Biofach 2008

V německé metropoli Norimberk se letos v únoru konalo již tradiční setkání celého biosvěta. Jako každoročně prezentovali na veletrhu výrobci a distributoři ze 78 zemí své bioprodukty a produktové značky Fair Trade. Celkem se sešlo na 2700 vystavovatelů z nejrůznějších koutů světa, avšak největší účast zaznamenaly společnosti evropské. Velké zastoupení měly také asijské státy. Česká republika se prezentovala prostřednictvím stánku Ministerstva zemědělství a organizace Pro-Bio. Navštívit bylo možné i stánky řady společností z Čech, vystavovaly zde například firmy Country Life, Emco, Racio, Pragosoja a další.

Více než osm pavilonů nabízelo expozice biovýrobků – ovoce, zeleniny, hub, pečiva, nápojů, masných výrobků, potravinových polotovarů a nechyběla ani expozice dánské biočokolády. V rámci veletrhu Biofach se konala i největší světová výstava biovín. Přibližně 300 vystavovatelů vín se mohlo účastnit také soutěžního hodnocení. Nejvíc vinařů přijelo z Rakouska, Francie, Itálie, Španělska a J.Ameriky.
Také biooblečení a biokosmetika měly na tomto veletrhu své vystavovatele.

Bio v Polsku

Již dnes je slyšet nejrůznější názory o tom, že se Polsko možná stane evropskou zemědělskou produkční velmocí. Jak to však vypadá s polskými bioprodukty, zejména bio-zeleninou? V Polsku se nyní ekologicky hospodaří na zhruba 287 tisících hektarech (2007), přičemž podíl zeleniny by podle odhadů mohl být kolem 20 % výměry. Prognózy Ministerstva zemědělství a rozvoje venkova uvádí až pětinásobné zvýšení počtu biofarem do roku 2015, ze současných 12 tisíc subjektů. Certifikačních agentur je v Polsku několik a podle informací největší z nich, agentury Ekogwarancja Ptre patří maximální podíl ploch v ekologické produkci, stejně jako v ČR, k trvalým travním porostům. Podle polských vystavovatelů míří většina bioprodukce do zemí západní Evropy. Důvodem je vyšší cena produktů, kterou často domácí spotřebitel není ochoten podstoupit. Ve srovnání s dalšími zeměmi bývalého východního bloku mělo Polsko na veletrhu BioFach nejvíce vystavovatelů. Nabízely se tradiční uzeniny, sýry a ovocné šťávy. Zajímavý byl styl, jakým se Polsko prezentovalo. Ve většině případů se nepředstavovaly jako samostatné firmy, ale jako regiony. Jediné, co poněkud kazilo reputaci vystavovatelů biozeleniny, byla občasná hniloba a celková zvadlost zboží, což bylo ve zjevném kontrastu s pečlivostí nizozemských expozic ovoce a zeleniny.

Budoucnost bio obalů

Dnes, v době kdy jsme si zvykli kupovat veškeré potraviny řádně zabalené, je nasnadě otázka, zda biopotravina v plastovém obalu je pravým biovýrobkem. Výrobci obalů však neváhají a přichází na trh s biodegradovatelnými obaly. Jedním z vystavovatelů na veletrhu BioFach byla německá firma Natura Packaging – společnost, která se produkcí obalů zabývá už od roku 1995 a v roce 2003 nastoupila na profesionální trh právě s bio-obaly. Ty vyrábí výhradně z přírodních surovin jako je kukuřice, cukrová třtina, celulóza a PLA (PolyLactic Acid – kyselina polymléčná). V nabídce společnosti Natura Packaging najdete obaly na biologické odpady, tácky na ovoce a zeleninu různých velikostí, tvarů a barev, fólie, síťky na ovoce a zeleninu a nákupní tašky. Všechny výrobky je možné opatřit potisky dle přání zákazníka. Na každém z obalů je značka, která informuje o použití biomateriálu, který lze kompostovat. Rozklad biodegradovatelných materiálů je garantován po šesti až 12 týdnech kompostování při teplotě 60 °C a relativní vzdušné vlhkosti 60 %. Cena výrobků je přibližně dvojnásobně vyšší než u klasických obalů. Aby se biodegradovatelné obaly mohly udržet na trhu, bude nutná pomoc zejména spotřebitelů, kteří odmítnou neekologické materiály (např. tradiční plasty) a budou požadovat přírodě blízké alternativy.

Mražená biozelenina nejen z Evropy

První stánek, který jsme na veletrhu BioFach navštívili, patřil čínské firmě Sunshine zabývající se mimo jiné produkcí mražené biozeleniny. Podle manažerů plánuje firma zaměřovat se svými produkty stále více na evropský trh. Pro mraženou biozeleninu a ovoce ale nemusíme tak daleko, několik dalších stánků představovalo výrobky nám bližších maďarských společností, které mají stejné zaměření. Například firma Agrosprint z Karcagu, patřící mezi největší mrazírenské firmy specializující se na ovoce a zeleninu vyrobí skoro 10 tisíc tun produktů. Nabízený sortiment obsahuje 30 typů výrobků, od tradičních mrkvových a dýňových kostek, hrášku, brokolice, cuket, cibule, plátků rajčat, až po strouhaná jablka nebo třeba švestkové kostičky. Veškerá produkce pochází od maďarských bio pěstitelů a zhruba 80 % produktů jde na trh EU, pouze minimální množství směřuje do ČR. Mezi další významné zástupce, zabývající se produkcí mražené zeleniny a ovoce, patřili Nizozemci nebo Italové.

Letošní veletrh BioFach byl opravdu nabitý informacemi, které lze jen těžko shrnout do několika řádků tohoto článku, proto jsme se snažili přiblížit alespoň některé zajímavosti veletrhu. Těžko ale vybrat to nejlepší z několika tisíc vystavovatelů. Rozhodně však doporučujeme návštěvu příštího ročníku, který se bude konat 19. – 22. února 2009 opět v německém Norimberku (info: http://www.biofach.de/en/).
Biosvět se rozrůstá a BioFach 2008 jen potvrdil, že už lze opravdu žít zcela bio.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *