Poradenství – nedílná součást prodeje

Zájezd zahradníků do Nizozemí, který v červenci pořádala Syngenta Czech s. r. o. byl zaměřen na seznámení s prací velkých i malých pěstitelů, přehlídku novinek a novošlechtění S&G a návštěvu největší zahradnické výstavy Floriade.

V rámci návštěvy stanice v Kleve, která je centrem dodávek malé sadby květin pro východní Evropu, byla možnost vyslechnout několik přednášek. První z nich s názvem ´Inspirace a hodnota´ byla zaměřena na otázky trhu a orientace na něm.
Příčina stálého vzestupu hodnoty květinářského trhu od 60. let spočívá v zavádění stále nových a nových technologií a inovací. Zatímco v polovině 60. let ovlivnila pozitivně jeho velikost produkce záhonových květin, v polovině 70. let prodej hybridních rostlin a v 80. letech produkce mladých rostlin a hrnkovek, stojí v současnosti v západní Evropě a USA za zvětšující se velikostí trhu především vegetativní množení a hromadná distribuce do obchodních řetězců.
Pěstitel se musí rozhodovat, jestli zaměří svou produkci na lokální trh v okolí svého zahradnictví nebo na globální trh řetězců zahradnických center, hypermarketů a supermarketů.
Malý i velký pěstitel musí počítat s tím, že většina zákazníků nemá znalosti o nabízených rostlinách a k rozhodování dochází obvykle až na poslední chvíli. Rozhodující téměř vždy bývá barva, vůně, tvar, to jestli se jedná o novinku atp. Podstatné bývá i nasměrování produkce do období, kdy je zvýšená poptávka (vlastní využití – např. jarní sezóna a zvláštní příležitosti – Památka zesnulých, Vánoce aj.).
Zahradnictví zaměřená na kvantitativní produkci, která směřují převážnou část své produkce do obchodních řetězců, dodávají sortiment v pacích. Rozhodujícím činitelem je v tomto případě efektivita. Pokud je pro producenta květin důležitá kvalita i kvantita jsou rostliny pěstovány v hrnkách a rozhodujícím faktorem se stává cena. Při zaměření na vysokou kvalitu se sortiment umísťuje do závěsů a velkých květináčů. Určujícím prvkem je při tomto způsobu pěstování jedinečnost, převážnou část odběratelů tvoří obvykle zahradnická centra a lokální trh.
Při pohledu na rozdělení trhu v západní Evropě podle produkovaných rostlin, se jich 40 % prodá v pacích, 40 % v hrnkách a 20 % zbývá na speciality. Pokud bychom si tyto skupiny vyjádřili v hodnotě rostlin, dosahují speciality 40%, květiny v hrnkách 34% a květiny v pacích 26% podíl na trhu.
Na otázku jak zvýšit zisk? Byly prezentovány tyto odpovědi: zaprvé zvýšením prodeje, toho lze dosáhnout inovacemi a zvýšením objemu produkce. Druhou možností je zvýšení obchodní přirážky, a to redukcí rizik, plánováním a inovacemi. Třetí možnost skýtá snížení výrobních nákladů, pokud zvolíme vhodnou odrůdu a materiál, zvýšení efektivity práce a úspora energie. Alternativou je i větší míra specializace.
Poradenství firmy Syngenta Czech s. r. o. je zaměřeno především na individuální poradenství, reagující na specifické potřeby jednotlivého zahradnictví. Úroveň jejich služeb a rozsah nabídky sortimentu lze nejlépe posoudit podle míry spokojenosti velké části tuzemských zahradníků, kteří jsou se zástupci firmy Ing. Romanem Řehákem a Ing. Janem Drtilem v častém kontaktu.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *