Nepodceňujte svou prezentaci!

Po půl roce se na dvou podzimních seminářích pořádaných Holandskou květinářskou kanceláří opět představila holandská floristka Miranda ter Voordeová. Podobně jako na jaře i tentokrát oblečena v trendových barvách, které se pak objevovaly i v jejích aranžmá, vazbách a dekoracích.

Nejlepší květinová designérka národního šampionátu floristů roku 2004 v Nizozemsku přijela českým floristům poradit, jak mohou barvy měnit vzhled prezentace v květinářství, a názorně poskytla praktické tipy pro úpravu výloh, balení kytic i hrnkových rostlin.
V posluchárně České zemědělské univerzity v Praze–Suchdole představila i aktuální inspirace, nový sortiment a materiály ve světové floristice. Jedním z rysů současné floristiky je kombinace materiálů různých struktur. „Nic neskrýváme, všechno ukazujeme. Interiéry v souladu s touto inspirací působí čistě. Vyjadřují naše okouzlení přírodou,“ vysvětlila Miranda. V aranžmá Natural Chemistry se objevuje vědecký styl. Ten zastupují různé misky, zkumavky a také laboratorní sklo. Používají se ve velkém a vedle skla najdou uplatnění cement, guma, kov, keramika, ale například i bublinková fólie. Jestliže kombinace zlaté a stříbrné barvy působí obvykle luxusně, v současnosti má spíše pojetí ve smyslu technickém. Klinická běloba se kombinuje s jasnými pastelovými barvami, vždy však pouze s dvěma.
Vánoční inspirace, kterou světoví designéři pojmenovali Dressing Up, počítá s luxusními prvky, ostrým kontrastem a s důrazem na detail. Miranda názorně předvedla, jak lze teorii převést do praxe. Vytvořila aranžmá v duchu obou inspirací a přitom předávala praktické rady: „K aranžmá, které jste vytvořili, musíte podat výklad. Zákazník kupuje emoce, nejen produkt.“ Do pásu vytvořeného pospojovanými vrbovými větvičkami pak zarolovala květy a roli vsunula do vázy. „Zákazník neví, že jste tento polotovar z dřívek koupili, on sleduje až rolování.“
„Prezentace vaší práce je to nejdůležitější. Navazuje pocity, atmosféru. Je důležitá i v obchodě, aby se zákazník v sobotu zastavil a v pondělí přišel nakupovat,“ poradila dál Miranda. S výzdobou obchodu je dobré začít od podlahy. Pozornost přitahují například barevné vertikální a horizontální pruhy. Harmonického vzhledu lze docílit použitím pouze jednoho stylu nádob na květiny. Pozornost je pak směřována pouze na ně a zákazník má dojem citlivě připravené výzdoby.
Květiny v obchodě také lépe vyniknou při uspořádání do skupin nejen podle barev, ale i podle druhů rostlin. Pro lepší orientaci zákazníků je důležité vždy jasně označit cenu a název květiny či rostliny. Pokud to prostor dovolí je vhodné umístit doprostřed obchodu stůl a na něm kompletně prezentovat svou nabídku. Posloužit může i roh místnosti. Výzdobu ve výloze je nutné průběžně doplňovat a květiny pravidelně zalévat a ošetřovat. „Když z výlohy něco prodáte, okamžitě prázdné místo něčím nahraďte. Čerstvé a lákavé by mělo být i zboží vystavené venku. Při úpravě výlohy je dobré se na ni dívat z větší vzdálenosti. Na obchod se každý den podívejte novýma očima,“ dodala Miranda.
Zajímavých efektů v podejně lze docílit citlivým využitím světel a zrcadel, kterými můžeme navodit osobitou atmosféru. Tu znásobí i aktuální výzdoba, která je pro dané období zásadní. Je zajímavé například nasvítit skleněné vázy červeným světlem.
Miranda se s českými floristy podělila také o své zásady při tvorbě: „O výrobku musíte být sami přesvědčeni, že je to ono. Při aranžování byste také měli rozpoznat, kdy přestat přidávat materiál. Jednoduchá věc je někdy působivější.“
Floristické soutěže považuje za přínos. „Hlaste se do nich! Posílíte si sebevědomí a naučíte se vystupovat na veřejnosti,“ vyzvala publikum mladá kreativní magistra v oboru design a aranžování Miranda ter Voordeová.

1. Už jste Českou republiku několikrát navštívila – jak se Vám tu líbí? Jaké jiné státy jste už díky své práci měla možnost poznat?

Mám velmi ráda zdejší lidi, jsou velmi přátelští, vřelí a ochotní. Kromě České republiky jsem už jako školitelka Holandské květinářské kanceláře navštívila Polsko, Velkou Británii, Španělsko, Belgii, Německo, Maďarsko a Slovensko. V rámci svého podnikání jsem byla také v Japonsku a Číně.

2. Připravujete se nějak na své prezentace a semináře?

Ano, samozžejmě. Vždycky se snažím zjistit si a pamatovat na to, jaká je úroveň floristiky v té které zemi a jaké částky jsou tam zákazníci ochotni za květiny utratit. I když pak při prezentaci vytvářím velmi drahé vazby, neočekávám, že je budou floristé kopírovat. Chci jen ukázat nápady ukryté v jednotlivých inspiracích, které je samozřejmě možné využít pro levnější kytice nebo aranžmá. Před návštěvou některých zemí také dávám pozor na náboženské vyznání jejich obyvatel, abych nemluvila o nevhodných věcech.

3. Měla jste už možnost navštívit staré části Prahy? Inspirovalo Vás to?

Bohužel jsem od příjezdu do Prahy zatím natolik vytížená, že jsem až na krátkou večerní návštěvu město viděla pouze z oken taxíků. Staré Město jsem měla možnost dobře poznat asi tak před deseti lety ještě na školním výletě, kdy jsem tu strávila více jak týden. Podle mě je Praha velmi inspirativní město, všechny ty památky! Barokní budovy mi zrovna v něčem připomínají letošní zimní inspiraci Dressing Up.

4. Říkáte, že barvy jsou důležité nejen pro jednotlivá aranžmá a vazby, ale také pro vytvoření celkové atmosféry květinářství. Kde nacházíte své barevné inspirace?

Musíte se hlavně dívat na materiály se kterými pracujete – keramiku, květiny, ale také kolem sebe na počasí a přírodu. Podle mě je inspirace všude. Doslova leží na ulici. Správný profesionál nikdy nezavře oči a neustále nachází něco zajímavého.

5. Kde sledujete nové trendy? Řídíte se jimi vždy?

To je těžká otázka. Samozřejmě se mi vždycky všechno nelíbí, ale jsem profesionál schopný přizpůsobit se dané situaci. Sledování nových trendů je někdy obtížné, snažím se hledat na internetu a v časopisech – odborných floristických, ale i těch o bydlení a stylech. Také chodím na procházky do přírody nebo do města. Dívám se, co mají lidé na sobě a co je moderní v oblékání – i tam najdete spoustu inspirace a informací o módních trendech pro příští rok.

6. Často kombinujete aktuální inspirace vlastními nápady. Máte pocit, že je vždy nutné přidat něco navíc?

Ano. To úzce souvisí s firemní identitou. Mám svůj vlastní styl a kdybych jen kopírovala dané inspirace bez jejich obohacení o vlastní nápady a materiály, postrádaly by mé vazby osobitost. Jedině tak můžu být dobrým floristou.

7. Jaký je vlastně Váš osobní názor na podzimní a zimní inspirace, které jste na dnešním semináři předváděla?

Podzimní inspirace je asi pro květináře praktičtější – je možné ji použít když chcete prodat více jednoduchých levnějších aranžmá, protože s ní dosáhnete maximálního efektu s méně květinami. Kdybych ale měla jednu z těch inspirací upřednostnit, tak mě osobně je bližší Dressing Up, hlavně kvůli plným barvám a blyštivým dekoracím. Ty barvy mi dávají pocit tepla.

8. Balení hrnkových květin lze jistě považovat za jakousi speciální část floristiky – co pro Vás znamená?

Nejenom balení hrnkových květin, ale balení jako takové je něčím speciálním. Když kvalitně zabalíte dárek nebo aranžmá či kytici, uděláte z té věci ještě něco víc. Stylem balení také můžete zvýraznit svoji firemní identitu, samozřejmostí by mělo být přidání vizitky nebo kartičky se jménem vaší prodejny. Když zákazník opustí Váš obchod s krásně zabaleným dárkem, má z koupě velmi dobrý pocit – pocit uspokojení, že získal něco tak pěkného. A určitě přijde zas. A i ten, kdo potom dárek či kytici dostane, pozná, že je od vás. A přijde nakoupit taky. Je to sice trochu komerční přístup, ale funguje. Já většinou balím svá aranžmá luxusně a potom ještě, v závislosti na počasí, když pálí slunce nebo je velká zima, přidám vnější papír. Ten doporučuji zákazníkům před předáním dárku odstranit, aby bylo vidět to krásné luxusní balení.

9. O čem si myslíte, že je Váš největší dosavadním úspěch?

Já obecně považuji za svůj nevětší životní úspěch skutečnost, že jsem ve floristice nenašla jenom své zaměstnání. Nedělám jí jen pro peníze, ale dávám jí celé své srdce a je to můj život. Chcete–li vědět i o konkrétních úspěších, které něco znamenají možná také pro ostatní, pak je to první místo na mezinárodní soutěži floristů na polské Polagře před dvěma lety. Bylo to pro mě velké a samozřejmě radostné překvapení. V loňském roce jsem se umístila na mezinárodním mistrovství Nizozemska druhá, ale naštěstí byl první muž, a tak teď mohu říkat, že jsem nejlepší ženou–floristkou ve své zemi. A to je taky dobrý pocit.

10. Můžete nám říct něco o svých plánech do budoucna?

Myslím, že ještě pořád nejsem tam, kde bych chtěla být. Ráda vyučuji a ráda těším lidi květinami. A je jedno pro jakou příležitost to je, vždy je pro člověka dobré mít u sebe květiny. Chci lidem předávat něco pozitivního, co si v souvislosti se mnou zapamatují. Nemyslím tím zrovna ta ocenění, spíš to, že mě budou rádi poslouchat, s úsměvem si vzpomenou si na mé semináře, nebo když o mě budou třeba někde číst. Samozřejmě do budoucna doufám v růst a rozšiřování své firmy, chtěla bych mít i zaměstnance. Ti by rozhodně měli sdílet mé nadšení pro floristiku, takže společně dosáhneme vynikajících výsledků. Bohužel, spousta mladých lidí v dnešní době takové nadšení pro určitý obor necítí a vidí jej jen jako práci a prostředek k získání peněz. Zdá se mi to dnes jiné, než v době, kdy jsem já chodila do školy, i když to není tak dávno. Alespoň mám takový pocit.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *