Filmová floristika

Oborů, kterých se floristika dotýká, je nespočet. Jedním z nich je i film. Ač se to zdá překvapivé, floristé jsou jedním z velmi důležitých článků pro filmovou produkci. Pomáhají totiž oživovat sny a přání tvůrců výsledného díla. Díky umu profesionálů se tak můžou točit reklamy, filmy a upoutávky přes celý rok na nejrůznějších místech a divák to ani nezaznamená. Ovšem nejedná se o pohodovou práci, jak by se na první pohled zdálo. Naopak je spojená s nutností maximálního pracovního nasazení a vysokým nárokem na improvizaci.

Díky dobrým zkušenostem zvou tvůrci filmů pravidelně ke spolupráci profesionálky v oboru Růženu Bubeníčkovou (RB) a Lucii Kulmanovou (LK). Požádali jsme je o rozhovor, který by nám umožnil nahlédnout do floristického světa za filmovými kamerami.

Co si vybavíte pod označením filmová floristika?
RB: Nerada bych, aby to vyznělo příliš negativně, ale první se mi vybaví časový stres. Na druhou stranu se jedná o šanci poznat spoustu zajímavých lidí a zkusit si práci v naprosto jiných podmínkách. Člověk musí také přijmout fakt, že není při plnění zadaného úkolu sám sebou, ale musí se řídit pokyny architekta.

LK: Napadají mě tři základní věci: velmi mnoho práce mnohdy bez vlastní fantazie, trpělivost a schopnost domluvit se s různými lidmi na tom, co přesně požadují. Také je to příležitost naučit se nové věci a dostat na místa normálně veřejnosti nepřístupná.

Co nesmí chybět floristovi, aby zakázku pro film zvládl?
RB: Určitě sem patří zkušenost v oboru, jelikož výsledky práce člověka vždycky nejlépe prodají. V době mého učení mi byla dána příležitost podílet se na výrobě pořadů pro Českou televizi. Od té doby udržujeme s touto stanicí vzájemně velmi dobré vztahy, oni se mohou spolehnout na ověřenou kvalitu práce a já na solidní jednání.

LK: Především představivost, rozhled v materiálech, schopnost využít čehokoli pro dosažení požadovaného výsledku. Člověk musí být schopen být připraven na cokoli. A hlavně když už něco vymyslí, tak to musí být schopen udělat.

Jak celá příprava scény na natáčení probíhá?
RB: Architekt nám popíše svou představu a předloží nám fotografie a obrázky. To je nejčastěji spojené s prohlídkou prostor a upozorněním na vhodné barvy, nevhodné květy apod. Samozřejmě je domluven rozpočet na který připravujeme návrhy. Těmi jsou různé kresby, či fotografie našich posledních projektů a snažíme se co nejvíce trefit do představ tvůrců filmu. U některých filmů připravujeme vzorky květin a materiálů, které se pak zkoušejí v různých kombinacích. Pak následuje shánění materiálů a práce na zadaných úkolech je směřována k daným termínům. Problémy nastávají, když se např. posunou natáčecí dny, nebo se změní lokace scény. Také se nám stalo, že představa tvůrců filmu a praktického zhotovení scény byla téměř nemožná. Takové nápady však přicházejí během natáčení, tudíž není možné se na ně připravit. Mám namysli např. pokrytí podlahy ibiškovými květy, sehnání pampeliškového chmýří v prosinci apod.

LK: Příprava je podobná, zvláště dbáme na zjištění nároků kladených na konkrétní aranžmá. Většinou přineseme až 150 fotografií na ukázku, aby nemohlo dojít k nedorozumění. U venkovních expozic je třeba dlouho dopředu zajišťovat materiál, proto veškeré plánovaní musí být dobře připraveno. Oproti filmům se u reklam extrémně dbá na detail. Jeden příklad za všechny: při přípravě šotu na sprchový gel jsme vybírali jeden jediný nejkrásnější květ ( favoritku ) ze zhruba 30 lat Cymbidium. Jedná se navíc o větší stres, jelikož práce musí být zvládnuta za kratší dobu.

Je příprava aranžmá pro zákazníka v obchodě odlišná od zakázek pro film?
RB: Základní rozdíl je v upotřebení hotových prací. Ve filmu se dbá na efekt, práce musejí být fotogenické. Navíc sem patří také dozor nad aranžmá a schopnost rychlé opravy či vytvoření identické kopie. U kytice pro zákazníka v obchodě se dbá více na detail a čistotu práce.

LK: Pokud připravuji aranžmá pro zákazníka v obchodě, mám možnost plně využít svou fantazii. V případě práce pro film jde spíše o realizaci nápadů architekta a tvůrčí práce spočívá hlavně v tom, jak zajistit technické řešení návrhů.

S jakým úskalím musíte počítat?
RB: Florista musí být připraven zhotovit ihned na místě druhé stejné aranžmá. Je to z důvodu podmínek při natáčení, silná světla, velký pohyb lidí apodobně. Je třeba umět velmi dobře komunikovat s architektem, který má celou scénu na starosti. Trik je v souhře, aby nedocházelo k nedorozumění.

LK: Vše se odvíjí od správné komunikace. Se zahraničními produkcemi je lepší mluvit přímo, nikoli používat tlumočníky, kteří v oborovém názvosloví nemají takový přehled a kde může docházet k různým nejasnostem. Pokud točíme svatby, je třeba připravit druhou identickou svatební kytici do zásoby. U náročnějších scén, které se musejí z nějakých důvodů přetáčet, se výzdoba, vázy apod. musejí předělávat i čtyřikrát. Při přípravě scén jako je například dotváření břečťanové stěny v místě, kde nikdy břečťan nerostl, zeleninová zahrádka v zimě nebo živého plotu na dlažbě kryté travními koberci, musíte počítat naprosto se vším. Taky se stává, že když už je vše připravené, přijde režisér a rozhodne o jiném postavení kamer. Tím pádem se odkryjí místa, které je třeba rychle dodělat.

Schopnost improvizace bude tedy hodně potřeba. Kdy vás tvůrci nejvíce zaskočili?
RB: Pravidlem je, nenechat se zaskočit. Občas člověk zažívá stres, ale my co jsme ze staré školy si dokážeme poradit téměř s čímkoli. Za to děkuji učňovskému studiu, kde jsme se učili pracovat s materiály, které byly tehdy dostupné. I když je dnes na trhu jejich nepřeberné množství, může vám to být k ničemu. Stává se totiž, že stojíte před požadavkem zakrýt celou stěnu s rozvodem elektrické sítě a v ruce máte pouze kus drátu a za sebou zbytky z předchozích aranžmá. Pak teprve naše práce dostává ten správný náboj.
Spíše než zaskočená, jako smutná jsem byla při točení v Haškově Lipnici, kde jsme dekorovali velké vázy umístěné v oknech hradu. Bohužel vázy byly dodány od produkce a když bylo vše hotové a napustily se vodou, začaly praskat a naše práce byla vniveč.

LK: Ať se snažím vše předem dohodnout sebedokonaleji, stejně musím často na místě řešit různé věci. Například v průhonickém parku na dobře udržované trávníkovém ploše jsme měli za úkol vyrobit pro film Tristan a Isolda přírodní louku připomínající Irsko. Jako podklad nám sloužila pouze fotografie. Podařilo se nám udělat skrývku drnů z blízkého pozemku a přemístit je na místo před kamery. Byla to šílená práce, nikdy ale nesmí člověk podlehnout pocitu, že to nezvládne.
Horkou chvilku jsme s lidmi z našeho týmu zažili při natáčení filmu Aféra s náhrdelníkem na zámku Dobříš. Na určitý záběr byla potřeba neposekaná louka, po které měl hlavní hrdina přiběhnout. Ta louka tam opravdu byla ve stavu, jakou jí režisér požadoval a proto jsme šli všichni spokojeně na oběd. Po návratu nás čekalo překvapení v podobě vysekaného čtverce 5 x 5 metrů přímo uprostřed plochy. Místní, nic netušící chovatel, tam mezitím posekal trávu pro králíky. Vše se ovšem muselo velmi rychle naaranžovat do původního stavu. Přenášením celých drnů s vysokou trávu se nám nakonec podařilo vše zamaskovat a scéna se mohla natočit.

Dáváte přednost používání čerstvých nebo umělých květin?
RB: Máme zkušenosti, že není třeba se bát používat umělé květiny, protože jejich kvalita již dosahuje vysoké úrovně. Navíc se tomu nikdy zcela nevyhnete kvůli náročnosti některých scén.

LK: Samozřejmě preferuji používání živého materiálu, ale záleží na délce natáčení scény, ročním období a možnostech materiálů. Jsou produkce, které si vozí umělé květiny, které vyžadují použít. V některých případech jsme nuceni např. světlem silně exponovaná místa pokrýt umělými květinami kvůli jejich životnosti.

Tým Lucie Kulmanové se podílel na natáčení např.:
film o Edith Piaf, James Bond – Casino Royale, Omen – satan přichází, Dcera amerického prezidenta, Tristan a Izolda, Hartova válka, Aféra s náhrdelníkem, různé reklamy

Tým Růženy Bubeníčkové se podílel na natáčení např.:
Holiday, Poslední rytíř, Waterland, Román pro ženy, Černé ovce, Jack rozparovač, pohádka Huj buch, Z pohádky do pohádky, Hodina pohádek, O princezně, která ráčkovala, seriál Letiště, seriál Ulice, různé reklamy

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *