Grüne Woche má svou tradici

Mezinárodní veletrh Grüne Woche je jednou z největších světových výstav, věnujících se potravinářství, zemědělství a zahradnictví. Akce se koná v prostorách výstaviště v německém Berlíně jíž od roku 1926. Letos proběhl 76. ročník, který překonal nejen návštěvnické rekordy minulých let, partnerskou zemí veletrhu se pro tento rok stalo Polsko. Více než výrobní části zemědělství a zahradnictví je věnován spíše konečným produktům těchto oborů.

Kromě prezentace významných firem z oboru je na veletrhu věnován prostor k představení všem spolkovým zemím Německa a také mnoha státům Evropy a celého světa. Každá země pojala svůj stánek v jiném stylu, někdo se věnuje více tradicím dané země, jiný potravinářskému i nepotravinářskému bohatství. Přehlídka byla ovšem ve všech pavilonech pestrá. Českou republiku v Berlíně prezentovali zástupci pivovarů a výrobci regionálních potravin. Dominantou stánku byla restaurace ve staročeském stylu s nabídkou tradičních pokrmů. Ze zúčastněných firem to byly například společnost Štramberské uši Ladislava Hezkého, výrobci přírodních ovocných bio šťáv Vitaminátor nebo Chov Servis, konkrétně divize Toro Hlavečník, která se zabývá zpracováním masa a na veletrh jezdí propagovat své výrobky již 20 let.
Při pohledu na expozici Nizozemska zaplesalo srdce nejednoho zahradníka. Nepřehlédnutelnou dominantou celého stánku byl typický větrný mlýn s vysázenými záhony jarních cibulovin a rozkvetlými keři, jako jsou Wisteria či Rhododendron. Pavilon byl vyzdoben květinovými dekoracemi a kromě tradičních produktů – sýrů, ryb či mléka – představili zástupci Nizozemska také marketingovou a komunikační agenturu Obst– & Gemüsebüro Holland, která má na starosti propagovat nizozemské ovoce a zeleninu a zvýšit tím jeho spotřebu. Kampaň probíhá v Nizozemsku i v zahraničí a cílem je zlepšit obraz ovoce a zeleniny jako potraviny mezi spotřebiteli. Propagační akce jsou financovány nizozemskou radou pro zahradnictví (Productschap Tuinbouw), Evropskou unií, ministerstvy, obchodníky a výrobci. V Německu je nizozemské ovoce a zelenina velice populární – v roce 2009 byly z Nizozemska vyvezeny celkem tři miliardy zeleniny, z čehož 960 kg putovalo na německý trh. Návštěvníci měli možnost ochutnat odrůdu hrušek ´Conference´, jejíž zvláštností je možnost takzvané dvojí chuti. Pokud chce konečný spotřebitel hrušku křupavou, uloží ji po nákupu do chladničky kde tato chuť vydrží až deset dní, v opačném případě se hrušky nechají v pokojové teplotě, kde poměrně rychle získají chuť sladkou a šťavnatou. Tyto hrušky se sklízejí především v Belgii a Nizozemsku. V Nizozemsku je pro jejich pěstování stěžejních sedm hlavních principů: chuť, bezpečnost potravin, udržitelnost, přirozenost, odbornost, čerstvost a dostupnost. Tyto zásady ovšem neplatí pouze pro pěstování hrušek ´Conference´, ale pro celé odvětví nizozemského zelinářství a ovocnářství.

Text a foto Jana Klečková

Celý článek naleznete v tištěné verzi časopisu Zahradnictví č. 3/2011.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *