Firemní identita ve floristice

V poslední době bývá tento marketingový termín skloňován ve všech pádech. Když jej zadáte do jakéhokoli vyhledávače na internetu, vychrlí na vás desítky a desítky firem, které se přímo předhánějí s nabídkami na vytvoření firemní identity. Co se ale vlastně pod tímto názvem skrývá? A jaký to má význam pro floristy?

Corporate identity nebo lépe full corporate identity lze do češtiny přeložit výrazem celková tvář firmy. V podstatě se jedná o soubor vizuálních prvků reprezentujících společnost navenek s cílem jasně ji identifikovat a především odlišit od ostatních. Jde tedy o jakýsi předem dobře promyšlený a pevně stanovený firemní image, styl…identitu. V současnosti je firemní identita považována za jeden ze základních pilířů marketingové komunikace. Je to zkrátka způsob, jak na sebe upozornit a dát světu jasnou a zapamatovatelnou informaci o tom, kdo jsme a co děláme. Na corporate identity se můžeme dívat jako na obal, který je pro první seznámení zákazníka s produktem klíčový. Obal dnes totiž prodává obsah.

co tvoří firemní identitu
Základním stavebním kamenem firemního stylu je logo a soubor pravidel jeho používání. Logo může obsahovat prvky textové i grafické. Od něj se pak odvozují další součásti identity, přičemž sjednocujícími prvky jsou nejčastěji barvy, tvary, linky a funkcionalita. Firemní identitu může tvořit celá řada součástí – jsou to například veškeré firemní tiskoviny (vizitky, složky, firemní dopisní papíry, obálky, letáky, katalogy, ceníky), potisk prezentačních CD, způsob balení výrobků, internetová prezentace firmy, reklamní polep výloh, vývěsní štíty obchodů, inzerce nebo tzv. car image – označení firemních vozidel atd. Vytvoření logotypu firmy však vůbec není jednoduchou záležitostí. Aby bylo dosaženo kvalitního výsledného efektu musí být logo úzce spjato s firmou, jejími výrobky a službami a také odrážet její strategii. Zcela zřejmý bude rozdíl mezi reklamními prvky firmy prodávající drahé luxusní automobily a diskontního potravinového řetězce. Aby společnost mohla přikročit k tvorbě své corporate identity musí mít tedy především přesnou představu o své strategii a jasně definovanou vizi, kam chce směřovat a co chce svým zákazníkům a potenciálním partnerům o sobě sdělit. V dnešním světě s neustále narůstajícím konkurenčním prostředím se zákazníci velmi často rozhodují na základě emocí a pocitů. Proto je firemní identita, její úroveň a estetická kvalita jejího řešení velmi důležitá, a to nejen pro získání prvního dojmu.
Komplexní soubor pravidel pro používání loga a všech součástí firemní identity a doporučení pro tištěnou i elektronickou vizuální prezentaci společnosti se nazývá grafický manuál. V je něm definována jak přesná podoba logotypu, jeho varianty a pravidla užití, tak i firemní barvy, písma, varianty jazykových odlišností a další grafické prvky. V manuálu bývají rovněž obsaženy grafické návrhy merkantilních tiskovin včetně přesných rozkresů pro jejich opakovanou výrobu. Grafický manuál vzniká většinou současně s logem, ale lze jej vytvořit i dodatečně už k logu existujícímu nebo modernizovanému. Bývá závazný pro všechny zaměstnance firmy, zejména marketingové pracovníky. Tím je zajištěna stylová jednota všech tiskovin a jiných vizuálních prvků, kterými se firma prezentuje navenek i uvnitř.

význam firemní identity pro floristy
I malé firmě se vyplatí jasná definice, jakým stylem se na trhu bude pohybovat a jak chce na zákazníky působit. Firemní identita je jeden ze způsobů komunikace se zákazníky a dalšími partnery. Každý člověk chce při komunikaci s ostatními lidmi vytvářet příznivý dojem, stojí o to vypadat hezky a být oblíbený. Tak jako my si svým stylem oblékání a chování vytváříme určitý image, měli bychom vytvořit image i své firmě nebo obchodu. Vždyť přece i u něj je cílem být mezi zákazníky oblíbený, mít úspěch a tím pádem zisk.
Pro floristu je vlastní firemní identita obzvlášť důležitá. Skýtá možnost projevit svou osobitost, dát najevo své kvality a upoutat. Přesvědčit zákazníky, aby si šli koupit květiny právě k němu a ne třeba k benzínové pumpě, kterých je všude tolik. Bude–li se zákazník v našem obchodě cítit dobře, i ten zatím nepříliš náročný český, lačný po nízkých cenách se časem určitě nechá přesvědčit kvalitou. Stylové a vkusné zařízení obchodu ani balení květin nemusí být vždy to nejdražší. Stačí mít dobrý nápad a využívat drobností. Způsobem prezentace může být pro začátek jednotný balicí papír, stuha, vizitka zastrčená do kytice nebo třeba kartička s logem firmy a návodem na ošetřování květin. Ostatně, pojďte se přiučit od známých i méně známých floristů.

příklady firemní identity ve floristice
O anglické designérce a floristce Jane Packerové už jsme psali v našem březnovém vydání. Její firemní identita je velmi, až čistě jednoduchá a snadno rozpoznatelná. Jsou to tři stylizované tulipány a jméno psané tenkým písmem, vždy v černobílém provedení. Kromě stylově zařízeného obchodu, firemních vozidel a webových stránek zaujme specifickým balením kytic a aranžmá – černými papírovými taškami, které kyticím doslova nádherně sluší. Jane je ve svém počínání velmi úspěšná a má svůj image. Mnoho lidí si v jejím obchodě koupí květiny třeba jen jednou za život a potom v typických černých taškách nosí květiny odjinud – chtějí budit dojem, že jsou od ní. A tak roznášejí jméno Jane Packerové po celém Londýně.
Rovněž známý nizozemský florista Menno Kroon má svou corporate identity založenou na jednoduchosti. Logo je tvořeno jeho jménem napsaným černým malým tiskacím písmem v tenkém obdélníku. I uspořádání obchodu a internetové prezentace se vyznačuje střídmostí. Člověk si je tak snadno zapamatuje. Obchod se mění v závislosti na ročních obdobích a podle informací na webových stránkách jde o místo doslova jako stvořené pro mezinárodní setkávání – domluvíte se v něm jazykem květin a barev.
Belgičan Daniël Ost je znám svou kreativitou, díky které je dokonce ve svém oboru označován za umělce. Jeho aranžmá jsou jakoby ve vzájemném působení s okolním prostředím. Firemní identita má už o poznání složitější, přesto neméně výraznou. Je založena na kombinaci hnědé a bílé a kontrastu mezi vizuálně jednoduchým a složitým písmem.
Firemní identitu samozřejmě lze – a možná je to i ekonomicky snesitelnější – budovat postupně. Mladá nizozemská floristka Miranda ter Voordeová pro začátek vymyslela název své firmy a logo, které používá na vizitkách, hlavičkových papírech a automobilu. Momentálně připravuje spuštění své internetové prezentace a internetového obchodu, do budoucna přijdou jistě i další vylepšení. Na všem je třeba stále pracovat. Miranda považuje za důležité dát firemní identitou najevo, jaké produkty vytváříme či jaké služby poskytujeme, aby se jejím prostřednictvím zákazník či potenciální obchodní partner dozvěděl vše potřebné. Samozřejmostí je uvádět na veškerých tištěných dokumentech a vizitkách kontaktní údaje. A osobitost? „Součástí všech prvků tvořících identitu firmy Mistrovský design je moje jméno. Lidé potřebují znát mě, protože je to moje firma,“ říká Miranda a dodává: „Jsem absolventkou magisterského studia floristiky, a to mi umožňuje používat ještě jedno logo – logo pro absolventy tohoto oboru. Těch je v celé naší zemi jen něco přes osm set, takže mám kvalifikaci, na kterou mohu být právem hrdá. To logo je proto také součástí mé firemní identity.“

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *