Dluhy, prodlení a jejich vymáhání

V současnosti se mnoho podnikatelů i občanů potýká s prodlením svých dlužníků. Jedná se nejen o situaci, kdy dlužník nesplatí úvěr, ale také případy neproplacených faktur za dodané zboží nebo poskytnuté služby. Dále jsou frekventované také dluhy vznikající na základě složených záloh, které nejsou řádně vyúčtovány. V neposlední řadě se za dlužníka považuje také ten, kdo včas neplní povinnosti vyplývající ze smlouvy, včleněných obchodních podmínek nebo příslušných právních předpisů, zejména pak nového občanského zákoníku a jeho prováděcích předpisů.

Prodlení dlužníka

Podle nového občanského zákoníku prodlení dlužníka nastává za situace, kdy svůj dluh řádně a včas nesplní. Po dlužníkovi, který je v prodlení, můžete vymáhat splnění dluhu (např. zaplacení finanční částky) nebo můžete od smlouvy odstoupit a požadovat vrácení složené zálohy (u smluv, kde ani přes dodatečnou lhůtu dlužník neplní svůj závazek spočívající například v dodávce zboží nebo zhotovení díla).*

Text Mgr. Tomáš Liškutín, advokátní kancelář

Celý text článku naleznete v tištěné verzi časopisu zahradnictví 5/2014.

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *