Luxus i jednoduchost

Organizátoři mezinárodního zahradnického veletrhu Horti Fair 2005, o kterém jsme psali již v minulém čísle Floristiky, si stanovili nelehký cíl – vytvořit expozici plnou inspirace a pomoci tak floristům a obchodníkům s květinami upoutat zákazníky a splnit jejich požadavky a představy. Nyní Vám prostřednictvím fotografií dáváme možnost posoudit, zda se jim to podařilo.

Autorem projektu, který byl původně pod názvem House of Plants na veletrhu Horti Fair prezentován už od roku 2002, je společnost Trend-House Plants/People/Passion. Její kreativní ředitel Ad Berends také každoročně vybírá témata a designéry.
Expozice pro rok 2005, House of Flowers and Plants/Growing concepts, získala prostor bezmála 800 m2. Projekt podpořilo množství firem a mezinárodní tým stylistů, designérů a aranžérů dostal možnost ukázat svou kreativitu. S ohledem na současné požadavky trhu se společně pokusili vytvořit nové koncepce a nápady pro maloobchodní prodej květin. Z pohledu návštěvníka veletrhu by se procházka a pobyt v tomto pavilonu daly charakterizovat jako čistě pocitová záležitost. K vidění byly například kytice s přesně odměřenými dávkami určitých emocí, kreace ve stylu hip hop, dělicí květinové stěny, symbolicky krvácející řezané květiny či „jídelní“ aranžmá v lednici či chlebu.

Bling-Bling
První ze dvou stěžejních inspirací projektu se staly novodobé hudební styly původem ze Spojených států, RB a hip hop, a zároveň životní styl, který reprezentují. Ten se osobitě odráží například v módních trendech, typickým produktem je mobil značky Samsung ozdobený drahými kameny ze známé návrhářské dílny Swarovski. Klíčovým prvkem stylu hip hop je totiž zdobení. A výraz bling-bling? Není ničím jiným, než slangovým termínem spojujícím hip hop s drahými šperky, oblečením, auty, domy a luxusem vůbec.
Vůdčí osobností této části projektu se stal Gary Loen a na aranžmá se podílela například Desirée Glasbergenová, jejíž práce byly v Čechách k vidění na podzimní květinové přehlídce Kouzelné Vánoce v Bratislavě. Autoři se pokusili bling-bling využít jako jeden z prostředků komunikace mezi prodejci a zákazníky. Inspirovat jejich prací se můžete jak při vlastní tvorbě aranžmá a kytic, tak při jejich balení a prezentaci. Jedním z nových nápadů pro vazbu kytic je přesné dávkování emocí prostřednictvím různých druhů květin, a především jejich tvarů a barev.

Emoce v květinách
I v současnosti je zcela běžné, že nám květiny a kytice napomáhají vyjádřit emoce. Obvykle jimi obdarováváme druhou osobu a dáváme jí tak najevo svou náklonnost, lásku, přátelství nebo smutek a soustrast. Floristé Miriam van der Lubbe a Niels van Eijk vymysleli, jak vyjádřit emoce květinami ještě lépe a vytvořili kytice, kterými můžete své pocity ukázat velmi přesně. Zkrátka a jednoduše osobu vám milou můžete obdarovat kyticí s 25% lásky, 25% zábavy, 25% potěšení a 25% radosti. Podobně můžete dát najevo i negativní emoce jako například závist, žárlivost, zlost, nenávist, lítost a podobně.

Od luxusu k základním potřebám
Druhá z inspirací expozice House of Flowers and Plants/Growing concepts by se dala jednoduše charakterizovat jako pravý opak té předchozí. Pryč s luxusem, vraťme se raději zpátky k přírodě a zemi!
Hlavní designér tohoto tématu, Rob Plattel, se rozhodl návštěvníkům připomenout sílu a čistotu přírody a jejích produktů a zaměřit jejich pozornost na květiny samotné. Jeho kolegyně Hilde Koenders ještě zvýraznila tento záměr, když v aranžmá Bleeding till Death (krvácející k smrti) doslova upoutala růže na lůžko a namísto vázy s vodou jim poskytla transfúzi různobarevných tekutin.
Společnost Trend-House Plants/People/Passion počítá s přípravou projektu Growing Concepts i pro tento i příští rok. Pokud se vám jejich loňská expozice zdála inspirativní a zajímavá, mohu podzimní návštěvu nizozemského veletrhu Horti Fair jen vřele doporučit.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *