Essenu letos vévodila černá

Novinky v oboru, trendy, inspirace a hlavně řada úspěšných obchodních jednání – to vše a ještě mnohem více představuje zahradnický a floristický veletrh IPM v německém Essenu. Jeho historie sahá už celé čtvrtstoletí do minulosti a podle představitelů pořádající společnosti Messe Essen i spolkového ministra zemědělství Německa Horsta Seehofera jde stále o velmi úspěšný mezinárodní podnik. Zatímco mezi vystavovateli byste našli jen dvě české firmy, návštěvníků z Čech už zde tak málo nebylo. Pojďme se nyní společně podívat, co veletrh přinesl Haně Šebestové a Petru Kopáčovi.

Oba floristé si zájezd na veletrh IPM pořádaný Svazem květinářů a floristů doslova vybojovali. Petr Kopáč jej získal za loňské vítězství na Děčínské kotvě, Hana Šebestová za první místo na Brněnské růži.
Mezi květináři a floristy je „Essen“ téměř pojmem. Mohou zde sledovat nové techniky a styly prostřednictvím předváděček, listovat v knihách, inspirovat se jednotlivými výstavními expozicemi, zakoupit zboží přímo na místě nebo je objednat do svých obchodů. Navštěvovat veletrh IPM znamená sledovat nové trendy a být ve svém oboru stále o krok napřed. Kromě květin a floristických potřeb je v Essenu prezentována také zahradnická technika, pěstitelské technologie a samozřejmě široký sortiment nových odrůd a kultivarů okrasných rostlin. Výstavní expozice 1400 vystavovatelů z 42 zemí letos shlédlo 58 tisíc návštěvníků.

Essen očima Hany Šebestové
Hanu Šebestovou nejvíce zaujal nový barevný trend a prezentace knihy Dvě tváře květinového designu. Zde jsou její postřehy:
Jasným hitem pro rok 2007 je černá. Není však důvod k obavám, jde opravdu o trendovou barvu, nikoliv vyjádření smutku. Černá prostupovala celým výstavištěm snad ve všech podobách. Každý, kdo chtěl být „in“, prezentoval ve své nabídce zboží v této barvě. Černá dominovala nádobám, stuhám, doplňkům, balicímu papíru a tento trend byl viditelný i v nabídce v nově vyšlechtěných odrůd. Dokonce i výstavní expozice byly vesměs laděné do černé. Počáteční rozpaky z poněkud násilné kombinace rostlin a této smutné barvy však postupně vystřídal zvyk. A nejen to, po dvou dnech jej dokonce vystřídala i touha si také něco černého pořídit.
Jak zviditelnit a dobře prodat svou práci, to na veletrhu IPM ukázali dva úspěšní němečtí floristé Gregor Lersch a Klaus Wagner. Svou novou publikaci nazvanou Two Faces of Floral design (Dvě tváře květinového designu) zde prezentovali prostřednictvím velké výstavní expozice, které v souladu s letošním trendem dominovala černá. Stánek byl vyzdoben plátny s vybranými stránkami z knihy, celá publikace zde byla volně k prohlédnutí a nechyběly květinové dekorace, ukázky aranžování, podepisování autorů do nově zakoupených knih ani šálek kávy. „Podle mého názoru je takto vytvořená prezentace ukázkou toho, že svou práci lze dobře prodat, a to nejen v našem oboru. Všichni se v odvětví reklamy a prodeje máme hodně co učit, a proto je každá návštěva veletrhu, výstavy, semináře pro nás důležitá a poučná“, uzavřela Hana Šebestová vyprávění o tom, co ji v Essenu zaujalo.

Symbolika a vlastnosti černé
Černá barva má velmi vzácné vlastnosti. Dobře se kombinuje se širokým spektrem ostatních barev. Je to nejtmavší a nejtěžší základní barva vytvářející maximální kontrast (nejsilnější s bílou, ale také se světlými pastelovými barvami). Zesiluje účinek ostatních barev, které v její přítomnosti doslova ožívají – zdají se být více zářivé a jasnější. Černá opticky zmenšuje předměty, objekty a prostor.
Na západě je tato barva symbolem smrti, smutku a podsvětí. Jinde ve světě je však její vnímání odlišné. Ve Španělsku dostala význam slavnostní barvy (svatby apod.), pro hinduisty je barvou bohyně krvavých obětí a orgií Kálí a ve východních zemích je značí plodnost. Egypťanům symbolizovala znovuzrození a vzkříšení.
Černé jsou mraky plné deště, který přináší životodárnou vláhu, černá je barva úrodné země. Černá tma je místem klíčení, vznikání.

Essenské postřehy Petra Kopáče
Loňský mistr ČR ve floristice Petr Kopáč si z Německa přivezl dvě inspirace – tapetové vzory a symboliku východu. Tady jsou:
Tapetové vzory tvarově vycházející z období secese (převažují rostlinné křivky) mohli všichni, kdo se veletrhu účastnili, vidět doslova na každém kroku. Objevovaly se na keramice, látkách, paravánech, skleněných nádobách, balicích papírech a dokonce i na tapetách samotných. Tento vzor zvolila pro své oblečení i řada návštěvnic výstavy. Nejčastější a zároveň nejvýraznější byla kombinace černé a bílé, ale zahlédnout se daly i barvy jako červená, oranžová a zelená. Zkrátka a dobře, historie a její motivy se opakují, i když v kombinaci se současným chápáním úpravy interiérů a květin. Při vytváření floristických prací se samozřejmě fantazii meze nekladou a v tomto stylu a vznikat mohou jak vazby napodobující secesní dekorace, tak moderní aranžmá, ve kterých je třeba nepřebít historický vzor květinami a nechat jej řádně vyznít. „I když floristé a designeři jsou s tímto trendem seznámeni, zůstává otázkou jak zareagují zákazníci,“ míní Petr Kopáč a doporučuje: „apelujte na své velkoobchodníky, nakupte v tomto stylu balicí papíry, tvořte v něm výlohy a interiéry svých prodejen, nabízejte zboží s tímto vzorem. Není důvod k obavám. Jakmile všichni dáme zákazníkům najevo, že víme, co je momentálně ve světě v módě, pomůžeme tím především sobě.“ Veletrh IPM byl letos ovlivněn nejen černou barvou a secesním stylem, ale také východním náboženstvím, především buddhismem. Sochy Budhy a dalších bůžků jistě najdou své obdivovatele i ve stínu tapetových vzorů. Vazby inspirované touto tématikou budou k vidění i na Velké přehlídce floristiky, která se bude konat 1. dubna v Břeclavi.

Lákadlem jsou předváděčky
Bez floristických show si lze veletrh v Essenu jen těžko představit. Pro tento rok byla připravena celkem tři témata. První vycházelo ze spolupráce Svazu německých floristů s Holandskou květinovou kanceláří, cílem druhého bylo prezentovat australské květiny a zeleň a třetí bylo oslavou 25. výročí konání veletrhu a zároveň přehlídkou asijského i evropského floristického umění ztělesněnou čtveřicí špičkových profesionálů.

Dvě tváře květinového designu
Přední němečtí floristé Gregor Lersch a Klaus Wagener rozhodně nespolupracují poprvé. Například v loňském roce vytvářeli pro IPM Essen v rámci projektu nazvaného Ways of Inspiration (Cesty inspirace) výstavní expozici Energy of Life (životní energie), kde pomocí květinových aranžmá znázornili základní živly zemi, oheň, vodu a vzduch. Jejich společným dílem je také publikace Two Faces of Floral Design, která právě přichází na trh. Jak se oba autoři zhostili její propagace právě na veletrhu IPM Essen 2007 posuďte sami.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *