Na MENDELU vznikla asociace učitelství odborného vzdělávání

Mendelova univerzita v Brně se stala sídlem nové asociace učitelství odborného vzdělávání, která sdružuje pracoviště, na nichž se vzdělávají budoucí učitelé a učitelky. Cílem je vytvořit prostor pro sdílení dobré praxe a informací, vzájemnou spolupráci i prosazování společných zájmů, které povedou ke zvyšování kvality pregraduálního a postgraduálního vzdělávání pedagogických pracovníků. Na přípravě a vzniku asociace se podílely čtyři vysoké a tři střední odborné školy.

„Oblast odborného vzdělávání v české historii sehrávala a stále sehrává významnou roli, nicméně přístup k učitelům odborných předmětů, praktického vyučování a odborného výcviku není jednotný jak v ČR, tak ani v rámci EU. Z dat MŠMT vyplývá, že 73 % žáků středních škol studuje v rámci systému odborného vzdělávání, ale problematice učitelů odborného vzdělávání, praktického vyučování a odborného výcviku a jejich přípravě není věnováno příliš pozornosti,“ popsal důvody vzniku asociace Petr Adamec, ředitel Institutu celoživotního vzdělávání MENDELU.

Členové asociace očekávají, že díky vzájemné spolupráci se zvýší pozornost MŠMT ČR věnovaná pregraduální přípravě budoucích učitelů odborného vzdělávání a budou jasně stanoveny kompetence, které by tato skupina učitelů po absolvování studia měla mít. Vznik asociace je součástí většího projektu zaměřeného také na podporu síťování a spolupráci s cílem zvýšit kvalitu teoretické i praktické přípravy budoucích učitelů a učitelek.

Soudobé a kvalitní vzdělání vyžaduje změnu

První setkání zakladatelů asociace proběhlo na začátku září na Zahradnické fakultě MENDELU. Součástí programu byl i seminář pro vzdělavatele učitelů odborných předmětů pod názvem Odborné vzdělávání 2030+ a kulatý stůl zaměřený na problematiku odborného vzdělávání v ČR. Programu se zúčastnili také zástupci z Národního pedagogického institutu ČR a Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR i studující učitelství. Mezi akcentovaná témata patřila například podoba realizace pedagogických praxí, potřeba změn ve studijních plánech učitelských studijních programů, inovace soustavy oborů středního odborného vzdělávání, aktualizace rámcových vzdělávacích programů a další.

„V průběhu celého semináře zazněla spousta podnětů a plodná diskuze potvrdila, že problematice odborného vzdělávání a přípravě učitelů je potřeba se nadále intenzivně věnovat. Organizátoři semináře, tedy řešitelé projektu, stejně jako studenti učitelských programů, ředitelé středních škol a další účastníci se shodli na tom, že společnými silami se podaří v České republice otevřít téma odborného vzdělávání i na vyšších místech a společně bude vytvořeno adekvátní prostředí pro jeho rozvoj,“ shrnul Adamec.

Asociace vznikla v rámci spolupráce Mendelovy univerzity v Brně s Vysokou školou ekonomickou v Praze, je součástí výstupů společně řešeného projektu financovaného z Operačního programu Jan Amos Komenský, který je v souladu s Reformou přípravy učitelů a učitelek v ČR a nese název Rozvoj kompetencí relevantních aktérů pregraduální přípravy učitelů pro střední odborné školství.

Zdroj: MENDELU

logo MENDELU

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down