Jak na prodej květin

Zeptali jsme se Venduly Eisnerové, Květinářství Kamélie, České Budějovice Nedávno se v jedné z komerčních televizí objevila krátká reportáž o tom, že prodej zejména řezaných květin v ČR rok od roku stoupá a z toho autoři tohoto příspěvku „logicky“ usoudili, že floristika je poměrně lehký způsob jak rychle a bez problémů zbohatnout.

Všichni ti, kdo se tímto oborem už nějaký ten pátek živí však samozřejmě vědí, že to rozhodně tak jednoduché není a zejména v menších městech a obcích je to často boj o přežití. Proto je každá dobrá rada a zkušenost zejména pro začínající podnikatele cenná.

(text)
Floristka Vendula Eisnerová, původním povoláním zahradnice, podniká dvanáctým rokem. Nabízí zákazníkům zboží v historickém centru Českých Budějovic ve dvou obchodech, které spolu sousedí. Má tři zaměstnankyně, jednou z nich je i mistryně ČR v aranžování květin z roku 2001 Jitka Remarová. Zašli jsme se do jejího obchodu podívat a položili jsme jí pár otázek.

Provozy máte rozdělené. V každém nabízíte jiný sortiment – v jednom živé rostliny, v druhém umělé a suché květiny, a také floristický materiál. Proč prodáváte vše i jednotlivě, když sami nabízíte hotové aranžmá a dekorace?

Spousta žen je třeba na mateřské dovolené. Chtějí se realizovat a samy si něco vyrobit do domácnosti. K nám se chodí inspirovat a zároveň nakupovat vše, co k výrobě potřebují. Z 90 procent nabízíme všechen materiál, ze kterého sami děláme. Prodáváme floristické doplňky, dráty, sušinu. Zákazník si může všechno jednotlivě koupit. Sám má možnost udělat si přesnou kalkulaci. Pozná pak, že výrobky, které děláme my, jsou ve výsledku levnější než ty jeho. Ocení tak, že naše práce nejsou předražené.

Podnikání s živými rostlinami nese s sebou velká rizika. Řezané květiny mají svou životnost. Co děláte s květinami, které už nejsou zcela čerstvé?
Víme, v jakém stadiu květina je a jak dlouho ji máme na prodejně. A měli bychom být natolik solidní, dokud je květina ještě v pořádku, učinit patřičnou slevu. Můžeme ji použít do odpovídající vazby, třeba do smuteční, u které se očekává trvanlivost po dobu obřadu. Květina ale musí být v takové kvalitě, aby vypadala svěží. Pokud nejsou mrazy nabízíme zákazníkovi venku, naprosto odděleně od čerstvých květin, například růže, které mají už povolené hlavičky. Prodáváme je s výraznou slevou, například za deset korun v době, kdy čerstvý květ stojí přes padesát korun. Zákazníci si je z vázy volně vybírají. Máme obchod v lokalitě, kde je spousta bank, kanceláří a lidé si tyto květy kupují pro radost. Ví, že od nich nemohou čekat dlouhou trvanlivost. Nesetkali jsme se s tím, že by zákazník, i když si koupí tři nebo pět těchto zlevněných květin, je chtěl svázat do dárkové kytice.
Velmi choulostivé jsou růže. Jak s nimi v obchodě zacházíte?
V případě růže mají zákazníci představu štíhlého poupátka. Dnes se ale pěstují hlavně plné nakvetlé růže. V mnoha městech a České Budějovice k nim patří, si zákazníci myslí, že tyto růže mají život už za sebou. Zákazníka musíme přesvědčit, že růže jsou čerstvé. Proto je umisťujeme do nižších partií. Vytváříme z nich takovou pyramidu, aby zákazník viděl dovnitř květů. Na růže si může sáhnout, aby se přesvědčil, že růže je pevná. U nás klademe velký důraz na to, aby prodavačka dobře složila vázu. Květiny musejí být složené do spirály podobně jako když se vážou do kytice.Váza tak dostane tvar. Jakmile se zatáhne za jeden květ, z vázy se skutečně vyndá jen jeden kus. Samotným prodavačkám se tím usnadní práce. A dobře to také působí na zákazníka. Úprava vázy se provádí i několikrát denně a „povolené“ kusy vyselektujeme a dáme na ně již zmíněnou slevu. Pokud mají květiny skutečně už za zenitem, nezbývá nám nic jiného, než z nich udělat „nejdražší kompost“ ve střední Evropě.

Které květiny mají krátkou trvanlivost a přesto v nabídce obchodu musejí být?
Jsou to irisy. Pro svoji cenu i vzhled byly velmi oblíbenou květinou. Navíc mají modrou barvu, která nebývá častá. Krátký život irisů si uvědomili už i zákazníci. Jsou některé týdny, kdy tuto rostlinu vynecháváme v sortimentu.

V nabídce máte také hortenzie. Jak postupujete, aby nezavadly?
Musí se s nimi umět zacházet, některé druhy skutečně rády zavadají. Hortenzie musí jít k zákazníkovi dobře napitá a seříznutá. Používáme i teplou vodu. Hortenzie bereme v různých barvách. Ve vazbě jsou nádherné.

Co děláte s květinami, kterým se zlomil při transportu třeba stonek?
Uvážeme z nich malé kytice biedermaierky v cenové relaci 55 až 100 korun, které umístíme na pult.

Jak prodáváte dražší květiny, například orchideje?
Zákazníci si nedovedou představit, jak vypadá jednoduše uvázaná kytice z jedné laty orchidejí. Takže trvám na tom, aby vždycky na pultě taková kytice byla na očích. Stačí jen orchidej v kombinaci se zelení, nějakým zajímavým materiálem, větvičkou nebo kouskem gympy. Zákazník tak vidí, že lze udělat jednoduchou dárkovou kytici. Od místních pěstitelů bereme i čerstvé catleye, takže tyto nádherné květy můžeme nabídnout za velmi slušnou cenu a zaručit naprostou kvalitu. Tyto čerstvě uříznuté květy máme také vždy uvázané do kytice.

Vážete kytice ve větší míře dopředu?
Podobně jako zbývá poslední koláč na plechu, ani poslední květinu z vázy nikdo nechce. Vždy směřuji děvčata k tomu, pokud jsou tyto „zbylé“ květiny čerstvé, aby je uvázali a nabídli v kytici. Jinak květiny dopředu nevážeme. Nemá to u nás úspěch. Zákazníci chodí za námi kvůli vazbě. Chtějí se dívat na to, jak jim kytici vážeme. Na Valentýna, Den matek nebo na závěr školního roku máme samozřejmě něco připraveno dopředu.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *