Zaměřeno na udržitelnost

Již podeváté přivítalo amsterdamské výstaviště RAI milovníky květin na mezinárodním odborném zahradnickém veletrhu Horti Fair. Bezmála 50 tisíc návštěvníků obdivovalo dvanáct plně obsazených hal, ve kterých po čtyři výstavní dny probíhala čilá obchodní jednání a prezentace firem.

Kořeny samotného veletrhu sahají do roku 1963 do městečka Aalsmeer, kde se konal první ročník. Horti Fair se postupně stal akcí mezinárodního rozsahu a letos se jej zúčastnilo na 900 vystavovatelů na ploše 80 tisíc metrů čtverečních. Veletrh se věnuje čtyřem hlavním tématům: Rostlinné produkty, Obchod/služby, Podpora a Technologie.

Základní myšlenka
Tématem letošního veletrhu se stal udržitelný růst. Zvyšování cen energií a všech vstupních surovin donutilo společnosti k zaměření se na inovace v této oblasti. O tom, že pojem udržitelnosti získává v současné době hodně pozornosti, přesvědčil návštěvníky nově vzniklý pavilon Good & Green. Na ploše 150 m2 představilo 16 vystavovatelů svá konkrétní řešení této problematiky. Mezi nimi figurovala mezinárodní značka rostlin Fair Flowers Fair Plants (FFP). Ta je udělena pouze těm společnostem, které produkují rostliny ve striktních ekologických podmínkách a které zároveň vybudují pro své zaměstnance příjemné pracovní prostředí. Společnost Floramedia představila knihu vysvětlující základní ekologické termíny a obraty. Další novinkou byl projekt zaměřený na ekonomickou dopravu rostlin. Představení se dostalo i ekologickým obalům z kukuřice, dřeva či škrobu. Pořadatelé se zaměřili i na děti – prostřednictvím čtyř balíčků zaměřených na květiny, zeleninu, houby a bylinky podporují chuť dětí do práce na zahradě.

Seskupení důležitých témat
Veletrh se věnuje mnoha aktuálním problémům a společnosti zabývající se jejich řešením jsou přehledně seskupeny. Vedle pavilonu Good & Green věnovanému novinkám se letos nově objevil tzv. House of Software. Návštěvníky seznámil s možným využitím moderního SW vybavení v zahradnické produkci. Třetím představeným pavilonem byl House of Logistics. Ten se zaměřil především na problematiku transportu květin v kontejnerech. House of Genetic demonstroval novinky ve šlechtění rostlin a představil se především na zdravé či ozdravující potraviny. House of Technology ukázal nové technologie a netradiční řešení energetické problematiky.

Letošní přeborníci
O tom, že je na veletrhu stále co objevovat svědčí i množství novinek, přihlášených v tomto roce na prestižní ocenění Horti Fair Innovation Award. Vystavovatelé jich představili na 400 a 18 jich bylo nominováno. V každé kategorii však může zvítězit pouze jeden nominovaný, který je vyhlášen novinkou veletrhu. Vybraný výrobek nezískává pouze zaslouženou pozornost a celosvětovou publicitu, obdrží navíc odměnu deseti tisíc euro.
Oceněnou novinkou v sekci věnované obchodu a službám a také nejlepší novinkou celého veletrhu se stala koncepce ´Be Aware Get Better´. V rámci inspirace pro maloobchody se představilo šest zlepšováků, které by měly pomoci při prodeji zahradnických výpěstků a jejichž společným jmenovatelem je pozitivní přístup k životnímu prostředí. Projekt například řeší nepohodlný prodej velkých rostlin, které jsou v samotné prodejně nahrazeny digitálními stojany. Zákazník si rostlinu objedná a aniž by se nějak namáhal, je doručena na místo určení. Prodejce ušetří plochu v obchodu a díky vyřešení dopravy zvýší zájem o velké rostliny. Druhý koncept zase seznamuje zákazníka s místem, odkud pochází rostlina a s jejím pěstitelem. Ten zapojením do projektu garantuje výbornou kvalitu rostlin, díky čemuž získává za své výrobky lepší cenu. Koncepce Be Green představila rozložitelné prodejní obaly nebo květináče ze zhuštěné rýže. Projekt zahrnuje i dobročinnost či veselé kartony pro zlepšení nálady.
Jedničkou v kategorii květinových novinek se stala nová odrůda Eustoma russelianum s názvem ´Adom Red Picotee´ společnosti Combinations, B. V. Tmavě zbarvená květní poupata zaujmou po rozkvětu bílou barvou s tmavě červeným okrajem. Vedle oceněné Eustoma figurovalo na seznamu nových odrůd prezentovaných v rámci veletrhu přes 11 růží, 21 gerber či 14 nových kultivarů Anthurium andreanum.
Vítěznou technologií se stal výrobek společnosti Knook Energy Solutions International, B. V., který představil novou ekologickou metodu pro zachycování CO2. Ten může být zpětně využit jako růstový stimulátor ve skleníku. Společnost předpokládá, že na trh se tato novinka dostane na přelomu roku 2009 a 2010.
Mezi produkty zvítězil výrobek Vitro-Plug 126TM vyvinutý společností Vitro Plus. Jedná se o moderní metodu pěstování kapradin množených tkáňovou kulturou. Ty jsou při použití metody Vitro Plug plně vyvinuty a zakořeněny a po přesazení pokračují plynule v růstu. Přechod do skleníku je naprosto bezproblémový. Zároveň se snižuje pěstební doba a minimalizují se ztráty rostlin.

Květinová burza
Komu nestačilo 12 výstavních hal mohl využít přímé dopravy a načerpat poznatky na jedné z nejznámějších a největších květinových burz v Aalsmeru. Ta se na začátku letošního roku spojila s dalšími pěti nizozemskými burzami pod názvem FloraHolland. Jejími vlastníky je okolo 6000 pěstitelů, kteří společně rozhodují o budoucnosti společnosti. V roce 2007 dosáhl obrat čtyř miliard euro, což znamená denní obrat přes 16 miliónů euro. Na burzu dodává své zboží přes 9,5 tisíce pěstitelů a o zboží pečuje přes 4,5 tisíc zaměstnanců. Nejčastějším dovozcem zdejšího zboží je Německo, Velká Británie a Francie.
Aalsmer disponuje 13 aukčními hodinami v pěti místnostech, ve kterých denně proběhne necelých 40 tisíc transakcí. Největší procento prodaných rostlin zabírají rostliny řezané, nejčastěji růže, chryzantémy a tulipány. Druhé místo zaujímají pokojové rostliny v čele s Phalaenopsis, Kalanchoe a Anthurium. Třetí skupinu – venkovních rostlin vede Pelargonium, Viola a Buxus sempervirens, alespoň také jsou údaje za rok 2007.

Plánujete návštěvu?
Horti Fair je bezpochyby jednou z nejdůležitějších akcí v našem oboru, což potvrzuje množství vystavovatelů a návštěvníků. Pořadatelé se snaží udržet vysokou návštěvnost veletrhu mnoha způsoby – od fungujících autobusových spojení po vysokou úroveň služeb a sociálního zázemí. Pro profesionální návštěvníky byl letos vstup bez poplatku a všem byli v průběhu veletrhu k dispozici noviny s aktuálními informacemi z veletrhu. Pastvou pro oči byly i tradiční floristické show. Té letošní se zúčastnila i evropská šampiónka Nadine Weckardtová.
Ten příští a předpokládejme, že stejně nabitý ročník, proběhne na výstavišti RAI od 13. do 16. října roku 2009. Jeho hlavní téma bude opět spojeno s otázkou udržitelnosti.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *