Góly na Plantariu 2006

Většina zemí se toto léto nechala unést fotbalovou horečkou a oblékla se do národních barev. Pro mnoho firem to byla příležitost jak na sebe upozornit, jak skórovat. Sportovní horečku využili pro marketingovou kampaň i organizátoři mezinárodní školkařské výstavy Plantarium 2006, jejíž dvacátý čtvrtý ročník se uskutečnil tradičně v nizozemském Booskopu 23. – 26. srpna.

Téma gólu a skórování se stalo hlavním logem veletrhu. Vyjadřuje snahu obchodníků vyhrát nad konkurencí a uchytit se na trhu. Budování kvalitního, silného a zdravého prostředí pro rozvoj školkařského obchodu je totiž cílem organizátora letošní výstavy, kterým je Stichting Vakbeurs voor de Boomkwekerij (SVB) – Nadace pro školkařský trh. Sdílení nejnovějších informací, sdružování a podpora nových obchodníků spadá do filozofie letošní výstavy. SVB ji přirovnává k pravidlům oblíbené hry – fotbalu. Základní herní tým tvoří lidé, jejichž správnou spoluprací vzniká kvalitní produkt. K tomu je potřeba mít dobrou obranu a být připraven na útok k realizaci zadaných cílů. To vše v intencích jasných pravidel obchodování.

Dokončení hřiště
Otevírací ceremonie v podvečer prvního dne veletrhu se odehrála ve stylu přípravy na fotbalový zápas. Ministr zemědělství, přírody a kvality potravin nizozemského království Cees Veerman se své úvodní řeči shodl s předsedou SVB Janem van den Bosem na nutnosti organizování takových výstav, jako je Plantarium už kvůli zvyšující se konkurenci ostatních zemí. Připomněli, že podpora výroby a prodeje je nedílnou součástí nizozemské politiky k udržení stálého ekonomického růstu země.
„Naším cílem je podporovat inovace nejen v druhové rozmanitosti, technickém zázemí, ale i metodice výroby“, zdůraznil Jan van den Bos a dodal: „Jedná se o nejsilnější pilíř našeho odvětví“. Předseda SVB také vyzval přítomného ministra zemědělství k užší spolupráci a dialogu se školkaři. Cees Veerman ve své řeči zareagoval: „Cítím, že je naším úkolem a v našich možnostech skloubit vládní i soukromé zájmy. Svou přítomností na této výstavě bych rád dal najevo, že školkařský sektor považujeme za velmi důležitý. Svědčí o tom i fakt, že Nizozemsko je třetím největším exportérem rostlinné produkce na světě, hned po Spojených státech a Francii.“ Oba řečníci po té společně symbolicky otevřeli fotbalové hřiště – doplnili je o poslední kousek travnatého koberce, který pomocí vidlí rozvinuli přímo na pódiu.

Vysoký zájem
Samotné organizátory překvapilo množství návštěvníků, kteří během čtyř dnů výstavy prošli branami areálu. Výstavní plochu tvořila soustava skleníků o celkové rozloze 22 500 m2. V těch se představilo na 262 nizozemských i zahraničních firem. K vidění byla jak obvyklá produkce, tak mnoho nových variet, novinek v technologiích a postupů pěstování. Většina firem se snaží orientovat na jednoduší transport rostlin, udržení hrnkovaných rostlin v bezplevelném stavu nebo marketingové pomůcky pro zvýšení atraktivity produktu. Do poslední skupiny produktů patřil například jednoduchý nápad firmy Lodders, který zákazníkovi ulehčí výběr rostlin pro živý plot či barevné zátiší do zahrady. Pod logy „deset rostlin na dva metry plotu“ a „pět rostlin pro barevné nakopnutí vaší zahrady“ nalezne zákazník deset prostokořenných rostlinam určitého druhu nebo nabízí kontejnery s kvetoucími Forsithia, Philadeplphus, Ribes, Spiraea a Weigela. Barevná cedulka s obrázkem pak ukazuje výsledný efekt. „Ulehčujeme rozhodování méně znalým zákazníkům, kteří mají představu co chtějí, ale nevědí jak toho dosáhnout. Na obrázcích vidí výsledný efekt, což je přiměje ke koupi našich výpěstků“, prozradil majitel firmy s roční produkcí 40 mil. rostlin Marc Lodders.

Kokos na kontejner a rozchodník na střechu
Mnoho firem letos na Plantariu propagovalo náhradu rašeliny kokosovým vláknem. Zástupce společnosti Van der Gaag Potgrond BV Raymond van Ispelen zdůvodnil tento trend snížením objemu dobývané suroviny a její stále rostoucí ceně. „Těžba navíc velmi zatěžuje životní prostředí“, dodal Ispelen, jehož firma zásobuje trh modifikacemi různých substrátů, mixy rašeliny s kokosovými vlákny, kokosovými chipsy a kokosovými granulemi různých velikostí. Pěstitelům navrhují a dodávají požadovanou směs upraveného substrátu na míru dle potřeb pěstované kultury. Ročně importují přes 200 000 m3 vlákna, firma zaměstnává 12 lidí.
Společnost Sempervirens BV využívá kokosové vlákno jiným způsobem. Lisováním a vyřezáváním získává kotouče různých rozměrů, které nabízí pěstitelům k zakrytí půdy u kontejnerovaných rostlin. Tím se zabraňuje výparu vody z půdy a prorůstání plevelů. Další specializací této firmy je rozchodníkový koberec (něco na způsob travních koberců) určený ke krytí střešních ploch s vysokou sluneční expozicí, kde slouží jako izolace proti přehřívání. Koberec si zákazník může vybrat v několika provedeních. První je tvořen ze 4 – 8 druhů rozchodníků (např. S. album, S. lydium, S. spurium apod), v druhé variantě jsou přimíchány ještě suchomilné rostliny např. Dianthus, Thymus, Festuca a třetí tvoří předešlé druhy spolu s dalšími trávami.

Dodržování licencí
Testování nových odrůd, podpora marketingu, sdružování šlechtitelů a ochrana jejich licenčních práv je pro mnoho pěstitelů stále aktuálním tématem. Společnost Plantipp B.V. sdružující šedesát šlechtitelů po celém světě založil Reinier van Rijssen před jedenácti lety. Jednotliví pěstitelé množí a testují nové odrůdy rostlin v různých podmínkách. „Vyhledáváme šlechtitele s novinkami a poskytujeme jim plný servis v podobě zkoušek pěstebních vlastností a návrhu marketingové kampaně s využitím potenciálu daných rostlin. Nabízíme také služby spojené s dodržováním licencí“, představil svůj záměr Reinier van Rijssen. Upozornil také na nedodržování povinností vyplývající z množení licencovaného materiálu ve střední Evropě, hlavně v Polsku, České republice a na Slovensku: „V současné době hledáme zástupce naší firmy pro tuto oblast, abychom mohli lépe rozšiřovat povědomí o právech a povinnostech s ohledem na certifikované porosty. Jelikož zmíněné země patří do Evropské unie, připravujeme v koordinaci s několika subjekty kontrolní akci na rostliny spadající do našeho portfolia se zaměřením na dodržování povinností spojených s licenčními poplatky“.

Silná podpora nizozemské produkce
Stánek Plant Publicity Holand (PPH) nalezli návštěvníci ihned naproti vstupu na výstavní plochu. Tato jedinečná pozice vyplývá především z funkce organizace, která za pomoci státních podpor napomáhá exportu nizozemských produktů do světa. Díky mnoha pobočkám v různých zemích se jí kromě propagace výpěstků daří také analyzovat a předávat potřebné informace pěstitelům školkařského materiálu pro vývoz. Na letošní Plantarium 2006 si PPH připravila expozici čtyř variant zahrad. Chtěla tak podpořit používání rostlin pro určité účely a ukázat současné trendy v užité zahradní architektuře. První zahrada byla určena pro rušný rodinný život, pamatovalo se například na střetávání se u jídla, prostor pro děti apod. Klidnou bílou barvu střídaly barevné dlaždice, mobilní zeleň, kvetoucí keře a praktické využití každého koutu. Místo pro muže – tak by se dala nazvat druhá zahrada. Znakem byly přísné a pravidelné linie, maximální funkční využití všech míst, jednoduchá a extenzivní údržba. Naproti tomu třetí návrh byl určen spíše náročným klientům. Místo v historizujícím stylu, jehož hlavním prvkem je osovost, ornamentální prvky, historický nábytek a tvarované keře. Poslední zahrada nesla prvky moderního designu s možností rychlé obměny. Určena byla především k odpočinku – cílovou skupinou byli mladí lidé, studenti či umělci.

Více než sto novinek
Největší plocha krytého výstaviště byla samozřejmě vyčleněna rostlinným novinkám. Pod taktovkou Královské Boskoopské zahradnické společnosti (KVBC) zde bylo vystaveno přes sto rostlin. „Tradice společnosti sahá do roku 1861, kdy byla založena za účelem shromažďování a klasifikace rostlin. Každoročně prezentuje katalogy novinek na různých výstavách a je celosvětově uznávána odborníky pro svou objektivitu a odbornost“, objasnil ředitel výstaviště Jos van Lint. Ku příležitosti veletrhu byl vydán také speciální katalog novinek. Rostliny byly vystaveny v samostatné části vždy s informacemi o šlechtiteli a vlastnostech. Zajímavá byla například Echinacea purpurea ´Pink Double Delight´ s velikými terčovitými květy, stříbro růžově olistěný Berberis thunbergii ´Rosy Rocket´, Weigela florida MINOR BLACK® ´Verweig3´ se svislým vzrůstem, temně nafialovělými listy a dvojím kvetením na jaře a pozdním létě, Phlox PURPLE FLAME® ´Barfourteen´ (skupina Paniculata) vynikající pro pěstování v kontejnerech, dále kompaktní do 50 centimetrů vysoký Ruscus aculeatus ´John Redmund´ vyznačující se temně zeleným listem a leskle červenými plody, na pohled zlatá Thuja plicata GOLDY® ´4ever´ vhodná pro živé ploty a tvarování, od jara do podzimu bohatě bíle kvetoucí Clematis viticella ´White Magic´, Hydrangea macrophyla TOGETHER® ´Youmefive´ s plnokvětým květen zářivě růžové barvy atd. Zájem většiny návštěvníků budila velmi podivně kvetoucí Tricyrtis ´Taipei Silk´ – trvalka s výškou 60 centimetrů jejíž úzké listy jsou temně zelené. Fialový květ s temně žlutými prašníky tvoří zajímavý barevný efekt.

Vítězné rostliny
Celkem bylo uděleno 39 cen za nejlepší novinky letošní výstavy. Rozhodující slovo měli opět odborníci z Královské Boskoopské zahradní společnosti. Výběr exemplářů rostlin k ocenění je náhodný, posuzují se jak vzhledové tak jejich specifické vlastnosti a odlišnosti. Zlatou medailí byly oceněny Albizia Julibrissin ´Summer Chocolate´ francouzské šlechtitelské firmy André Briant Jeunes Plants díky tmavě hnědým listům a s jemnými růžovými květy a Hydrangea macrophylla ´Zorro´ od nizozemského šlechtitele Andrého van Zoesta s tmavými stonky kontrastujícími s jasně zelenými listy.
Mezinárodní novinářská porota zvolila za nejzajímavější rostlinu Sedum ´Postmans Pride´. Zaujaly zejména tmavě hnědé listy, kompaktní růst a široké uplatnění pro volné výsadby, balkóny a střešní zahrady. Druhé místo získal mimo dalších šestnácti stejně oceněných rostlin Campsis ´Tarantella´ s velikými trubkovitými květy tmavě oranžové barvy a vysokou mrazuvzdorností. Mezi jednadvaceti bronzovými medailisty byla Cortaderia selloana ´Evita´ díky kompaktnímu habitu a krémově bílému květu. Informace o dalších oceněných rostlinách lze najít na www.plantarium.nl.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *