Plantarium centrem globálního obchodování

Nizozemská školkařská výstava Plantarium započala v tomto roce druhé čtvrtstoletí své existence a stává se stále více mezinárodní. Počet zemí, z nichž návštěvníci do města Boskoop letos v srpnu přijeli, dosáhl nového rekordu, a sice čísla třiapadesát. Organizátoři pro tentokrát citlivě zvolili jako hlavní motto výstavy právě celosvětové obchodování a je zřejmé, že veletrh má svým domácím i zahraničním příznivcům stále co nového nabídnout.

Patnáctitisícové město Boskoop leží v samém srdci Nizozemska a je velmi důležitým centrem školkařství. Založeno bylo v roce 1204 hrabětem Wiliamem I. a zhruba o dvacet let později se stalo majetkem rijnsburgského opatství, které natolik toužilo rozšířit sortiment dřevin ve svých zahradách, že chtělo po zdejších farmářích, aby začali produkovat více rostlin než kolik potřebují pro své vlastní sady. V patnáctém až sedmnáctém století v Boskoopu a okolí postupně převážilo pěstování okrasných stromů a keřů a na konci století devatenáctého začali místní pěstitelé vyvážet rostliny do zahraničí. Jejich prvním klientem se stalo Německo a dnes exportují nizozemští školkaři své výpěstky do mnoha zemí světa.

Plantarium branou na evropský trh
V Boskoopu a okolí momentálně hospodaří na 650 pěstitelů okrasných dřevin, přičemž celková rozloha pěstebních ploch činí přibližně 1000 hektarů. Významnou komplikací při pěstování rostlin zde odnepaměti představovala vysoká hladina spodní vody a tudíž musela být vykopána řada odvodňovacích kanálů a struh (bylo jich až 2000 km), jež dnes mimo jiné slouží jako důležité dopravní a transportní tepny. I tak se pěstitelé museli s tímto problémem vyrovnat, což jim v důsledku přineslo podstatný náskok před konkurenčními firmami v zahraničí. Převážná většina boskoopské produkce je v současnosti pěstována v kontejnerech a loděmi dopravována přímo na burzu. Přesně v tomto „zeleném srdci“ Nizozemska se před více než čtvrtstoletím poprvé uskutečnil školkařský veletrh Plantarium.
Letošní, šestadvacátý ročník výstavy byl zahájen v úterý 26. 8. ve večerních hodinách a ukončen o čtyři dny později, poslední srpnovou sobotu. Slavnostní akt samotného zahájení svěřili organizátoři do rukou Annemarie van Gaalové, domácí televizní osobnosti, podnikatelce a vydavatelce působící v zahraničí. Právě ona se totiž velmi dobře hodí k mottu veletrhu pro rok 2008, kterým bylo globální obchodování.
Proč právě toto téma? Školkařská výroba postupně dostává mezinárodní charakter, k čemuž svým dílem přispívá i moderní internetová komunikace. Mnozí pěstitelé jsou díky ní schopni realizovat své obchody i v nejvzdálenějších částech světa. Zatímco Čína, Rusko, Turecko, pobaltské státy a další nové členské země EU znamenají pro Nizozemsko další exportní destinace, mohou naopak tyto a další státy se školkařskou tradicí (včetně ČR) chápat Plantarium jako vstupní bránu na evropský trh. Každoročně se na této výstavě objevuje velké množství nových produktů a dalším důkazem mezinárodnosti výstavy je i skutečnost, že odborná porota posuzující novinky je složena jak ze členů boskoopské královské zahradnické společnosti (Royal Horticultural Society), tak z přizvaných zahraničních expertů.

Devadesát novinek a pět segmentů
Hodnocení přihlášených novinek je všeobecně považováno za jeden z hlavních pilířů Plantaria. Mezinárodní porota jej realizuje jednak vizuálně, a jednak na základě jejich dalších charakteristik. Odborní porotci letos posuzovali devadesát nových odrůd a ocenili celkem 44 rostlin. Vítězem zlaté medaile pro rok 2008 se stala Dicentra ´Burning Hearts´ přihlášená domácími firmami Compass Plants BV a Walter Bloom BV, na níž experti ocenili především zajímavou barvu květů (jsou červené lemované bílou linkou), stříbřitě-šedé zbarvení listů a jejich texturu. Rostlina, která je křžencem D. exima a D. peregrina se vyznačuje kompaktním růstem a dosahuje výšky 25 cm. Kvete od poloviny dubna do října. Stříbro získalo třináct a bronz třicet novinek (o vybraných novinkách jsme již psali v Zahradnictví č. 8 a 9).
Své ocenění udělila také porota složená z odborných novinářů, a to produktovým a marketingovým konceptům. Jen těsně zvítězila nabídka irské společnosti FitzGerald Nurseries of Kilkenny nazvaná MyPlant a představující produktovou řadu – kombinaci rostlin pozoruhodných barev vhodných nejen do zahrad, ale i na terasy a balkony. Je určena zejména pro ty zákazníky, kteří nemají dostatek času na nakupování a přesto chtějí své domovy krášlit květinami. Druhé místo obsadila série hrnkových třezalek Miracle  sestávající se z kompaktních rostlin s různou barvou, tvarem a velikostí květů a plodů. Jako třetí nejzdařilejší ohodnotili novináři kolekci Hydrangea paniculata ´Limelight´ od firmy Van Vliet New Plants.
Vysoká kvalita rostlin i prezentace – to je hodnocení, kterým doprovodila odborná porota své rozhodnutí ocenit jako nejlepší expozici pěstitelské společnosti Nolina Boomkwekerij BV. Tato firma sídlící v nizozemském Woubrugge je známá především produkcí hrnkových růží, ale na trh dodává také plaménky, ibyšky a vistárie. Každoročně se na Plantariu prezentuje vysoce kvalitními výpěstky, ale také velmi výrazně barevnou expozicí, za níž byla jako nejlepší ohodnocena i v loňském roce.
Obecně byla výstavní plocha přesahující 22 000 metrů čtverečních rozdělena do čtyř, resp. pěti segmentů podle zaměření jednotlivých vystavovatelů. Nejpočetněji byla zastoupena sekce nazvaná Maloobchod, v níž se prezentovali pěstitelé zaměřující se spíše na masovou spotřebitelskou produkci a dodávající rostliny do zahradních center a dalších obchodů pro konečné spotřebitele. Poměrně hojnou účast zaznamenali organizátoři také u dvou dalších skupin vystavovatelů, a to těch, kteří se zaměřují na produkci a prodej mladých rostlin a pěstitelů vizuálně atraktivních rostlin určených přímo k výsadbě do zahrad a na plochy veřejné zeleně. Čtvrtý segment představovali exportéři zaměřující se na konkrétní cílové skupiny včetně dalších zemí a pátá část vystavovatelů představovala přehlídku hnojiv, prostředků na ochranu rostlin, techniky a pod.

Evropský obchod s květinami roste
Spolu s Plantariem díky spolupráci organizátorů v Boskoopu poprvé současně proběhly také podzimní obchodní veletrh největší nizozemské květinové burzy FloraHolland a Boskoop Season Fairs. I to mělo vliv na mírné navýšení počtu návštěvníků veletrhu oproti předchozímu roku. Jen první den zavítalo na boskoopské výstaviště přes 3500 lidí, jejichž počet v průběhu veletrh stoupl na konečných 16 156. To znamená mírný nárůst oproti předchozímu ročníku a ještě jeden rekord navíc – počet zemí původu návštěvníků veletrhu se letos vyšplhal na třiapadesát.
Zástupci společnosti FloraHolland nám potvrdili, že díky rozšíření trhu o země střední a východní Evropy mezinárodní obchod s rostlinnými produkty stále roste. Nizozemští producenti se snaží nabízet nejen vysokou kvalitu, ale chtějí se také dobře seznámit s požadavky spotřebitelů pocházejících z těchto zemí a specializovat se. Za velmi důležitou však kromě kvality považují i větší přidanou hodnotu produktu. Sama burza plánuje investovat nemalé finanční prostředky do logistiky a servisu pro nakupující a získávat stále více informací o trhu ve Střední a Východní Evropě tak, aby mohla zdejším zákazníkům lépe vyhovět. Konkrétně v příštím roce se očekává zvýšení spotřeby řezaných a hrnkových květin v rámci Evropské unie o 3 – 4 %, tato prognóza však znamená mírnou stagnaci prodeje v západoevropských zemích a naopak zvýšení prodeje o 5 – 10 % v zemích Střední a Východní Evropy.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *