Dvojí tvář dokonalosti

Lidská touha po dokonalosti se promítá snad do všech oblastí našeho života. Pro každého z nás znamená něco jiného. Zatímco jedni vidí její hodnotu ve formě hmatatelných věcí – luxusních domů, nejnovějších značek aut či oblečení, jiní ji nachází spíše v rovině duševní.

Ohlédneme-li se do historie zjistíme, že touha po dokonalosti vedla lidstvo jak k úpadku, tak i k rozkvětu. Dokonalost v podobě ovládnutí velkého území a nadvlády nad národy byla příčinou mnoha krvelačných válek, naopak k oslavě dokonalosti lidského ducha byla postavena řada skvostných paláců, namalováno mnoho velkolepých obrazů a napsáno nespočet oslavných básní.
Jak již bylo řečeno, dokonalost hledáme ve všech oborech, toho zahradnického nevyjímaje. Tak jako naši předci viděli dokonalost zahradního umění v podobě francouzských zahrad s přísně geometricky rozvrženými květinovými záhony či v rozvolněnosti parků v anglickém stylu, my ji dnes hledáme například v podobě střešních či vertikálních zahrad. Zatímco naše prababičky a babičky se každoročně těšily ze stejných květů pivoněk, floxů, jiřin a pelargónií, dnešní spotřebitel touží každým rok osázet květinové záhony a okenní truhlíky novými odrůdami.
Jejich dokonalost hledá nejenom v barvě, velikosti či vůni jejich květů, ale i v rezistenci vůči chorobám a škůdcům či nepříznivým povětrnostním podmínkám. Na tyto požadavky pružně reagují šlechtitelské firmy na celém světě, které rok co rok uvádějí na trh na stovky nových kultivarů rostlin.
Přestože za vznikem některých odrůd stojí spíše finanční prosperita z jejich prodeje, nežli ,,opravdový“ zájem o rozšíření zahradnického sortimentu, většina kultivarů si dříve či později najde své příznivce. Teprve s odstupem času můžeme určit, které jsou ty opravdu dokonalé, pouze ty se totiž udrží na trhu a v našich zahradách po dlouhá létá.
Zda-li lidská touha po něčem novém a nevšedním je přirozeným jevem vývoje společnosti si netroufám tvrdit, podle mého názoru bychom se však měli více soustředit na praktickou stránku dokonalosti nežli tu estetickou.

Arnošt Jílek

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *