Čeští ovocnáři a zelináři navštívili Egypt

Delegace českých pěstitelů ovoce a zeleniny se v rámci projektu spolufinancovaného Ministerstvem zahraničních věcí (MZV), zúčastnila obchodní pracovní cesty do Egypta s vizí potenciálního rozvoje vzájemného obchodu v sektoru.

Dřívější vztahy bývalého Československa a Egypta bývaly historicky na dobré úrovni a i dnes se zdá být reálné obnovit v některých oblastech vzájemnou spolupráci.

Součástí cesty zaštítěné MZV bylo kromě přijetí na Českém velvyslanectví v Káhiře velvyslancem Mgr. Pavlem Kafkou i jednání na Alexandrijské obchodní komoře, technická exkurze na ovocnářské farmě, návštěva centrální velkotržnice s ovocem a zeleninou v Káhiře i návštěva cílových prodejních míst v široké škále od supermarketů až po pouliční prodej.

Z jednání na Alexandrijské obchodní komoře vyplynul zájem Egypta především o některé druhy sušeného ovoce a o českou výrobu ovocných tyčinek a to i v bio kvalitě. Z čerstvého ovoce je zde prostor pro dovoz některých odrůd jablek, která se v samotném Egyptě téměř nepěstují. Vzhledem ke zvykům tamějšího obyvatelstva se však jedná výhradně o odrůdy velmi sladké. V současné době jsou na trh dodávána jednak levná libanonská jablka nižší jakosti a dražší produkce odrůd ´Golden Delicious´, ´Red Delicious´ a ´Gala´ zejména z Itálie  USA a Chile.

 Možnosti exportu a importu

Egypt má naopak zájem vyvážet svou produkci granátových jablek jak pro přímý konzum, tak v mraženém stavu pro zpracování, citrusové plody (a již zpracované polotovary z nich), sušené datle vhodné zejména ke zpracování, napříklald do cereálních tyčinek, apod. Ze zeleniny má Egypt zájem o vývoz cibule, česneku, a zelené cibulky (i u nás v zimním období). V současné době se do ČR dovážejí hlavně brambory a jahody.

 Organizace prodeje

Ve velkých městech, zejména v Káhiře, se začíná postupně rozvíjet síť supermarketů, byť zatím výrazně převažuje drobný a pouliční prodej. Z obchodních řetězců se zde rozvíjí Carrefour, který v Egyptě otevřel několik obchodních center. Zde nakupuje spíše vyšší třída obyvatelstva. Rozsáhlejší síť malých prodejen provozují řetězce Metro a Spinnies. Zásobování probíhá tak, že velcí dodavatelé denně zavážejí podle aktuální objednávky jednotlivé pobočky. Dlouhodobé kontrakty na množství, vyjma např. období Ramadánu, se prakticky neuzavírají. U velkých poboček probíhá zásobování dvakrát až třikrát do týdne. Kontrola dodávaných produktů probíhá denně, přičemž supermarket dodavateli vrací části zásilek, které označí za nekvalitní. Neprodané zboží se dodavatelům nevrací. Malé prodejny, hotely, restauranty apod. nakupují ovoce a zeleninu na centrální velkoobchodní tržnici. Tržnice zaujímá rozlohu několika desítek hektarů, kam jednotliví pěstitelé, obchodníci a dovozci navážejí své zboží a přímo je zde nabízí k prodeji. Tržnice je rozdělena do sekcí podle prodávaných druhů nebo skupin ovoce a zeleniny. Zákazník si zde zboží vybere, zaplatí a přímo odváží. Výhodou této formy prodeje je především čerstvé zboží a možnost flexibilního nákupu. Nevýhodou pak především snížené hygienické podmínky prodeje a primitivní podmínky skladování nabízených produktů.

 Text a foto Ing. Martin Ludvík, předseda OU ČR

Více informací naleznete v tištěné verzi časopisu Zahradnictví 4/2013.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *