Traktory pro každého

Červené traktory se znakem dvou proti sobě obrácených koňů jsou v České republice dobře známé. Vždyť také italská společnost vyrábějící tuto značku – Antonio Carraro, která sídlí nedaleko Padovy, patří ve svém oboru mezi špičku.

Přestože se nejedná o nadnárodní koncern zaměstnávající tisíce lidí a vyrábějící několik značek v různých zemích, ale o rodinnou firmu založenou bezmála před 100 lety – přesně v roce 1910 Giovannim Carrarem otcem současného prezidenta společnosti Antonia Carrara podle něhož se firma nyní jmenuje, vybudovala si pevné postavení mezi speciálními traktory a vyváží je prakticky do celého světa. V Itálii je s 22 % podílem jedničkou na trhu. I u nás si tato značka vydobyla přední postavení, a to i díky dovozci společnosti Pekass Praha, která ji v ČR zastupuje již šestým rokem. Kromě Evropy, kde má významný čtrnácti procentní podíl na trhu jsou stroje vyváženy do severní i jižní Ameriky. Silnou pozici mají také v Austrálii a na Novém Zélandě. Druhý červnový den se přes tisíc prodejců a dalších spolupracovníků ze všech těchto zemí sjelo do sídla firmy, aby se zúčastnili slavnostního dne „Tigrone Day“.

Neustálý rozvoj
Na programu nebylo jen představení nové řady Tigrone, ale také zhodnocení vývoje společnosti. Ta prošla v posledních letech intenzivní reorganizací. Hlavní změnou bylo zavedení nové koncepce, jejímž původním autorem je automobilka Toyota. V japonštině se nazývá Kai-zen – přeložit toto motto můžeme jako neustálé zlepšování, zdokonalování a pokrok ve všech fázích výroby. Že se jednalo o opravdu důsledný krok svědčí i firma, která ji v Carraru pomáhala zavádět – společnost Porsche Consulting. Výsledkem je zefektivnění a zlepšení celé výroby, od zkrácení doby potřebné k výrobě jednoho traktoru přes zvýšení kvality práce, logistiky, snížení zásob až po častou inovaci produkce. Ta je možná díky ohromné sumě, která se do vývoje a výzkumu investuje – 8 % z celkového obratu, který v loňském roce při výrobě 5800 traktorů dosáhl 71 miliónů eur, což byl o 7 % procent lepší výsledek než rok předtím, takže je zřejmé, že se firma vydala správným směrem.
V rámci slavnostního dne bylo možné prohlédnout si také výrobní halu. Celý proces je zde maximálně automatizován a neustále přísně kontrolován. Například převodovky jsou před napuštěním olejem nafouknuty vzduchem na tlak 2 bary. Až když se ověří, že tlak neklesne, je teprve převodovka naplněna olejem. Na lince je současně vyráběno více typů traktorů v závislosti od momentálních požadavků zákazníků. Nakonec jsou všechny stroje před předáním kompletně zkontrolovány.

Přehlídka traktorů
Vyvrcholením slavnostního dne bylo předvedení kompletního sortimentu společnosti, které se konalo na zkušební dráze hned vedle tovární haly. A bylo co předvádět, vzdyť výrobní škála traktorů má rozpětí od 20 do 90 koní.
Nejprve se předvedli nejmenší modely Tigre, oblíbené především v menších podnicích. Čestné místo pochopitelně zaujala nová série Tigrone, která je výjimečná především tím, že je jako první vyrobená pomocí nové koncepce Kai-zen. Obsahuje sedm kompaktních univezálních traktorů, jež mají všechna kola poháněná a stejně velká. Tři z nich mají kloubové řízení. Patří do středně silné kategorie s motorem od 48 do 67 koní. Nízko položené těžiště a malý poloměr otáčení, motor předsunutý před přední nápravu předurčují tyto stroje k použití v náročném terénu. K vynikajícím jízdním vlastnostem přispívá i integrální kyvný rám Actio, který je patentem Antonia Carrara. Kromě něj má společnost v Evropské unii a v USA zaregistrováno dalších 24 patentů.
Specialistu na celoroční údržbu veřejných ploch – komunální verzi Rondo – bylo možné vidět hned s několika nástavbami (sekačky, zametací kartáče, pluhy a frézy).
U nejsilnější řady Ergit, která se výkonem nikoliv však velikostí přibližuje klasickým trakorům jsme mohli obdivovat systém RGS, který umožňuje otočení pracovního místa řidiče o 180°, což ještě zvyšuje univerzální použití stroje. Ve spojení se zdvihacím mechanizmem tak může nahradit například vysokozdvižný vozík. Na závěr přehlídkové show vyrazil na trať stroj, kterým by se chtěl svézt jistě každý divák, ale který v běžné nabídce nenajdeme – závodní verze nejsilnějšího Ergitu sršícího na první pohled ohromnou silou, díky které nese i pojmenovaní: Antonio Carraro – Brutale. Když si po předvedení téměř akrobatických kousků sundal obratný jezdec přilbu nebylo pochyb, že vedení stroje bylo opravdu v povolaných rukou. Nebyl jím nikdo jiný než Giacomo Agostiny – několika násobný mistr světa silničních motocyklů.

Závěrem
Po přehlídce přišla chvíle vážnější, ale o to slavnostnější, neboť byla odhalena busta zakladatele společnosti Giovanniho Carrara. Na památku jeho původního zaměstnání byl hned vedle sochy odhalen i plně funkční kovářský hamr. Rodina Carrarů tak vzdala hold svému tatínkovi a dědečkovi, který svou pracovitostí, obětavostí a nezměrným úsilím položil základ moderní konkurenceschopné společnosti, kterou Antonio Carraro bezesporu je. Poté následoval večerní program zpříjemněný písněmi italského zpěváka Al Bana Carrisi, jehož hity jsou dobře známé i u nás. Volba na něj nepadla náhodou, neboť vlastní vinici a již od roku 1960, kdy Antonio Carraro začal s výrobou kompaktních traktorů, je jejím stálým zákazníkem.
Podle slov jednatele společnosti Pekass Ing. Miroslava Pilze je velká výhoda strojů Antonio Carraro nejen v jejich spolehlivosti, nízkých provozních nákladech, ale i v ohromné variabilitě, takže stroj přesně podle svých požadavků si může vybrat opravdu každý zákazník. Od využití v komunální oblasti, přes menší i větší zahradnictví, školky, až po práci v sadech a vinicích. Rostoucí počet českých zákazníků dává jeho slovům plně za pravdu.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *