Třetí čtvrtek v listopadu, který letos připadá na osmnáctého, patří ve Francii oslavě mladého vína beaujolais nouveau. Tato tradice se zrodila před 70 lety a inspirovala i české oslavy svatomartinského vína. Francouzi každoročně ve vinotékách a restauracích čekají na půlnoc ze středy na čtvrtek, aby mohli slavnostně otevřít lahve a ochutnat první sklizeň vína daného roku. Stejné plány mají mnozí milovníci tohoto nápoje i letos.
Příběh beaujolais nouveau se začal psát v roce 1951, když ministerský dekret zakázal prodej vín s kontrolovaným označením původu (AOC) před 15. prosincem. Vinařská oblast Beaujolais, která leží severně od Lyonu, se ale vzbouřila, protože místní vinaři nechtěli každý rok čekat tak dlouho, aby mohli ochutnat svá vína. Vinaři se stížností uspěli a mladá vína se směla prodávat i před tímto datem, ovšem s podmínkou, že na nich bude jasně uvedeno, že jsou mladá. Právě odtud pochází sousloví beaujolais nouveau, tedy mladé víno z oblasti Beaujolais.
V roce 1967 úřady zavedly pro zahájení prodeje mladých vín pevné datum 15. listopadu, později ho z praktických důvodů změnili na třetí čtvrtek v listopadu. Prodejci a distributoři vín tak mají jistotu, že slavnostní událost nepřipadne na den, kdy mívají zavřeno.
Beaujolais nouveau je mladé červené víno, které ještě nestačilo dozrát do plné chuti. Už první doušek znalcům napoví, jak kvalitní ročník mohou očekávat. Tato vína nejsou tak zajímavá z pohledu kvality či chuti, jde především o zážitek spojený se zahájením sezony. V posledních letech začala vedle tradičních červených vznikat i růžová mladá beaujolais.
Svátek vína beaujolais nouveau je také skvělým tahem z pohledu marketingu a prodeje. Každoročně se mladých vín v oblasti Beaujolais stočí asi 450.000 hektolitrů, asi třetina veškeré místní produkce. Naprostá většina mladých vín, 85 procent, se prodá za prvních deset dní od stanoveného data. Celých 40 procent se prodá do zahraničí, velkou oblibu má víno například v Japonsku, Spojených státech nebo Británii, uvedl ekonomický web Usine Nouvelle.*