Doprava sklizených hroznů

Při plně mechanizované sklizni hroznů představuje odvoz sklizeného produktu jeden z nejzávažnějších problémů. Důvodem je možnost rychlejšího znehodnocení sklizeného produktu při přepravě ke zpracovatelským linkám, protože jeho charakter je zcela jiný. Vždy ho tvoří celé i poškozené bobule a podíl šťávy.

Vedle nežádoucího stupně oxidace se jedná také o mikrobiální kontaminaci octovými a mléčnými bakteriemi, u aromatických odrůd může dojít ke ztrátám či změnám v obsahu buketních látek. Ve sklizeném produktu se mohou objevovat nežádoucí příměsi v podobě listových a řapíkových segmentů, ze kterých může docházet k uvolňování chlorofylu a tříslovin. Každá z těchto změn pak podle rozsahu představuje negativní ovlivnění technologie výroby vína.

Volba techniky
Volba dopravní techniky při sklizni pomocí sklízečů podléhá požadavku rychlého vyprázdnění zásobníků do ložného objemu odpovídající kapacity (běžně 1400 až 3400 litrů), šetrné přepravy i na větší vzdálenosti a rychlého vyprázdnění do příjmové části zpracovatelské linky. Přitom je nutné, zejména u velkoobjemových přepravníků, respektovat výškové poměry při plnění (vyprazdňovací výška zásobníků sklízeče) i při vyprazdňování (výška příjmového zásobníku nebo násypky).
Pro zlepšení kvality přepravovaného produktu se využívá různých možností, z nichž nejznámější, kromě aplikace síry do produktu, představuje využití tzv. suchého ledu k ochlazení přepravované směsi. Technická řešení dále směřují k separaci moštu a bobulí při transportu, ke konstrukci uzavřených ložných objemů (cisteren) a současně k rychlému plnění i vyprazdňování dopravních prostředků.

Částečně mechanizovaná sklizeň
Při částečně mechanizované sklizni se sklízí celé hrozny do beden nebo do traktorových nesených kontejnerů a dopravují se buď traktorovými vanovými přívěsy nebo pro větší vzdálenosti se používají bočně sklopné vanové kontejnery uložené na korbě nákladního automobilu. Jejich objem je do 1000 l a na ložné ploše jsou uloženy 3 až 4 .
Sklízecí vany sklopné nebo šnekové se zároveň využívají pro přepravu hroznů sklizených přímo nebo do nesených kontejnerů. Tento způsob znamená nutné přestávky nebo potřebu více van nasazovaných střídavě. Výhodou je zde minimální manipulace s hrozny a pohodlné vyklápění nebo vyprazdňování pomocí šnekového dopravníku a rmutového čerpadla přímo do drtičů.
Traktorové velkoobjemové návěsy představují racionální řešení s ohledem na jejich větší ložný objem, používají se v kombinaci se sběrem do nesených kontejnerů. Konstrukčně jsou obdobou sklízecích van, jejich šířka však neumožňuje průjezd meziřadím. Vyprazdňují se zadním sklápěním nebo bočním sklápěním.
Návěsné jednonápravové vozíky se využívají pro dopravu velkoobjemových beden, na které jsou nakládány pomocí traktorů s vidlemi nebo pomocí vysokozdvižných vozíků terénního provedení. Moderní vyvážecí návěsy pro bedny jsou vybaveny kladkovými drahami pro snadné ruční nasunutí prázdných příp. plných beden. Tyto vozíky se také využívají pro vyvážení velkoobjemových beden z meziřadí na okraj vinice, kde jsou mechanizovaně přeloženy na větší traktorové přívěsy nebo ložné plochy nákladních automobilů.

Celý text článku naleznete v tištěné verzi časopisu Zahradnictví č. 7/2011.

Text a foto doc. Ing. Pavel Zemánek, Ph. D., Mendelova univerzita v Brně, ZF v Lednici

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *