Leonardo spojuje

Střední odborná škola technická a zahradnická v Lovosicích navázala v rámci mezinárodního programu EU Lenonardo da Vinci kontakt s Drážďanským institutem pro floristiku při Saské vzdělávací společnosti pro životní prostředí a chemii Drážďany m.bh Com Centrum a otevřela tak cestu ke společné výměně zkušeností při výuce vazačství a floristiky. Jako první absolvovali náslechy teorie a praktické ukázky v oboru květinářství a floristiky v drážďanské škole učitelé odborné výuky. Následně pak 12 studentek mělo možnost poznat výuku teorie a praxe. Jiřího Dvořáka, učitele odborného výcviku, který se zúčastnil obou výjezdů, jsme se zeptali:

Jak byl tento vzdělávací projekt koncipován?
Dosavadní spolupráce spočívala ve výměně zkušeností během dvou pobytů v drážďanské škole. Prvního jsme se účastnili pouze učitelé odborné výchovy v oboru květinářství a aranžérské práce a jednalo se o náslechy teorie a praktickou výuku pod vedením Anne Effesberkové z Essenu. Měli jsme možnost poznat prostředí výuky I. ročníku mistrovské školy floristů na téma kytice a rekvalifikačního kurzu na téma girlanda. Ve zbývajícím čase jsme sledovali výuku geografického rozdělení rostlin světa pod vedením botaničky Christy Hiltmanové. Po ní následovala exkurze do botanické zahrady v Drážďanech.

Co vám tato návštěva přinesla?
Jak z hlediska osobního rozvojem, tak i celkového zkvalitňování výuky je dobré znát postupy toho samého oboru v jiných školách v jiných zemích. Měli jsme možnost vyzkoušet si výuku sami na sobě a také poznat jiné trendy ve vazačství. Na závěr odborné stáže nám byly uděleny floristické certifikáty.

Kdy se do projektu zapojili studenti?
Druhé návštěvy se účastnilo dvanáct studentek a dva učitelé. Hostitelé nám připravili velmi pestrý program, který byl rozdělen do dvou bloků. Jeden se týkal teoretické a praktické výuky, druhý se orientoval na devítidenní praxi v květinových obchodech po celých Drážďanech.

Na co byla výuka zaměřena?
Žákyně se pod vedením floristky Grenet Christophové zdokonalily ve spirálové technice kladení stonků při vázání kulaté kytice a kytice ve tvaru kapky, naučili se dokonalému zvládání kytic pomocí různých konstrukcí a vycpávek. Druhé téma se věnovalo pohřebnímu věnci vázanému, navazovanému a skobičkovanému. Šlo o velmi precizní práce s důrazem na proporce věnce. Částečnou novinkou byla i přízdoba, tvořená ze živých květů, vypichovaných do oasisu ve tvaru vázané kytice a akcentované. Jednalo se o tři vypíchávané kytice na věnci. Jako poslední se studentky naučily svatební kulatou kytici, kdy si museli veškerý materiál připravit formou navatičkování, navázání a naprižování.

Nevyskytli se během praxe v obchodech nějaké komplikace?
I přes částečnou bariéru cizího jazyka si žákyně svědomitě hleděly zadaných úkolů a měly tak šanci uplatnit své dovednosti ve vázání kytic, prodeji hrnkových květin, výrobě vypichovaných misek apod.

Můžete cíl celého projektu shrnout?
Studentky měly možnost poznat nové styly v přístupu práce s rostlinami a seznámit se s novými technikami a zajímavými osobnostmi z oblasti floristiky. Všechny dívky na konci obdržely odborné certifikáty o absolvování kurzu. Drážďanský pobyt byl navíc obohacen o doplňkový program, jakým byla prohlídka města, návštěva botanické zahrady či zámku Pillnitz. Nechyběly ani zajímavé kulturní a sportovní akce.
Závěrem lze konstatovat, že oba tyto pobyty v Drážďanech byly velmi příjemné a obohacující a určitě bychom chtěli v započaté spolupráci pokračovat i v budoucnu.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *