Autor
Kategorie:
Nezařazené

Návštěva u německého zpracovatele

Každý z odborníků, jež se blíže seznámil s problémy provázejícími výrobu a odbyt upravené zeleniny, zná úskalí vršící se v cestě získání výhodných pozic na náročném, státními orgány přísně dozorovaném trhu. Proto potěší každá zpráva o proniknutí nového, na trhu významného podniku do tohoto oboru.

Jedním z nich je firma Kartoffelmeister Köhra (Německo), postupně budovaná na zelené louce na saském venkově od roku 1991. Dnes její produkce dosahuje úctyhodné roční kapacity 3000 t bramborových výrobků a 1300 t upravené zeleniny. Moderní provoz vyhovující současným výrobně-hygienickým požadavkům EU byl dobudován roku 1998 a je nositelem certifikátu ISO 9002.
Sortiment
V sortimentu firmy se nachází na 500 položek zeleninových salátů a nyní již i 20 různých druhů výrobků z čerstvého ovoce. Je zde využíván téměř celý v Evropě pěstovaný sortiment zeleniny včetně málo rozšířených druhů. Nabídka je kompletována širokou škálou dresinků, vyhovujících i nejnáročnějším spotřebitelům. Rovněž produkty z brambor jsou nabízeny v širokém spektru, od bramborových kaší přes loupané a pečené, a to i v biokvalitě.
Odbyt
Kolem 98 % produkce je určeno velkoodběratelům. Nicméně v nabídce jsou balení od 50g vaniček po 10kg kbelíky a pytle. Na celkové nabídce se produkty ze zeleniny a ovoce podílejí 65 % obratu.
Provoz je zde s výjimkou přestávek na čistění nepřetržitý po celý týden. Zakázka se začíná připravovat teprve po potvrzení objednávky příslušné partie. Kolem 200 stálých odběratelů je zásobováno denně. Patří mezi ně nemocnice, školy, domovy i závodní kantýny, velké kateringové společnosti zásobující Lufthansu či obchodní koncerny. Zboží, které je připraveno do 16 hodin odpoledne se dostává k odběrateli v noci, nejpozději časně zrána. Chladírenské vozy firmy zásobuji oblast Lipska, Halle, Saské Kaminice a Drážďan. Vzdálenější odběratelé jsou zásobováni prostřednictvím regionálních distributorů, jimž je samozřejmě dodáváno denně čerstvé zboží. Dodávky jsou velmi pružné, musí se reagovat i na doplňkové požadavky, např. obchodních řetězců.
Suroviny a logistika
Suroviny získává firma výhradně na volném trhu, přičemž asi 60 % je německého původu, zbytek se dováží z řady zemí. Zájmem firmy je získávat co nejvíce surovin domácího původu z blízkého okolí, avšak tamnější nabídka není dostatečná v množství, druhové skladbě ani časově během sezóny. Nadto v dané oblasti dochází k setrvalému úbytku pěstitelských ploch zeleniny i brambor. Nemalou část surovin proto získává firma proto ve vzdálené Falci, v Ditmarské oblasti a v Duryňsku, což komplikuje volbu racionálních tras vozidel. Proto za jednu z cest ke zvýšení ekonomické efektivnosti považuje firma širší spolupráci s partnery, pronikajícími v příbuzných oborech gastronomie např. ve Falci, Bádensko-Wittenbersku či v Bavorsku. Tito partneři zásobují odběratele firmy Kartoffelmeister oplátkou za služby, jež jim tato firma naopak poskytuje na svém teritoriu. Firmy se mohou vzájemně spojovat k výhodnějším nákupům surovin a využívat rozdílů v počátcích a konci sezóny jednotlivých druhů zeleniny.
Levná zelenina z Polska
Velké naděje jsou po pádu veškerých celních a dovozních bariér vkládány do získání levných surovin na polském trhu. Problémem jsou však velké vzdálenosti (např. do Wroclawi 350 km) a značná roztříštěnost tamní nabídky.

Podnik již nyní splňuje nejnáročnější požadavky výrobní hygieny, zvládl moderní marketing a je připraven flexibilně naplnit stále se rozšiřující požadavky trhu. Za nejzávažnější kroky považuje neustálé inovování sortimentu a vetší flexibilitu v přísunu zboží do sítě odběratelů.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *