztrátám plastových pelet a snížit znečištění mikroplasty. Rada se shodla, že všichni provozovatelé manipulující s peletami v EU musí přijmout nezbytná preventivní opatření.
„Musíme bojovat se znečištěním mikroplasty, které vnímám jako jeden z nejpalčivějších environmentálních problémů. Právě předcházení ztrátám plastových pelet je zásadním krokem v tomto úsilí. Je důležité, aby tento návrh obsahoval i zahrnutí námořní dopravy a zároveň aby nastavoval rovné podmínky pro evropské dopravce,“ prohlásil ministr Hladík s tím, že i pro státy, které nemají přístup k pobřeží, zůstává znečištění plastovými peletami významným problémem. Drobné mikroplasty se mohou přenášet vodními toky a větrem, a dostat se tak do řek, zemědělské půdy i městských oblastí daleko od moří, nehledě na jejich výskyt v potravinách.
Hlavní otázkou na jednání bylo právě to, jestli se do opatření zahrne od začátku i námořní doprava, nebo se u ní účinnost odloží o rok. „Ohledně prevence mikroplastů jsem od členských států očekával větší ambici, a lituji proto odkladu účinnosti ustanovení pro námořní sektor na 36 měsíců. Námořní doprava je klíčovou oblastí, která si žádá okamžitá řešení. Stále proto preferuji jednotné přechodné období v délce 24 měsíců, jak je navrženo i pro ostatní části nařízení, a pevně věřím, že se k dřívějšímu termínu vrátíme v rámci trialogů s Evropským parlamentem,“ doplnil ministr Hladík. Evropský parlament svou pozici k návrhu přijal již v dubnu letošního roku, a po novém roce tak mohou být zahájena vyjednávání mezi ním a Radou o finální podobě nařízení.
Cirkularita motorových vozidel: žádáme postupné změny a realistické cíle
Na Radě pro životní prostředí se dále diskutovalo o návrhu nařízení k oběhovosti motorových vozidel a nakládání s autovraky. Řešilo se mimo jiné, jaké množství recyklovaného plastu by měl automobilový průmysl využívat při výrobě nových vozů. „Navrhli jsme snížit cíl využití recyklovaného plastu při výrobě nových automobilů z 25 % na 15 % v roce 2030 a s nárůstem na 20 % v roce 2035. Tady stojíme za českými automobilkami, protože výrobci musí dostat potřebný čas na úpravu konstrukcí vozidel a zavedení nových výrobních procesů,” uvedl ministr Hladík a dále doplnil, že nesouhlasí s požadavkem, aby recyklovaný plast pro výrobu nových vozidel pocházel výhradně z autovraků. „Pokud umožníme využití plastového odpadu i z jiných průmyslových sektorů, tak tím velmi efektivně podpoříme celou cirkulární ekonomiku,” vysvětlil ministr Petr Hladík.
Návrh nařízení řeší také spravedlivé rozdělení nákladů v celém řetězci a to tím, že výrobci karosérií musí zajistit sběr a likvidaci jednotlivých částí autovraků a musí předcházet vzniku odpadů tím, že zajistí určitou míru recyklace. Budou tedy muset tyto dvě složky – sběr a recyklaci – profinancovat.
Požadujeme odložení EU ETS 2 o rok, aby byl dopad na domácnosti co nejmenší
Podle ČR je zásadní znovu důkladně vyhodnotit možné dopady systému obchodování s emisními povolenkami EU ETS 2, který se rozšiřuje i na silniční dopravu a vytápění budov, a to především na zranitelné a nízkopříjmové domácnosti. Jako nedostatečné vidí hlavně mechanismy, které mají zamezit prudkému nárůstu ceny povolenky. Český návrh na odložení systému představil ministr Hladík členským státům EU.
„U systému EU ETS 2 tak, jak byl v EU schválen, zatím přesně nevíme, jaké budou dopady a co přinese. Usilujeme proto o odložení plného zavedení tohoto systému pro obchodování s emisními povolenkami alespoň o jeden rok – na rok 2028. Snahou je získat dostatek času na přípravu, aby byl dopad na občany ČR co nejmenší. Požadujeme zjednodušení a zpřehlednění systému obchodování s emisními povolenkami a chceme po EU účinnější mechanismy pro kontrolu ceny povolenek tak, aby se zajistila co největší tržní stabilita a předvídatelnost. Chceme tím zabránit cenovým skokům a sociálním dopadům na české domácnosti, zejména ty nízkopříjmové. Intenzivně o tom jednáme s dalšími unijními zeměmi. Řada středoevropských i západoevropských států vyjádřila k našemu návrhu pozitivní ohlas,“ řekl na Radě ministr Hladík.
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!