Ekonomika o Vánocích

V průběhu průhonické floristické show Aranžování sušených květin s tématikou Vánoc, pořádanou Bohemiaseed, s. r. o., zaznělo od zahraničních hostů několik slov k organizaci vánoční sezóny a problematice podnikání.

V bratislavském květinářství Orchidea, patřící Ing. Michalu Hautovi, začínají vánoční přípravy tři až čtyři dny před koncem dušičkových svátků. Vše, co není potřebné, se odváží, doprodávají se letní a dušičková aranžmá a přiváží se do skladu celý vánoční sortiment. V obchodě začínají Vánoce prvního listopadu a trvají do 24. prosince. Příprava na toto období ale začíná již v létě, pokud je čas. Chystají se především suché věci a některé drobnosti. Do této činnosti jsou zapojeni i studenti vypomáhající v rámci letních brigád.
Nákup vánočního zboží probíhá ještě s větším předstihem, protože na Slovensku je situace jiná než v Čechách. Chybí firmy jako je Bohemiasseed a mnoho jiných, ve kterých si lze nakoupit vánoční zboží i v podzimním období. Objednávání celého sortimentu proto probíhá na německém veletrhu (Christmassworld). Sortiment přichází do obchodu koncem srpna, kdy se ocení a zaeviduje. V této době je již zřejmé, co se bude o Vánocích prodávat, v jakých barvách a množstvích. V průběhu podzimu se shromažďují objednávky pro hotely a ostatní velké odběratele. Zakázky tvoří větší část prodeje (30 – 40 %) než přímý prodej jednotlivým zákazníkům.
Prodej je zahájen týden před začátkem Adventu nabídkou adventních věnců. Objednávky přichází až do 24. 12, zvláště od těch, kteří nežijí ve znamení Adventu. Oficiální zahájení v obchodě začíná vánoční výstavou (6. – 10. 12.), na kterou se rozesílají speciální pozvánky pravidelným a VIP zákazníkům. V průběhu výstavy se celý obchod promění na čistě vánoční. Množství řezaných květin se zredukuje, hrnkové květiny se odstraní zcela, prostor zaplní jen vánoční aranžmá. V sezóně Vánoc se vyprodukuje a prodá přibližně 5 – 6 tisíc výrobků, pokud nenastanou žádné komplikace. Toto množství vyžaduje velmi dobrou organizaci práce. Snahou je proto minimalizovat čas na tvorbu každého výrobku a zároveň udržovat vysokou kvalitu.
Už dnes v Orchidei počítají s tím, že budou nuceni v budoucnu dávat svým zaměstnancům výplatu v eurech a hranice mzdy se posune směrem k platové úrovni obvyklé v EU. Aby nedošlo k nepředvídatelným okolnostem, které by mohly způsobit firmě případně i existenční potíže, zaměřili se na pečlivější kalkulaci. Každý výrobek, když je dokončen, má na připevněném drátě zavěšené ceny a názvy všech použitých součástí, k tomu se připočítají náklady na pracovní čas. Výrobek s takto vypočtenou cenou se balí, jeho prodejní cena se pak určuje (snižuje nebo zvyšuje) podle poptávky. Údaje o materiálu i ceně se statisticky zpracovávají a jsou využívány pro vyhodnocení uplynulé sezóny a na přípravu příští. Díky tomuto systému získávají kompletní přehled o financích, časové potřebě a organizaci práce.
Ing. M. Haut hovořil i o kalkulaci cen. Podle jeho zkušeností záleží na tom, o co se jedná. V případě, že jde o hotel, použije se jednak obchodní přirážka pro samotný materiál, která se pohybuje v rozpětí 100 – 200 %. K této položce se ještě účtuje nákladová mzda, ta je v rozmezí 150 – 200 slovenských korun na hodinu za každého zaměstnance. Těchto 200 korun zahrnuje výjezd, stravu, odlučné a nocleh. Pokud jde o kalkulaci práce v obchodě při chystání hotového výrobku, je snaha hodinu kalkulovat na 600 – 800 Sk, což je přibližně 500 Kč. Toto finanční vyjádření zohledňuje nutný pracovní čas a případné nepřesnosti při počítání materiálových položek. Na závěr Ing. Haut dodal, že práce má nejen těšit a uspokojovat, ale i přinášet odpovídající finanční efekt.
Ben Stempher, majitel vazačského centra Colmschate v obchodním centru v nizozemském Deventeru uvedl, že kalkuluje přirážku 125 %. Práce se musí dělat rychle a levně, vzhledem k vysokým nákladům na pracovní sílu. Přesné ekonomické kalkulace jsou nutné zvláště v současnosti, protože s příchodem eura došlo k výraznému zvýšení cenových relací zboží i služeb. Dekorace z materiálu získaného a vyrobeného z vlastních zdrojů se již několik let téměř nepoužívají. Hlavním důvodem je vysoká cena ruční práce, navíc je dnes dostupný takový materiál, který vyhovuje do aranžmá stejně dobře.
Vánoční sezóna začíná dva měsíce před Vánocemi stěhováním materiálu do obchodu, na které navazuje výroba vánočních dekorací. Pro Bena Stemphera je důležité, aby si sám vyzdobil obchod a prostředí, ve kterém se pohybují zákazníci. S velkými zákazníky se snaží domlouvat zakázky dříve, aby mohl jejich požadavkům dostát, s předstihem připravit finanční kalkulaci a dohodnout konečné ceny.
Podle jeho zkušeností je nesmírně důležitá lokalita ve které se obchod nachází. Sám začal před patnácti lety, kdy chtěl mít vlastní obchod (v branži se pohybuje již 35 let). Jeho květinářství je v nákupním středisku vedle mnoha dalších obchodů. V době, kdy začínal, vypadalo jeho rozhodnutí jako bláznovství, dnes má nabídky od mnoha zájemců na prodej vazačství, které navštěvuje velké množství lidí. Mnoho floristů má přání mít obchod ve středu města, pokud možno na náměstí. Toto umístění má ale celou řadu nevýhod – vysoké nájemné a velmi omezené možnosti parkování, za která se navíc musí platit. Naopak, do nákupního centra lidé mohou přijet pohodlně, v klidu a díky tomu je příjemné i nakupování. Důkazem je vysoká návštěvnost vazačství Bena Stemphera, která o víkendech dosahuje 150 – 200 zákazníků. Pokud navštívíte centra velkých nizozemských měst, v podstatě zde nenajdete žádné květinářství, zákazníků přibývá v obchodních centrech, která se staví na sídlištích, zkrátka tam, kde lidé bydlí.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *