Vývoj a analýza spotřeby květin v ČR

Spotřeba květin v České republice neustále potěšitelně stoupá. Čeští pěstitelé využívají veškeré skleníkové kapacity k vyšší produkci,a přesto českou potřebu po květinách stačí krýt pouze ze 40 %. Zbylých 60 % zákazníkovy poptávky uspokojuje import.

Zvyšující se poptávku vysvětluje větší zájem obyvatelstva o dekoraci obydlí, přeměnu užitkových zahrad v okrasné, inspirace v sousedních zemích, stále se rozšiřující sortiment a nových dovážených odrůd květin a další.

Podíváme-li se na strukturu prodeje květin, vidíme, že polovinu tvoří řezané květiny, za nimiž následují hrnkové a záhonové rostliny. Struktura prodeje květin je v horizontu několika posledních let víceméně stabilní. Vyšší, téměř třicetiprocentní přírůstky sledujeme u hrnkových a záhonových květin. Lze je vysvětlit zvyšující se oblibou hrnkových květin ozdobných květem (Saintpaulia, Kalanchoe, Spatiphylum, hrnkové růže, Begonia), které se začínají stále více využívat nejen k dekoraci interiérů, ale podle posledních módních trendů také jako dárkový předmět. Poptávka po balkónových květinách, chryzantémách a poinzéciích má sezónní charakter, ale právě tato skupina květin se na procentuálním přírůstku spotřeby podílí velmi výrazně. Obliba hrnkových květin ozdobných listem má stagnující, či mírně sestupný charakter. Pokles spotřeby cibulovin a osiv souvisí se změnou životního stylu a způsobu využívání volného času zákazníka. Ten si před osivem či hlízou raději koupí hotovou rostlinu a ušetřený čas věnuje rekreaci.
I když se floristický obor a květinové aranžérské služby stále rozvíjejí, pokles prodeje sušených květin signalizuje módní propad a nasycení trhu s touto komoditou ve prospěch květin živých.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *