Traktor i náklaďák

Pelhřimovská společnost Cime s. r. o. i její dceřinná společnost Cime-M s. r. o., která sídlí ve Valticích se zabývají prodejem a servisem techniky určené pro zemědělství, zahradnictví, komunální sféru, stavebnictví a lesnictví. V současné době zastupují zhruba třináct výrobců nejrůznější techniky z celého světa. Mezi mladší, ale o to úspěšnější značky patří italské traktory Goldoni

Díky úspěšnému prodeji můžeme nyní tyto červenooranžové stroje potkat v celé České republice. Ve dvouosém i jednoosém provedení pilně pracují převážně v zahradnictví, zemědělství a v komunální sféře. Ke spokojenosti svých majitelů mají již odpracováno tisíce motohodin.
Goldoni však nejsou jen dvouosé a jednoosé traktory, ale patří sem i speciální vozidla Transcar, která v sobě spojují nejlepší vlastnosti traktoru a nákladního vozidla. Jak jsou tyto užitková vozidla užitečná jsme se byli podívat na jižní Moravě v Lednici v areálu zámeckého parku, kde pracuje první na Moravě prodaný stroj tohoto typu. Tento největší přírodní krajinářský park v České republice spravuje Národní památkový ústav a jeho pobočka: Územní odborné pracoviště Brno.

Proč právě Transcar?
„Důvodů proč jsme si pořídili Transcar je více“, sdělil nám vedoucího zahradník zámeckého parku – Oto Bernad. „Park má rozlohu 197 ha, takže je velmi náročná nejen údržba travnatých ploch, ale i nových výsadeb, kterých vysazujeme každý rok několik desítek až stovek. Bez zálivky se tyto výsadby neobejdou i v jiných letech než v tomto extrémním roce. Výsadby stromů se musí zalévat až po dobu pěti let. Vysazovány jsou totiž převážně rostliny s balem, které již mají plně vyvinutou korunu a velkou listovou plochu, proto musí být jejich zálivka vydatnější.
V minulosti jsme k závlaze využívali cisternu na nákladním voze Praga V3S, se kterou jsme měli řadu problémů. Dělala rýhy v trávníku a díky své výšce ulamovala větve stromů. Náhrada cisterny traktorem se zásobníkem vody na vlečce nepřipadala v úvahu, protože souprava by se ve stísněných podmínkách špatně vyhýbala nejen rostlinám, ale i návštěvníkům parku, kterých bylo při naší návštěvě v době letních prázdnin požehnaně. Problematická by byla i práce na svahu. A navíc u velkého traktoru by zůstával problém s ulamováním větví a vyjetými kolejemi. Protože jsme přírodní krajinářský park neprovádíme vyvětvovací řez stromů, takže problém s větvemi rostoucími nízko nad zemí je pro nás dost aktuální. Důležitou roli hrála pochopitelně i otázka finanční, protože Národní památkový ústav je státní organizací.
Byl tedy požadavek na stroj, který by primárně sloužil k zavlažování mladých výsadeb stromů, subtropických dřevin a palem v kontejnerech, které jsou rozmístěny v blízkém okolí zámku, ale zastal i spoustu jiné práce. Hlavně, aby byl maximálně šetrný. Všechny výše uvedená kritéria splňovalo užitkové víceúčelové vozidlo Goldoni Transcar. Při sečtení všech potřebných vlastností nemohlo tomuto stroji nic konkurovat. Ani samostatný traktor ani malý nákladní automobil např. multikára. Nejlepší vlastnosti traktoru a malého nákladního vozidla spojil Goldoni právě do Transcaru“.

Obratnost a šetrnost
V Lednici nakonec zvolili nejsilnější verzi Trascaru – model 70 SL Quadrifoglio (čtyřlístek) s komfortní kabinou uloženou na silenblocích s redukcí hlučnosti a vibrací (kdo nepočítá s prací v zimě může si Transcar pořídit bez kabiny, pouze s ochranným sklopným rámem). Vybaven je tříválcovým vodou chlazeným dieselovým motorem VM Detroit o objemu 2082 cm³ a výkonu 67 k při 2600 ot./min. Mimochodem motory Detroit se mohou pochlubit hlavní cenou konstruktérů, kterou získaly v loňském roce. Motor vyniká nízkou spotřebou paliva i jednoduchou konstrukcí s minimem elektroniky, takže je i velmi spolehlivý a nevyžaduje častý servis, tak jako některé traktory „prošpikované“ elektronikou, které musí opravovat jen odborný servis vybavený počítačem se kterým musí opravovat i sebemenší závadu. Tento model navíc pracuje s 25% rezervou kroutícího momentu. Převodovka je plně synchronizovaná. Uzávěrka diferenciálu je na obou nápravách ovládána hydraulicky. Řízení je u všech typů hydrostatické. Na výběr je řízení kloubové nebo přední nápravou. V Lednici zvolili druhou možnost, která má sice větší poloměr otáčení, ale lepší svahovou dostupnost, takže jsou spokojeni. Jednokotoučová suchá spojka s tlumičem kmitů a reversem umožňuje osm rychlostí vpřed a osm vzad. Poháněna jsou všechny kola s možností vypnutí náhonu zadní nápravy. Rozměry – hlavně výška jsou oproti velkému traktoru opravdu kapesní. Posuďte sami: výška s kabinou 202 cm, délka 490 cm, šířka dle použitých pneumatik 149 až 155 cm. Hmotnost nejvýkonnějšího stroje s kabinou je 2065 kg.
Nízko položené těžiště a kompaktnost umožňují vysokou svahovou dostupnost. Korba navíc umožňuje trojstranné vyklápění a je vybavená promyšlenými úchyty, takže můžeme na plošině přepravovat různý náklad, který vyžaduje náležité upevnění. (např. dřevo) Maximální rychlost je 40 km/hod, takže je Transcar dobře využitelný i v dopravě.

Příslušenství
V současnosti v Lednici Transcar využívají nejvíce k závlaze mladý stromů pomocí cisterny od německé firmy Chemo o objemu 2000 l. Ta je posazena na korbě na dvou dřevěných lyžinách s úchyty, takže s ní mohou bez problémů manipulovat čtyři osoby. Samotná závlaha probíhá hadicemi pomocí čerpadla, (tlakové kropení) nebo samospádem.
V případě poruchy automatické závlahy Transcar zachraňuje situaci a slouží i k závlaze květinových výsadeb.
Výkonné čerpadlo je na zadním vývodovém hřídeli a umožňuje naplnit nádrž za pouhých deset minut.
Kromě toho stroj slouží jako klasický nákladní vůz při odvozu odpadu z parku – listí, větve a trávy, kterou přímo na korbu vykládá sekačka se sběrným košem. Rozměry korby jsou slušných 270 x 150 cm a navíc jsou zvýšeny bočnice, takže toho lze naložit opravdu dost.
Na přání instalovaný přední vývodový hřídel dává tušit, že stroj bude využit i k další práci. V plánu je přikoupit mulčovač, rotační sekačku i sněžný pluh a radlici pro zimní údržbu.
Možnost využití dalších přídavného zařízení je vysoká, protože maximální přípustná hmotnost vlečení je 5010 kg.
Oto Bernad se nám také přiznal, že měl zpočátku nedůvěru v italskou techniku, ale po referencích u kolegů z oboru a po vlastních zkušenostech se stroji italské provenience, které už v Lednici pracují neměl nejmenší obavy zakoupit Transcar a své volby rozhodně nelituje.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *