Průzkum: sázka na patriotismus se vyplácí, většina lidí spotřební daň na tichá vína nechce
Znalost značky Vína z Moravy, vína z Čech se drží na vysoké úrovni, mírně vzrostl podíl jejích konzumentů a kampaně na její podporu dosahují vysoké líbivosti. Vyplývá to z každoročního průzkumu, který si nechává Vinařský fond vypracovat od agentury FOCUS – Marketing & Social Research. Ten se zaměřuje právě na vnímání značek Vína z Moravy, vína z Čech a Svatomartinské.
Znalost značky Vína z Moravy, vína z Čech (VMVČ) se v celé populaci drží na vysoké úrovni 68 % a mezi konzumenty vína dosahuje 77 %, což jsou srovnatelné hodnoty s předešlým obdobím. Mírně v uplynulém roce stoupla konzumace vín pod touto značkou (51 %; +1 %). Značka je veřejností vnímána jako moderní, současná a důvěryhodná, označuje rozmanitá a kvalitní vína vhodná k posezení s přáteli, oslavám či jako dárek. V atributech image opět silně vystupuje faktor patriotismu a hrdosti na naše vína a vinaře. S výrokem popisujícím vína VMVČ jako výsledek „náročné práce, nadšení, lásky a fortelu našich vinařů“ souzní 78 % dotázaných. Potud průzkum přinesl veskrze jen pozitivní zprávy. Kdo zná označení VMVČ (27 % z celku a 30 % u konzumentů vína), tak uvádí, že jim značka poskytuje u vín určité výhody. Těmi jsou především vyšší kvalita nebo záruka kvality (37 %), lepší či dobrá chuť (33 %) a garance tuzemského původu (27 %).
Kde ale došlo k poklesu, je obecná konzumace vína bez ohledu na jeho původ a značku. Podíl konzumentů vína v ČR za rok 2023 činí 70 %, což je jen mírný pokles oproti předešlému roku (72 %), ale došlo k výraznějšímu poklesu zejména u silných konzumentů vína (14 %; -4 %). Konzumací vína zčásti ovlivňují externí socioekonomické vlivy jako je inflace a zdražování.
Povědomí o Svatomartinských vínech se také drží na vysokých hodnotách (aktuálně 75 %; což je srovnatelné s předešlými lety). Zkušenost se Svatomartinským vínem je i nadále pozitivní (89 %). Svatomartinské ročníku 2023 ochutnala čtvrtina dospělé populace (26 %) a 35 % konzumentů vína, což jsou stejné hodnoty jako v případě Svatomartinského 2022. Byť Svatomartinská vína dosahují solidních výsledků, návrat k předcovidovým hodnotám (2018, 2019) se zatím stále nedaří.
Konzumace tichých vín
Výrazná většina konzumentů nejčastěji pije moravská a česká vína (59 %, +2 %) a zahraniční vína považuje za kvalitnější jen 5 %. Nicméně zajímavé jsou důvody, které uvádí ti, kdo dávají přednost zahraničním vínům před tuzemskými. Často uvádí jako důvod lepší cenu nebo nabídku v cenových akcích (43 %). Celkově je cenový motiv ve spotřebitelském chování ve srovnání s minulou vlnou výzkumu zřetelnější. Profil konzumentů a konzumentek vína se v čase příliš nemění. Více pijí víno ženy a sociálně lépe situovaní lidé a k pokles dochází u starších ročníků. Nejčastějším důvodem omezení nebo ukončení pití vína je omezení alkoholu obecně.
Spotřební daň na tichá vína
Nedávnou diskuzi o zavedení spotřební daně na tichá vína zaznamenala nadpoloviční většina respondentů (54 %). Více než polovina všech dotázaných (52 %) se staví proti zavedení spotřební daně na tichá vína, pro je 27 % dotázaných, pětina nemá jasný názor (22 %). Konzumenti vína se proti tomuto záměru staví větší měrou (60 % proti, 25 % pro). Vyšší podporu má případně zavedení daně u vysoce kvalifikovaných lidí, top managementu a studentů a znatelný rozdíl je u mužů (pro je 33 %) a žen (21 %).
Průzkum byl realizován v prosinci loňského roku na tisícovce respondentů z populace ČR ve věku 18 a více let s průřezovým socioekonomickým statusem napříč celou republikou.
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!