Farmáři v Praze

Při práci redaktora se v kanceláři moc nezdržíte a častou pracovní náplní jsou služební cesty. Občas to bývá vyčerpávající, ale pokud počasí alespoň trochu přeje a termíny uzávěrek nejsou na spadnutí, je to milé zpestření. A jelikož ráda řídím a těší mě pohled na českou krajinu, přináší mi služební cesty i radost.

Na silnicích však číhají mnohá nebezpečí. Kluzké silnice, bezohlední řidiči či chvilka nepozornosti mohou mnohou cestu nečekaně zkomplikovat. Na mě však číhá i jiná nástraha: prodejci ovoce, zeleniny či květin, u kterých mnohdy nechám peníze určené na oběd a povídáním strávím mnoho času. Nepočítám ty podél hlavních tahů, ti mě nelákají. Pro mne je výzvou zastávka v zapadlé vísce, kde se na vratech houpe cedule s nabídkou prodeje jablek, brambor či zeleninové sadby. Dělá mi radost podpořit českého producenta, i malopěstitele, v jeho snažení. Těší mě znalost prostředí, ze kterého pochází potraviny na náš stůl.
Někdy však není času nazbyt či chybí nálada. Mnozí z nás často ani nemají možnost potulovat se po Čechách či Moravě a hledat ty, kteří mají čerstvou zeleninu, chutné ovoce či kvalitní sýry. A v této chvíli přichází na řadu možnost zakoupení těchto produktů na farmářských tržištích. V Praze se v průběhu května otevřela možnost nákupu přímo od soukromých zemědělců či prodejců hned na několika místech. Ano, i dříve tu byla možnost pořízení čerstvých výpěstků na stáncích, mnohá z nich však fungovala pouze krátce či se přeorientovala na jiný sortiment. Ty, které se v poslední době rozjeli Praze, ale třeba i Mladé Boleslavi, Plzni či Klánovicích, přichází s nabídkou sezónní zeleniny, ovoce, bylinek, džusů a šťáv, ale také mléčných výrobků nebo řezaných květin od českých pěstitelů. I produkty v biokvalitě jsou vítané, ale důraz je kladen na místní či regionální produkci. Pochlubit se mohou obrovským zájmem nakupujících.
Farmářům přináší tento prodej mnohé výhody. Hlavní roli hrají vyšší ceny, které za své produkty obdrží, jelikož cesta výrobku je přímá a není potřeba žádných prostředníků, kteří by snižovali realizační cenu produktů. Otázkou samozřejmě zůstává množství produkce, kterou se touto cestou podaří prodat. Pro některé producenty zůstane prodej do velkoobchodů, i za třetinové či poloviční ceny, hlavní cestou odbytu. Věřím však, že se svým pohledem na výpěstky českých producentů nejsem sama a že mnoho z obyvatel měst možnost přímého nákupu pouze přivítá. Jde jenom o to, dobře se uvést a zájem bude pouze růst.

Helena Piková

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *