Dvounápravové malotraktory v zahradnictví

Dvounápravové malotraktory nachází své uplatnění hlavně při obdělávání menších pozemků, v porostech speciálních plodin (vinice, sady, zahradnictví, zelinářství), v komunálním hospodářství, u malopěstitelů a zahrádkářů.

Tvoří základní energetický prostředek, který spolu se širokým sortimentem přípojných strojů a nářadí umožňuje kvalitně obdělávat plochy, na nichž by použití klasického univerzálního traktoru nebo jednonápravového traktoru nebylo racionální.
Do kategorie malotraktorů zařazujeme obvykle „malé“ traktory o šířce do 1,40 m, s výkonem motoru do cca 30 kW. Ve zvláštních případech mohou být vybaveny motory podstatně výkonnějšími (někdy i více než 60 kW) a to zejména u vinohradnických a sadařských malotraktorů (viz obr.1) ,s ohledem na jejich využívání ve svažitých terénech či s ohledem na agregaci se stroji vyžadujícími vysoký příkon (drtiče réví, rosiče, hloubkové kypřiče).
Dvounápravové malotraktory jsou koncipovány na bázi klasické čtyřkolové konstrukce s pohonem jedné nebo dvou náprav. Všichni výrobci věnují velkou pozornost univerzálnosti použití traktorů. Proto se zavádějí rychlozávěsy, vývodové hřídele vzadu, vpředu, případně i mezi nápravami tak, aby nebylo problémem připojení jakéhokoli nářadí a stroje. Malotraktory bývají vybaveny vývodovými hřídeli se standartními otáčkami 540/1000 min.-1, někdy bývají vybaveny vývodovými hřídeli s jinými otáčkami (750, 1200 min.-1 apod.). K další výbavě patří hydraulika s několika okruhy a s více připojovacími místy (vzadu, vpředu, mezinápravově).
Nejmodernější konstrukce jsou vybavovány hydraulickými převody, umožňujícími plynulou regulaci pracovní rychlosti. Ke snížení únavy obsluhy a zvýšení kultury práce se využívá všech dostupných ergonomických řešení ovládacích orgánů, odpružených sedaček, posilovačů řízení, atd.. Nejdokonalejší typy jsou vybaveny komfortní klimatizovanou přetlakovou kabinou, která dovoluje provádění chemické ochrany v nejobtížnějších podmínkách.
Vysoce hospodárné vznětové motory s dostatečným výkonem (10 – 30 kW výjimečně i přes 60 kW), zajišťují provoz malotraktorů při provádění všech operací. Zvláštnost práce na malých pozemcích, často nepravidelného tvaru, na různých druzích půd, nutnost častého objíždění překážek a přesného najíždění na okraje ploch, vyžadují od strojů výbornou manévrovatelnost a průjezdnost terénem. K tomu napomáhá uzávěrka diferenciálu, spolehlivé brzdy, posilovač řízení, pohon všech kol, přídavná závaží v kolech atd..
Konstrukce podvozku a řízení kol u těchto traktorů je řešena 2 základními způsoby:
a) řízení celou nápravou, která se otáčí kolem středového svislého čepu (tzv. lámavý typ)
Toto řešení je sice konstrukčně jednoduché, ale nezajišťuje u malotraktoru potřebnou stabilitu a je pro obsluhu fyzicky namáhavé ( není-li vybaveno posilovačem). Zejména při obdělávání řádkových kultur a trvalých porostů se projevuje jako nevýhoda.
b) řízení jednotlivými koly, které se natáčejí kolem svislých čepů nápravy (tzv. tuhý rám)
Toto řešení umožňuje lepší udržení malotraktoru ve směru jízdy a ovládání je fyzicky méně náročné.

MALOTRAKTORY S POHONEM JEDNÉ NÁPRAVY
Tyto malotraktory jsou vlastně zmenšené klasické standardní traktory. Mají poháněnou zadní nápravu, která je opatřena většími koly než náprava přední.
Ve světě existuje mnoho výrobců, kteří se zabývají výrobou takových traktorů. K největším a nejznámějším patří firmy KUBOTA, ISEKI, JOHN DEER, AGRIA, GUTBROD, HOLDER a mnoho dalších.
U nás se výrobou dvounápravových malotraktorů zabýval AGROSTROJ Prostějov. K typům s jednou poháněnou nápravou patří např. modely MT8-075 MINI, MT8-075, MT8-120.31. Na obr. 2 je malotraktor UNIMAX, výrobce AGS Jičín.

MALOTRAKTORY S POHONEM DVOU NÁPRAV
Pohon je u těchto strojů přenášen na všechna čtyři, většinou stejně velká kola. Ve srovnání s traktory s pohonem jedné nápravy, vykazují traktory s pohonem obou náprav lepší tahové vlastnosti, lépe pracují v těžkém terénu. Jsou ale konstrukčně složitější a proto také dražší.
Výrobou malotraktorů s pohonem obou náprav se zabývá mnoho firem. Mezi nejznámější patří HOLDER, KUBOTA, JOHN DEERE, FENDT, ANTONIO CARRARO, STEYR, SOME, ISEKI atd..
U nás patří k typickým představitelům této skupiny malotraktory našeho výrobce AGROSTROJ Prostějov. Starší TZ-4-K-14 vybavený jednoválcovým dvoudobým vznětovým motorem o výkonu 10 kW, novější MT8-132.2 (prakticky shodné konstrukce jako předchozí model, ale vybavený dvouválcovým čtyřdobým vznětovým motorem o výkonu 13.5 kW . Novinkou, představenou na mezinárodním veletrhu Techagro 2002 je modernizovaný model MT8-132-S – výrobce Agroservis Prostějov viz obr. 3 je vybaven motorem Lombardini o výkonu 16 kW, hydraulickým řízením a zadním vývodovým hřídelem s motorovou i pojezdovou závislostí. Velkého rozšíření dosáhly typy MT8-050 nebo MT8-150 proti řadě TK zcela nové konstrukce s možností vybavení kabinou, zadním i předním tříbodovým rychlozávěsem. Špičkové malotraktory italské firmy ANTONIO CARRARO se vyznačují kromě jiného i propracovaným designem viz obr. 4.

SPECIÁLNÍ MALOTRAKTORY
V řadě speciálních odvětví se ukazuje, že konstrukční řešení u klasických malotraktorů nevyhovuje požadavkům kvalitního provedení požadované operace, proto se tyto malotraktory konstruují jako účelové – např. portálové pro použití ve školkařství nebo trávníkové apod.
Jiný směr vývoje přestavují systémové traktory (malotraktory) někdy označované jako nosiče nářadí. Ty jsou potom konstruovány jako universální energetická jednotka s možností připojení jakéhokoliv nářadí či adaptéru. Většinou umožňují účelné spojování operací (kultivace spolu s přihnojováním, sečení s dopravou posečené hmoty, atd.), které zefektivňuje jejich využití.

a) Portálové malotraktory:
Konstrukčně se vyznačují zejména zvýšenou světlou výškou rámu ( až 2,0 m), dobrou ovladatelností, plně reverzní převodovkou vybavenou navíc plazivými rychlostmi. Nejmodernější konstrukce jsou vybaveny hydraulickými pohony umožňujícími plynulou regulaci pracovní rychlosti a sedačkou obsluhy otočnou o 1800 i s ovládacím panelem. Při jízdě nad řádkem je umožněno dokonalé navedení pracovních orgánů při minimálním poškození porostu. Pracovní adaptéry se uchycují na portálový rám vpředu mezinápravově nebo vzadu.
Uplatnění nachází zejména v ovocném, okrasném i lesním školkařství (proměnlivá výška porostu v průběhu vegetace, úzké řádky zejména při široce zapojeném porostu), ale také v dalších oblastech – pěstování chřestu, pěstování a sklizeň léčivých rostlin atd..
b) Trávníkové malotraktory:
Tyto traktory jsou určené pouze pro provádění údržby okrasných, hlavně trávníkových ploch. Od ostatních malotraktorů se odlišují nižším výkonem, lehkou konstrukcí, která je uzpůsobena především pro nesení žacího stroje a zásobníku na posečenou trávu viz obr. 5.
K maximálnímu usnadnění jejich ovládání jsou vybaveny hydraulickými převodovkami. Připojení žacích strojů je většinou mezinápravové, což zaručuje dobrý výhled řidiče ze sedačky a umožňuje vysokou manévrovací schopnost.
U náročnějších konstrukcí je možné žací stroje nahradit přídavným zařízením pro provádění dalších operací při údržbě trávníkových ploch, nebo tato zařízení čelně či dozadu připojovat. Jedná se hlavně o prořezávače a provzdušňovače trávníků, rozmetadla apod..

c) Nosiče nářadí:
Společným znakem těchto malotraktorů je prodloužený „páteřový“ rám opatřený přední řiditelnou nápravou s pohonem zadních kol. Nosič nářadí RS-09 vyráběný v někdejší NDR u nás označovaný jako nářaďový traktor, byl již v 60. letech představitelem této koncepce.
Mezinápravové uchycení adaptérů, které je přímo typické pro tyto malotraktory umožňuje vynikající vizuální kontrolu obsluhy, velmi dobré navádění a tím dosažení vysoké kvality práce hlavně při setí, sázení, meziřádkové kultivaci apod.
Moderní nosiče nářadí jsou vybaveny několika hydraulickými okruhy, které umožňují připojení několika pracovních adaptérů současně, otočnou sedačkou i s ovládacím panelem, polouzavřenou nebo uzavřenou kabinou atd.. Propracovaný systém nosiče a přídavných zařízení nabízí např. firma FENDT nebo KUBOTA.

d) Pásové malotraktory:
Do skupiny pásových malotraktorů zahrnujeme transportní prostředky na pásovém podvozku. Moderní konstrukční řešení využívá pryžového nebo ocelopryžového pásového podvozku který se může pohybovat i po komunikacích. Jsou určeny především pro práce v těžkém svažitém terénu např. ve vinicích viz obr.6.,7. V Evropě jsou známé pásové malotraktory HONDA, YANMAR, GOLDONI, IME a další.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *