O čem vyprávěl sv. Valentýn

Svatý Valentýn je za námi. Mnozí obchodnici jsou zklamáni. Podle předběžných odhadů letošní tržby byly nižší než ty loňské, jiní si mnou ruce. Mezi ty šťastnější jistě patří květináři, kteří měli zákazníků plné obchody a na pomoc si leckde volali pomocníky.

I ten, kdo tento novodobý, ale přitom starý svátek nesvětil, se potkával s množstvím lidí všech věkových kategorií, od těch mladičkých až po kmetský věk, kteří si opatrně nesli kytičku nebo hrnkovou květinu.
Až potud by bylo vše v pořádku. Máme náhradu za MDŽ, květináři mají obrat, produkční podniky zvyšují obsazenost skleníků a dovozci se smějí. Ale všimli jste si i něčeho jiného? Já ano! V Praze například bylo v pátek odpoledne –3 0C a teplota klesala stále více. Více než 95 % živého rostlinného materiálu nebyla vůbec nebo nedostatečně zabalena. Kde jsou služby květinářů, kterými mohou konkurovat velkoobchodním řetězcům, ale i v některých z nich upozorňují na nutnost např. petrklíč nebo narcisy si důkladně zabalit.
Myslíte si, že prodejem vše končí? Není vám líto krásných růží, které v mrazu smutně skláněly svoje hlavičky a stěžovaly si na lidskou nedbalost, lhostejnost …? Nemluvím o větších vazbách kytic, které jistě byly za několik set korun. Po příchodu domů mohou podarovaní pouze splakat nad dárkem, byť byl darován z horoucí lásky.
Je škoda, že některé semináře není možno předkládat zahradnické veřejnosti jako základní desatero. Jedním z takových byl i seminář v Arboeku Obříství, kde angličan Ian Boardman přednášel o boji s konkurencí. Největší důraz kladl na servis a služby. Jedině jimi lze konkurovat obchodním řetězcům, na které i my si stěžujeme. Ochota, poradenství, něco navíc – marně jsem toto hledala v rukou mladých i starších dam. Pouze jsem viděla peníze za prodané kusy. Proč se zdržovat balením, vždyť jsem prodal již sto kusů a mám vyděláno, balení by mě pouze zabíralo prodejní čas. Z pohledu strohé ekonomiky mají obchodníci, to nejsou květináři, protože ti by měli cítit s každou rostlinnou duší, pravdu. Ale položili si tito „podavači“ otázku, zda se zákazník k nim pravdu vrátí až bude potřebovat třeba i větší aranžmá nebo by se rád zastavil opakovaně pro jeden květ pro potěchu? Já nevím, jak vy, ale já osobně bych se takovému obchodu z daleko vyhnula.
Květinu nejen na sv. Valentýna vám přeje

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *