Mají česká zahradnická centra budoucnost?

Tak odpověď na tuhle otázku jsem hledal během celého roku, který jsem strávil na studiích v Nizozemsku, ale hlavně během tříměsíční praxe v zahradnickém centru Coolings, v Anglii (www.coolings.co.uk). Všechny informace, nápady, závěry a vize do budoucnosti jsem sepsal formou bakalářské práce, kterou jsem úspěšně obhájil na nizozemské škole CAH Dronten (www.cah.nl). Prostřednictvím časopisu Zahradnictví bych se chtěl podělit o všechny své zkušenosti v oboru zahradnických center, a to formou tématických článků, které budou postupně vycházet.

Termín „zahradnické centrum“ je v dnešní době již zažitý a téměř každý by jej dokázal přesně definovat. Avšak málokdo ví, že tato forma maloobchodního prodeje má ani ne 50-ti letou historii. Na internetových stránkách sdružení anglických zahradnických center (www.gca.org.uk) si můžete přečíst, že zahradnické centrum vzniklo v 60. letech právě v Anglii. Impulsem pro jeho vznik byl požadavek konečných spotřebitelů po koupi školkařského materiálu během celého roku, a to nejen v jarních a podzimních měsících. To bylo umožněno díky hrnkování rostlin, které vytvořilo z rostlin komoditu, s níž se běžně obchoduje.
Dnes můžeme zahradnická centra najít po celém světě. Jejich kolébkou je již zmiňovaná Anglie, ale podle mého názoru nejvyspělejší „zelená“ centra se nachází v Nizozemsku a Německu. Zahraniční zahradnická centra se v mnohém liší od těch českých, avšak v tom hlavním se shodují. Jejich cílem je nabídnout konečným zákazníkům vše pro zahradu. Zákazník, který si zařizuje svoji zahradu, zajede do zahradnického centra a nakoupí tam vše na jednom místě. Počínaje stavebními prvky, přes substráty, rostlinný materiál, keramické nádoby až třeba po nářadí. Cíl mají všechna zahradnická centra stejný, avšak realita je trošku jiná. Ne všechna centra v Česku jsou schopny komplexně uspokojit požadavky zákazníků. Převážně je to způsobeno nedostatkem prostoru, na kterém se dané zahradnické centrum nachází. Na rozdíl od zahraničí, kde jsou zahradnická centra za tímto účelem speciálně stavěná, v Česku tyto podniky vychází hlavně z původně produkčních prostor. Čas však ukazuje, že i u nás mají zelenou nové moderní komplexy, které se začínají postupně v různých částech republiky objevovat.

V čem jsou rozdíly
Kdyby jste chtěli najít rozdíl mezi nabízeným rostlinným materiálem v zahradnických centrech u nás a v zahraničí, museli byste dlouho hledat. Vzhledem k tomu, že hlavní zahradnická produkce v Evropě je soustředěna do několika zemí (Nizozemsko, Dánsko, Itálie…), tak podobné produkty se nachází v zahradnických centrech po celé Evropě. Příkladem můžou být bylinky od firmy Albenga z Itálie, které se prodávají jak v zahradnickém centru v Londýně, tak i v Brně, jediný rozdíl je akorát v konečné ceně – v Anglii je dvojnásobná. Rozdíl je v sortimentu, který je pro dané klimatické pásmo typický a také v místních výpěstcích. Z toho vyplývá, že pokud se chce zahradnické centrum odlišit, mělo by mít vlastní výrobu nebo alespoň spolupracovat s místními producenty. A v čem se teda česká zahradnická centra liší od center v zahraničí když ne v sortimentu nabízeného zboží? Jak jsem se již zmínil například v prostorách, ve kterých se zahradnické centra nachází. Pokud byste chtěli postavit nové zahradnické centrum, určitě stojí za to navštívit například internetové stránky nizozemské firmy Thermoflor, která se zabývá konstrukcemi zahradnických center. O tom, že je to renomovaná firma svědčí její dlouholetá historie a také reference. Postavili několik zahradnických center v Nizozemsku a jedno také v Česku. Na webových stánkách této společnosti naleznete vizi zahradnických center budoucnosti. Vlastně není to pouze jedna vize, ale jsou hned tři. Jedním typem zahradnického centra se nelze zavděčit. Každé zahradnické centrum musí svou velikostí a strukturou zapadnout do dané oblasti – jiné je určené na okraj města a zcela odlišné do centra velkoměsta. Neméně důležitou vlastností zahradnického centra je také jeho funkčnost.

Odborné poradenství
Nedá se říct, že by existoval univerzální model pro zahradnické centrum. A to ani co se týče velikosti, ani nabídky zboží. Vše vychází z lokality, ve které se dané zahradnické centrum nachází. Jinou velikost bude mít zahradnické centrum v Praze a jiné zase na jihu Moravy. To samé platí i o nabídce zboží, avšak v jednom by se měly shodovat – v široké nabídce rostlinného materiálu, což je podle mě základ každého zahradnického centra. Neméně důležité jsou služby, které by zahradnické centrum mělo nabízet a to především odborné poradenství. Neboť právě to je jedna z mála konkurenčních výhod, které zahradnické centrum má ve srovnání s obchodními řetězci. Aspoň zatím.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *