První ročník Flora Profi

Snaha členů Svazu květinářů a floristů ČR uspořádat profesní zahradnický veletrh byla korunována úspěchem. První ročník Flory Profi 2005 na výstavišti Flora Olomouc, jež proběhl na začátku června, vyvolal příznivý ohlas u domácích i zahraničních podnikatelů, kteří již dlouho hledali vhodné prostředí pro prezentaci, obchodní jednání, získávání kontraktů a informací.

Veletrh Flora Profi byl téměř výlučně určen odborné veřejnosti. Široká veřejnost měla možnost navštívit pavilóny A a E, kde měli zázemí především pěstitelé květin, pouze v neděli.
Výstavy se zúčastnilo 61 subjektů, z toho bylo 34 tuzemských a 27 zahraničních. Prodaná výstavní plocha představovala 717 metrů čtverečních. Vedle českých firem se prezentovaly i německé, nizozemské francouzské a slovenské.
Velkou návštěvnost měla série odborných přednášek na pěstitelském semináři pořádaném firmou Bohemiaseed (O českém květinářství v roce 2004, Stínění skleníků a fóliovníků nástřikem, Vývoj techniky ve sklenících, vytápění, závlaha a hnojení, Využití předností substrátů Stender, Balkónové a záhonové rostliny, Řízená výživa rostlin, Využití odrůd chryzantém Multiflora) a ostatní firemní prezentace. Samostatnou kapitolou byl nedělní Floristický den, na němž předvedli své umění špičkoví tuzemští floristé.
Zajímavostí veletrhu byla ojedinělá přehlídka 240 odrůd hybridních velkokvětých kosatců firmy Horák Květoslav – Okrasné školky z Bystřice pod Hostýnem.

Spokojenost českých
a německých vystavovatelů
Největším vystavovatelem byl – CMA (Centrale Marketing-Gesellschaft der deutschen Agrarwirtschaft mbH), kterého zastupovala Nicola Ehls. Ta oceňovala především možnost navázání a upevnění nových kontaktů a rozvoj spolupráce mezi českými a německými zahradníky. Druhým největším německým vystavovatelem byla Indega – agentura zastupující německé průmyslové firmy, zaměřené na výrobu pro zahradnické odvětví. Organizaci, která pomáhá svým členům s rozvojem a propagací především v zahraničí, zastupoval Günter Bornschein. Ocenil vznik tohoto profesního veletrhu. Podle něj je v jejich zájmu nalézat nové obchodní partnery. Z těch dosavadních vyzvedl především firmu Bohemiaseed, s. r. o., z Prahy, HolFlor z Přelouče a Ing. Jiřího Velebu z Ovocné a okrasné školky Příbor.
Zástupce největšího tuzemského vystavovatele o. d., CZ Flora, Ing. Petr Nachlinger z Azalei Chlumec uvedl, že princip veletrhu funguje a podařilo se již s několika partnery uzavřít smlouvu na odběr zboží na příští sezónu. Doporučil zkrátit délku výstavy na tři dny. Spokojenost s termínem vyjádřil i Ing. Petr Roubíček z Bohemiaseed s tím, že by uvítal větší zastoupení firem z oboru.
Příznivé reference bylo slyšet již po prvním dnu, vedle květinářů ji pochvalovali i jediní dva zástupci školkařů – firma Arboeko z obříství a Školky –Montano, spol. s r. o., z Přerova nad Labem. Ing. Václav Červinka potvrdil, že již během prvního dne navštívilo jejich stánek 25 potenciálních odběratelů a podařilo se uzavřít několik kontraktů. Přes poklidnou atmosféru se téměř nezastavili snad v žádném stánku. Spokojenost nad množstvím klientů vyjadřoval i zástupci firmy Bohemiaseed, s. r. o., odbytového družstva CZ Flora, Sempry Praha, a. s., a mnoha dalších firem. Příjemně překvapeni byli i zástupci zahraničních, zvláště německých firem.

Ohlasy z odbytového
družstva CZ Flora
Podle obchodní manažerky družstva Ing. Zuzany Studené vyvinula právě jejich firma velké úsilí o konání veletrhu. Červnový termín hodnotí jako správnou volbu, protože se jarní produkce ještě ve skleníku nepřehřívá a zároveň končí sezóna, takže lze lépe využít kapacitu společnosti k účasti na výstavě. Domnívá se, že o úspěchu rozhodla zlepšená propagace a přihlášení německých vystavovatelů, kteří obsadili velkou část plochy pavilonu A. Účast zahraničních firem bere jako zdravou konkurenci, protože tříměsíční jarní sezóna je velmi krátká a vyčerpávající. Toto období má zásadní vliv na hospodaření a úspěšnost celého roku. Akce má kromě navázání obchodních kontaktů význam i jako místo setkání zahradníků z celé republiky.
Problém malého zastoupení školkařů vidí Ing. Studená v menší organizovanosti a rozdílném způsobu myšlení. Podle jejího názoru mají velký handicap, protože na jaře prodávají více než na podzim a argumentují tím, že mají vyprodáno, že jim časově lépe vyhovuje vystavovat na brněnském Zeleném světě. Navíc mají stejný sortiment na jaře i na podzim.
Pro CZ Floru je veletrh Zelený svět stejně důležitý jako veletrh v Olomouci, protože umožňuje nabízet na podzim úplně jiný sortiment než na jaře. Proto se květináři nemohou opakovat, zatímco školkaři ano.
Cílem této jarní přehlídky bylo prezentovat výrobu CZ Flory, pozvat obchodní partnery, aby na místě viděli co pěstují, uzavřít rok 2005 a začít jednat o obchodech 2006. Zuzana Sudená je jednoznačně pro existenci odborných dnů bez široké veřejnosti a pro otevření veletrhu také laikům poslední den.

Hodnocení Sempry, a. s.
Podle Boženy Demelové xxxxxxxx vyznívá veletrh velmi pozitivně, dokonce se tu objevili i nákupčí a obchodníci z velkých zahradních řetězců, také spousta zahradníků má možnost dostat přehled o sortimentu. Negativem je menší počet českých výrobců, absence výrobců a obchodníků s chemickými přípravky, hnojivy, skleníky, mechanizace.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *